اخراج سه کارمند آمازون بعد انتقاد از وضعیت انبارهای این شرکت

چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
آمازون اعلام کرد دو تن از کارمندانش به‌دلیل چندین‌بار زیرپا‌گذاشتن قوانین این شرکت، کار خود را از دست داده‌اند.
تبلیغات

آمازون دو کارمند بخش فناوری خود را به‌دلیل انتقادهای عمومی آن‌ها از سیاست‌های بهداشتی این شرکت در همه‌گیری ویروس کرونا از کار برکنار کرد. امیلی کانینگهام و مارن کوستا، دو طراح رابط کاربری و از اعضای فعال گروه «کارمندان آمازون برای عدالت»‌، با استناد به حمایت‌های ناکافی از کارمندان فعال در انبارهای آمازون، ۵۰۰ دلار اعانه برای آن‌ها جمع‌آوری کرده‌ بودند.

آمازون که ابتدای سال جاری میلادی به هر دو این افراد اخطار داده بود که در حال زیرپاگذاشتن سیاست‌های این شرکت هستند، اخراج‌شدن آن‌ها را تأیید کرده است. آمازون به منظور اعلام این خبر بیانیه‌ای دراختیار خبرگزاری CNET قرار داده که در آن آمده است:

از حق همه‌ی کارمندان شرکت برای اعتراض به وضعیت کاری خود دفاع می‌کنیم؛ اما داشتن این حق به‌معنی زیر‌پا‌گذاشتن هیچ‌کدام از قوانین آمازون نیست. آمازون به‌دلیل تکرار تخطی از قوانین، با این دو کارمند قطع همکاری کرده است.

آمازون همچنین اعلام کرد بشیر محمد، یکی از کارمندان انبار مستقر در شهر مینه‌سوتای را هم اخراج کرده است. به گزارش خبرگزاری بازفید، این کارمند در سازمان‌دهی تظاهرات کارمندان آمازون نقش زیادی ایفا کرده است. کریستین کیش، سخن‌گوی آمازون، در واکنش به خبر اخراج این کارمند گفت:

دلیل قطع همکاری با این شخص رفتارهای خارج از چهارچوب قوانین انضباطی و استفاده از ادبیات نامناسب و زیرپاگذاشتن دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی بوده است.
آمازون

آمازون ماه گذشته هم کریستین اسمالز، کارمند انبار مستقر در شهر نیویورک خود را به‌دلیل زیرپاگذاشتن چندباره‌ی قوانین ایمنی از کار اخراج کرد. اسمالز درخواست شرکت برای ماندن در خانه و دریافت حقوق برای ۱۴ روز را رد کرده بود. آمازون به‌دلیل برخورد نزدیک این کارمند با کارمندی مبتلا به ویروس کرونا، از او خواسته بود خودش را قرنطینه کند. اسمالز هم یکی از چهره‌های مهم در سازمان‌دهی اعتراض به وضعیت شغلی کارمندان آمازون در بخش نیویورک بوده است. اخراج اسمالز با اعتراض گروه‌های مدافع حقوق کارمندان و کارگران مواجه شد و آن‌ها خواستار بازگشت او به کار شده‌اند. 

سناتور باب منندز یکی از منتقدان سیاست‌های آمازون در قبال کارگران است. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد:

کارکنان این حق را دارند تا نگرانی‌های خود را به گوش مدیران برسانند؛ به‌ویژه زمانی‌که احساس می‌کنند امنیت آن‌ها در خطر است. آمازون باید برای شنیدن این نگرانی‌ها و محافظت و پشتیبانی از کارکنان خود هرکاری می‌تواند انجام دهد.

سناتور کوری بوکر، سناتور نیوجرزی و از اعضای حزب دموکرات و سناتور برنی سندرز هم نگرانی‌های خود درباره‌ی تصمیم‌های اتخاذشده را عمومی کرده‌اند. سناتور بوکر در توییتی نوشت:

کارکنان باید برای اعتراض به وضعیت کاری خود بدون ترس از اخراج‌شدن آزاد باشند.

واشنگتن‌پست روزنامه‌ای که مالکیت آن را جف بزوس، مدیرعامل آمازون، دراختیار دارد، نخستین‌بار خبر اخراج دو کارمند بخش فناوری آمازون را منتشر کرده است.

این اخراج‌ها هم‌زمان با انتقادهای عمومی از مدیریت آمازون در وضعیت همه‌گیری کرونا رخ داده‌اند. مدیریت آمازون در پشتیبانی از افزایش سفارش‌ها، امنیت بهداشتی انبارها و نگرانی کارکنان درباره‌ی وضعیت کاریشان با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده است.

آمازون در‌عین‌حال دومین موج استخدام گروه بزرگی از کارکنان را هم راه انداخته است. این شرکت هفته‌ی گذشته اعلام کرد برای پاسخ‌گویی به افزایش چشمگیر سفارش‌ها، ۷۵ هزار نیروی جدید استخدام خواهد کرد. ماه گذشته میلادی نیز اعلام کرد می‌خواهد ۱۰۰ هزار نیروی جدید استخدام کند. آمازون گفته این تعداد کارمند جدید را استخدام کرده است.

گروه «کارمندان آمازون برای عدالت» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد روز جمعه همکاران خود را برای بررسی شرایط همکاری این گروه با کارمندان انبارهای آمازون به جلسه دعوت کرده است. نائومی کلین که این بیانیه‌ از طرف او منتشر شده، اعلام کرد تنها پس از چند ساعت، بیشتر از هزار کارمند آمازون دعوت این گروه برای شرکت در جلسه را پذیرفته‌اند.

این گروه اعلام کرد آمازون ایمیل دعوت از کارکنان را به‌همراه دعوت‌نامه‌ی مربوط به آن حذف کرده و کوستا و کانینگهام دقیقا همین روز اخراج شده‌اند. این دو نفر با وجود اخراج، همچنان می‌خواهند در این جلسه شرکت کنند. دعوت‌نامه‌ی این جلسه به گوگل‌‌شیتی خارج از سیستم کامپیوتری داخلی آمازون منتقل شده است.

کوستا در بیانیه‌ای اعلام کرد:

چرا آمازون از اینکه کارمندان باهم دیدار کنند تا این حد ترسیده؟ هیچ شرکتی نباید کارکنان خود را به این دلیل تنبیه کند که نگرانی‌هایشان را با یکدیگر درمیان می‌گذارند؛‌ به‌ویژه در شرایط همه‌گیری ویروس.

کوستا و کانینگهام ماه ژانویه اخطاریه‌هایی برای زیرپاگذاشتن قوانین داخلی آمازون دریافت کرده بودند. واحد منابع انسانی آمازون گفته این افراد بدون داشتن اطلاعات کافی درباره‌ی سیاست‌های آمازون درباره‌ی تغییرات اقلیمی انتقادهای عمومی مطرح کرده‌اند. گروه «کارمندان آمازون برای عدالت» در پاسخ به این ادعا،‌ اعلام کرد ۴۰۰ کارمند آمازون از این همکاران خود حمایت کرده‌اند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات