گوگل کروم 81 با Web NFC و قابلیت‌های بیشتر منتشر شد

چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
گوگل ساعاتی پیش از انتشار نسخه‌ی ۸۱ مرورگر کروم خبر داد. این نسخه ضمن برطرف‌ساختن برخی از مشکلات پیشین، قابلیت‌های جدیدی به مرورگر وب محبوب گوگل اضافه می‌کند.
تبلیغات

نسخه‌ی پایدار گوگل کروم ۸۱ (Google Chrome) رسما برای سیستم‌های عامل‌ ویندوز و macOS و لینوکس منتشر شد. انتشار این نسخه برای هفته‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود؛ اما شیوع ویروس کرونا باعث برهم‌خوردن برنامه‌های گوگل شد تا با تأخیری چندهفته‌ای، شاهد دردسترس قرارگرفتن کروم ۸۱ برای سیستم‌‌عامل‌های مقصد باشیم. براساس گزارش جدید رسانه‌ی ZDNet، گوگل مجبور شده است برخی از قابلیت‌هایی را به نسخه‌های بعدی منتقل کند که قصد داشت به گوگل کروم ۸۱ بیاورد. با‌این‌حال، کروم ۸۱ هنوزهم ویژگی‌های جدید مهمی به‌همراه دارد.

نسخه‌ی جدید گوگل کروم قابلیتی جدید با نام App Icon Badging در این مرورگر فعال می‌کند. به‌لطف این قابلیت، اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها خواهند توانست بدون اینکه مزاحم کاربر شوند و در کارش اختلال ایجاد کنند، تغییرات جدید را به او اطلاع دهند. این قابلیت مزاحمت بسیار کمتری از اعلان‌هایِ مستقیم و بی‌درنگ ایجاد می‌کند. این قابلیت به‌طورویژه مخصوص وب‌سایت‌های چت‌محور و ایمیل‌محور است تا ازطریق آن، شمار پیام‌های دریافتی خوانده‌نشده را نشان دهند. حتی وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند با بهره‌گیری از این قابلیت، شمار دفعاتی را نشان دهند که کاربر در پست‌های مختلف تگ شده است؛ بدون اینکه برای او مزاحمت خاصی ایجاد کنند.

قابلیت جدید گوگل کروم

گوگل همچنین در اطلاعیه‌ی جدیدش از آغاز به‌ کار قابلیت Web NFC در بخش Origin Trial خبر داد. قابلیت‌های موجود در Origin Trial مراحل آزمایشی را سپری می‌کنند و به‌صورت گسترده برای همه دردسترس قرار نمی‌گیرند. هدف گوگل از چنین کاری این است که بازخوردهای لازم را از کاربران دریافت کند تا هنگام انتشار گسترده‌ی قابلیتی خاص، تمامی مشکلات آن تاحدممکن برطرف شده باشند. بر‌اساس گفته‌های گوگل، قابلیت Web NFC به مرورگر کروم امکان می‌دهد تگ‌های NFC را بخواند. وقتی قابلیت NFC مبتنی‌بر وب به‌صورت گسترده دردسترس قرار گیرد، کاربران می‌توانند ازطریق مرورگر خود به‌سادگی تگ‌های NFC را در مکان‌های مختلف بررسی و اطلاعات آن‌ها را استخراج کنند. برای مثال، کاربر می‌تواند هنگام مراجعه به موزه‌ها و نمایشگاه‌های دارای تگ NFC ازطریق مرورگر خود اطلاعاتی بیشتر درباره‌ی وسایل آنجا کسب کند. بنابراین، برای بهره‌گیری از NFC دیگر به اپلیکیشن‌های مخصوص نیازی نخواهید داشت. 

گوگل کروم جدید همچنین بهبودهایی درزمینه‌ی فناوری واقعیت افزوده به‌خود دیده است. اطلاعیه‌ی رسمی گوگل از اعمال به‌روزرسانی در API خاصی به‌نام Web XR Hit Test خبر می‌دهد. این API به‌لطف دریافت به‌روزرسانی جدید، امکان قراردادن اشیای مجازی را در محیط دوربین با پس‌زمینه‌ی صحنه‌ای فراهم می‌کند که در حال مشاهده‌ی آن هستید. درواقع به‌لطف به‌روزرسانی جدید، امکان استفاده از فناوری واقعیت افزوده در دنیای وب نیز با کروم فراهم می‌شود. 

گوگل می‌گوید ماه مارس به‌دلیل بروز تغییراتی مهم در برنامه‌های کاری مجبور شد روند انتشار به‌روزرسانی‌های منظم مرورگر کروم را متوقف کند. این شرکت پیش‌تر گفته بود نسخه‌ی ۸۲ را هیچ‌گاه منتشر نخواهد کرد؛ بنابراین، به‌روزرسانی بعدی نسخه‌ی کروم را به ۸۳ ارتقا خواهد داد. نسخه‌ی ۸۳ گوگل کروم حدودا سه هفته زودتر از برنامه‌ریزی قبلی در تاریخی نامشخص در ماه مه دردسترس قرار خواهد گرفت. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی گوگل کروم ۸۱ چیست؟ مرورگر خود را به‌روزرسانی کرده‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات