بایوستار مشخصات هفت پردازنده شتاب یافته معرفی‌نشده سری رایزن را فاش کرد

دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت بایوستار به‌تازگی دیتابیس محصولات خود را به‌روزرسانی کرده است که در آن شاهد افشای مشخصات هفت پردازنده‌ی شتاب‌یافته‌ی جدید متعلق‌به خانواده‌ی AMD Ryzen هستیم.
تبلیغات

بایوستار (Biostar) در اقدامی به‌ظاهر تصادفی به‌دنبال به‌روزرسانی اطلاعات مربوط‌به مادربردهایش، نام و فرکانس پردازشی پایه‌ی هفت پردازنده‌ی شتاب‌یافته (APU) جدید را که گفته می‌شود به پردازنده‌های خانواده‌ی رایزن رنیور (Renoir) ای‌ام‌دی تعلق دارند، فاش کرده است.

پیش‌تر برخی شایعه‌ها درمورد برنامه‌ی AMD برای ساخت پردازنده‌ی شتاب‌یافته‌ی جدید شنیده بودیم، اما اطلاعات بسیار کمی در دست داشتیم. اطلاعات فاش‌شده ازسوی بایوستار تا حد زیادی قطعات گم‌شده‌ی پازل را پر می‌کنند تا بفهمیم که باید چه انتظاراتی از اعضای جدید خانواده‌ی رنیور داشته باشیم. به‌لطف شایعه‌های اخیر و همچنین اقدام جدید بایوستار، امروز به بسیاری از مشخصات تراشه‌های آینده‌ی AMD دسترسی داریم.

در صفحه‌ی جدید وب‌سایت رسمی بایوستار شاهد اشاره به سه مدل پردازنده هستیم؛ تراشه‌ی متعلق‌به سری رایزن ۷ (Ryzen 7) که پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی آن مستقلا دارای هشت هسته‌ی پردازشی هستند. مدل دوم به سری رایزن ۵ (Ryzen 5) تعلق دارد، این تراشه از پردازنده‌‌ای مرکزی با ۶ هسته و پردازنده‌ای گرافیکی با ۷ هسته‌ی پردازشی استفاده می‌کند. درنهایت به مدل سوم می‌رسیم که متعلق‌به خانواده‌ی رایزن ۳ (Ryzen 3) است. تراشه‌ی جدید خانواده‌ی رایزن ۳ از چهار هسته‌ برای پردازنده‌ی مرکزی و ۶ هسته برای پردازنده‌ی گرافیکی خود استفاده می‌کند.

بر اساس اطلاعات فاش‌شده هر یک از این تراشه‌ها قرار است در دو یا سه مدل عرضه شوند که از بین آن‌ها می‌توانیم به مدل‌های معمولی و مدل‌های پرو (Pro) اشاره کنیم. بر اساس گفته‌ها، مدل‌های معمولی و پروی تراشه‌های موردبحث ازلحاظ مشخصات فنی کاملا شبیه به هم هستند؛ بر این اساس تراشه‌های یادشده از توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۶۵ وات بهره می‌گیرند. درنهایت مدل GE را داریم که سرعت کلاک پایه‌ی آن کمتر است و توان طراحی حرارتی‌اش هم به ۳۵ وات می‌رسد. 

تمامی هسته‌های پردازشی به‌کاررفته در تراشه‌های جدید AMD بر پایه‌ی معماری ذن ۲ (Zen 2) ساخته می‌شوند و سرعت کلاک تقویت‌شده (بوست) آن‌ها در دامنه‌ی زیر ۴ گیگاهرتز قرار می‌گیرد. برای توصیف بهتر هسته‌های گرافیکی این تراشه‌ها بهتر است از آن‌ها به‌عنوان واحدهای رایانشی یاد کنیم. آن‌طور که اطلاعات فاش‌شده نشان می‌دهند هریک از هسته‌های گرافیکی از ۶۴ واحد سایه‌زنی وگا (Vega)‌ بهره می‌گیرند و فرکانس کاری آن‌ها به حدود ۲ گیگاهرتز می‌رسد.

شرکت گیگابایت مدتی پیش به‌شکلی ناخواسته برخی اطلاعات فاش کرد؛ در اطلاعات فاش‌شده ازسوی گیگابایت شاهد اشاره به پشتیبانی تنوع بالایی از پردازنده‌های عرضه‌نشده از برخی مادربردها هستیم. اطلاعات فاش‌شده‌ی گیگابایت نشان می‌دهند پردازنده‌های جدید خانواده‌ی رنیور به‌طور کامل از مادربردهای دارای چیپست X570 و B550 و A520 پشتیبانی می‌کنند. همچنین بیانیه‌ی مطبوعاتی جدید شرکت ازراک می‌گوید تراشه‌های موردبحث تنها از PCIe 3.0 پشتیبانی به‌‌عمل می‌آورند.

بایوستار با به‌روزرسانی دیتابیس مادربردهای خود ضمن اشاره به نام پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی جدید AMD به افشای کد OPN و همچنین سرعت کلاک پایه‌ی آن‌ها می‌پردازد. بنابراین تنها این معیارها را می‌توانیم به‌عنوان معیارهایی تأییدشده به‌حساب بیاوریم و جزئیات دیگری که درمورد تراشه‌های جدید AMD منتشر شده‌اند، رسمی نیستند. با این‌حال آن‌طور که رسانه‌ی ویدئوکارتز اشاره می‌کند، تمامی اطلاعات اعلام‌شده ازسوی بایواستار با اطلاعاتی که مدتی پیش یکی از افشاگران حوزه‌ی سخت‌افزار فاش کرده بود، مطابقت دارند. این موضوع نشان می‌دهد مطالب فاش‌شده‌ توسط رسانه‌ی Igor’s Lab حقیقی بوده‌اند. 

در جدول انتهای مقاله به دو کد OPN اشاره می‌شود (۱۴۴ و ۱۴۷) که به‌شکلی عجیب در بین اطلاعات فاش‌شده ازسوی بایواستار دیده نمی‌شوند. الگو‌ی به‌کاربرده‌شده برای نحوه‌ی نام‌گذاری OPN می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم تأیید کند که دو تراشه‌‌ی موردبحث 4400G و 4200G هستند. اطلاعات فاش‌شد‌ه ازسوی Igor’s Lab با این فرضیه مطابقت می‌کنند.

در حال حاضر هیچ تضمینی برای فروش تراشه‌های جدید AMD به‌کاربران عادی وجود ندارد، با این‌‌حال در بین اطلاعات فاش‌شده ازسوی Igor’s Lab’s شاهد اشاره به سه تراشه‌ی دیگر هستیم که OPN آن‌ها ۱۵۲ و ۱۵۳ و ۱۵۴ اعلام شده است، تراشه‌هایی که به‌ترتیب هشت و ۶ و چهار هسته‌ی پردازشی دارند. احتمال می‌دهیم این تراشه‌ها هیچ‌گاه در دسترس کاربران عادی قرار نگیرند و به شُرکای کاری AMD ارائه شوند تا از آن‌ها در رایانه‌های آماده‌ی خود استفاده کنند. البته این احتمال را نیز باید در نظر گرفت که AMD بخواهد این تراشه‌ها را به‌عنوان نسخه‌ی ویژه‌ی تراشه‌های فعلی خود تا پیش از پایان سال جاری میلادی روانه‌ی بازار کند.

به‌طور معمول افشای اطلاعات پردازنده‌ها ازسوی شرکت‌های تولیدکننده‌ی مادربرد نشان می‌دهند که فاصله‌ی چندانی تا فرا رسیدن تاریخ عرضه‌ی آن تراشه‌ها نداریم. برخی رسانه‌ها می‌گویند AMD قصد دارد تراشه‌های موردبحث را به‌همراه مادربردهای B550 در اواسط ماه ژوئن پیش‌رو (اواخر خرداد) روانه‌ی بازار کند. 

مشخصات فنی پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی جدید سری رنیور AMD

نام APU / پارامتر

کد OPN

تعداد هسته‌ / تعداد ترد CPU

فرکانس پردازشی پایه‌ی CPU

فرکانس پردازشی تقویت‌شده (بوست) CPU

تعداد هسته‌ی GPU

فرکانس پردازشی تقویت‌شده (بوست) GPU

AMD Ryzen 7 4700G

۱۴۶

۸ / ۱۶

۳/۶ گیگاهرتز

۴/۴۵ گیگاهرتز

۸

۲٬۱۰۰ مگاهرتز

AMD Ryzen 7 PRO 4700G

۱۴۵

۸ / ۱۶

۳/۶ گیگاهرتز

۴/۴۵ گیگاهرتز

۸

۲٬۱۰۰ مگاهرتز

AMD Ryzen 7 4700GE

۱۴۹

۸ / ۱۶

۳/۱ گیگاهرتز

۴/۳۵ گیگاهرتز

۸

۲٬۰۰۰ مگاهرتز

AMD Ryzen 5 PRO 4400G

۱۴۳

۶ / ۱۲

۳/۷ گیگاهرتز

۴/۳ گیگاهرتز

۷

۱٬۹۰۰ مگاهرتز

AMD Ryzen 5 4400GE

۱۵۰

۶ / ۱۲

۳/۳ گیگاهرتز

۴/۲۵ گیگاهرتز

۷

۱٬۹۰۰ مگاهرتز

AMD Ryzen 3 PRO 4200G

۱۴۸

۴ / ۸

۳/۸ گیگاهرتز

۴/۱ گیگاهرتز

۶

۱٬۷۰۰ مگاهرتز

AMD Ryzen 3 4200GE

۱۵۱

۴ / ۸

۳/۵ گیگاهرتز

۴/۱ گیگاهرتز

۶

۱٬۷۰۰ مگاهرتز

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد تراشه‌های فاش‌شده‌ی AMD چیست؟

مشخصات فنی کامل، بهترین قیمت پردازنده AMD در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی محصولات این شرکت با یکدیگر و CPU اینتل را در بخش محصولات زومیت مشاهده کنید. پردازنده‌های متنوعی از سری‌‌ رایزن ۳، رایزن ۵، رایزن ۷ و رایزن ۹ در کنار دیگر محصولات AMD در این بخش برای خرید و مقایسه در اختیار کاربران قرار گرفته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات