نگاه نزدیک به ویندوز 10X، سیستم‌عامل بهینه‌سازی شده برای دو نمایشگر

پنج‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
مایکروسافت سیستم‌عامل ویندوز 10X را به‌صورت نسخه‌ای بهینه‌سازی‌شده از آخرین ویندوز، برای دستگاه‌های مجهز به دو نمایشگر توسعه داده است.
تبلیغات

مایکروسافت اولین نمونه‌های شبیه‌سازی ویندوز 10Xرا برای توسعه‌دهنده‌ها ارائه کرد. رسانه‌های فناوری به‌سرعت نگاهی اولیه به سیستم‌عامل اختصاصی ردموندی‌ها برای دستگاه‌های مجهز به دو نمایشگر داشتند و بررسی‌های خود را منتشر کردند. مایکروسافت با انتشار نمونه‌ی اولیه برای توسعه‌دهنده‌ها، فرصت بهینه‌سازی اپلیکیشن‌ها را پیش از عرضه‌ی نهایی محصولات خودش در ماه‌های آتی فراهم می‌کند. در مجموع،‌ شبیه‌ساز کنونی نگاهی کلی را پیش از نهایی‌سازی Windows 10X فراهم می‌کند.

در بررسی‌های اولیه‌ی ویندوز 10X می‌توان آن را نسخه‌ای مدرن‌تر از ویندوز ۱۰ دانست. درواقع ردموندی‌ها در این نسخه، قابلیت‌هایی برای آینده‌ی دنیای سیستم‌عامل لحاظ کرده‌اند. ویندوز 10X به‌صورت اختصاصی برای سخت‌افزارهای مجهز به دو نمایشگر توسعه یافته است و سفارشی‌سازی‌های متعدد مایکروسافت روی آن، تنها به همین دلیل انجام شده‌اند. از تغییرات مهم و قابل‌توجه اولیه می‌توان به طراحی جدید منوی استارت اشاره کرد. در ویندوز 10X خبری از کاشی‌های متحرک شبیه به ویندوز ۱۰ و ویندوز ۸ و ویندوز فون نیست. درواقع منوی استارت نسخه‌ی جدید ویندوز، طراحی ساده‌تری دارد.

منوی استارت ویندوز 10X شامل اپلیکیشن‌های الصاق‌شده توسط کاربر و همچنین اسناد اخیر او می‌شود. منوی استارت جدید را می‌توان برخلاف منوی ویندوز ۱‍۰، یک اجراکننده‌ی وظایف تعریف کرد. قابلیت جست‌وجو در میان اپلیکیشن‌ها و اسناد و حتی محتوای وب، در منوی استارت وجود دارد. همچنین قابلیت ورود دستورهای صوتی نیز در این منو دیده می‌شود. بررسی‌های اولیه ادعا می‌کنند که خبری از کورتانا در منوی استارت ویندوز 10X نیست. حتی در بخش تنظیمات ویندوز جدید نیز نمی‌توان دستیار صوتی ردموندی‌ها را پیدا کرد.

ویندوز 10X به‌جز منوی استارت، شباهت‌های زیادی به ویندوز ۱۰ دارد. قابلیت انتخاب رابط کاربری با حالت‌های روشن و تیره در این ویندوز هم دیده می‌شود، اما بزرگ‌ترین تفاوت‌ها در زمان اجرای برنامه‌ها به‌صورت چندوظیفگی به چشم می‌خورند. برخلاف ویندوز ۱۰، کاربر امکان شناور کردن اپلیکیشن‌ها در موقعیت‌های دلخواه خود را ندارد. اپلیکیشن‌ها به‌صورت پیش‌فرض به‌صورت تک پنجره‌ای باز می‌شوند و کاربر قابلیت کشیدن و جابه‌جا کردن آن‌ها را دارد تا در دو نمایشگر دستگاه، گسترده شوند. مایکروسافت همچنین دستورهای حرکتی را نیز برای کاربردهای چندوظیفگی در ویندوز 10X قرار داده، البته دکمه‌هایی برای کوچک کردن و بستن پنجره‌ها طراحی شده است که در رابط کاربری لمسی کمی چالش ایجاد می‌کند.

windows 10x

از دستورهای حرکتی کاربردی در نسخه‌ی جدید ویندوز می‌توان به کشیدن از پایین نمایشگر به بالا اشاره کرد که منوی استارت یا فهرستی از اپلیکیشن‌های درحال اجرا را در نوار وظیفه باز می‌کند. به‌علاوه، کاربر می‌تواند منوی Action Center جدید ویندوز 10X را نیز از نوار وظیفه اجرا کند که دسترسی سریع به تنظیماتی همچون صدا، روشنایی، بلوتوث، قفل چرخش صفحه و موارد دیگر را ارائه می‌کند.

بخش Task View در ویندوز 10X به کاربر امکان می‌دهد تا اپلیکیشن‌های درحال اجرا را مشاهده کند. ردموندی‌ها دربه‌روزرسانی بخش مذکور، قابلیت اجرای اپلیکیشن‌ها در یکی از دو نمایشگر را به کاربر ارائه می‌کنند. اگر به تجربه‌های کاربری قدیمی ویندوز دسکتاپ یا فایل اکسپلورر عادت دارید، خبری از آن‌ها در ویندوز 10X نیست. اگر در دسکتاپ ویندوز 10X کلیک راست کنید، تنها قابلیت تغییر پس‌زمینه در تنظیمات را خواهید داشت. هیچ آیکون اپلیکیشن یا سندی در این بخش دیده نمی‌شود.

فایل اکسپلورر سنتی ویندوز یا اپلیکیشنی مدرن‌‌تر در نسخه‌ی جدید جایگزین شده است. نسخه‌ی جدید با طراحی متفات، کاربر را به کتابخانه‌های گوناگون محتوا هدایت کرده و از دستگاه‌های ذخیره‌سازی خارجی نیز برای انتقال فایل پشتیبانی می‌کند.

از قابلیت‌های جدید دیگر ویندوز 10X می‌توان به Wonder Bar اشاره کرد. این بخش در بالا یا پایین کیبورد فیزیکی یا در کنار کیبورد نرم‌افزاری سیستم‌عامل ظاهر می‌شود. واندر بار را می‌توان تجربه‌ای کاربردی شبیه به تاچ بار اپل دانست که ورودی‌های متعدد همچون شکلک یا فایل GIF یا ترک‌پد نرم‌افزاری را به کاربر ارائه می‌کند. در نسخه‌های اولیه نمی‌توان کاربرد زیادی را از این بخش استخراج کرد، چون اپلیکیشن‌های بهینه‌سازی برای بهره‌برداری از آن نیز در دسترس نیستند.

windows 10x

مایکروسافت برای واندر بار برنامه‌های ویژه‌ای دارد. آن‌ها نمایش اطلاعات از اپلیکیشن‌های گوناگون را در این بخش مدنظر دارند. به‌عنوان مثال نتفلیکس می‌تواند با بهره‌برداری از قابلیت‌های واندر بار و نمایش تصویر در تصویر، از ظرفیت‌های طراحی جدید ردموندی‌ها بهره‌برداری کند. حتی می‌توان اپلیکیشن‌هایی همچون ماشین حساب را که حالت الصاق در بالای همه‌ی پنجره‌ها دارند، در واندر بار نمایش داد. کارشناسان رابط کاربری مذکور را یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های ویندوز 10X می‌دانند که البته بهره‌برداری نهایی از آن بسیار به فعالیت و بهینه‌سازی توسعه‌دهنده‌ها وابسته است.

واندر بار با طراحی شبیه به تاچ بار اپل، قابلیت جذاب ویندوز 10X محسوب می‌شود

در مجموع ویندوز 10X را در وضعیت اولیه‌ی کنونی می‌توان تنها نسخه‌ای مدرن و بهینه‌سازی‌شده از ویندوز ۱۰ دانست. حالت بسته‌تر بودن و بهینه‌سازی‌های کلی به‌خوبی در نسخه‌ی ابتدایی دیده می‌شود، اما درنهایت با سیستم‌عاملی با هویت ویندوز ۱۰ روبه‌رو هستیم. نسخه‌ی کنونی در وضعیت بسیار ابتدایی قرار دارد و شبیه‌سازی آن نیز بسیار ساده است. مایکروسافت تا چند ماه آینده قصد ارائه‌ی نسخه‌ی نهایی سیستم‌عامل را ندارد.

مایکروسافت با ارائه‌ی شبیه‌ساز محدود برای ویندوز 10X، بسیاری از قابلیت‌های نهایی آن را از دید عموم مخفی می‌کند. درواقع هنوز قابلیت‌های بسیاری در این سیستم‌عامل هستند که دیده نشده‌اند و در لایه‌های زیرین سیستم‌عامل قرار دارند. برخی از قابلیت‌ها شامل جداسازی سیستم‌عامل و نرم‌افزارها و درایورها می‌شوند که امکان به‌روزرسانی ویندوز 10X را در کمتر از ۹۰ ثانیه فراهم می‌کنند.

windows 10x

ردموندی‌ها در نسخه‌ی جدید ویندوز مناسب دستگاه‌های با دو نمایشگر، قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های win32 را نیز در یک ماشین مجازی فراهم کرده‌اند. شبیه‌ساز مایکروسافت با این هدف توسعه یافت تا اپلیکیشن‌های قدیمی‌تر نیز در تجربه‌ی کاربری با دو نمایشگر به‌خوبی اجرا شوند و تأثیر آن‌ها بر باتری و نحوه‌ی نمایش در دو نمایشگر تا حد امکان طبیعی باشد. رویکرد جدید به این معنا خواهد بود که احتمالا چالش‌های هماهنگی اپلیکیشن‌ها در ویندوز 10X وجود خواهد داشت و توسعه‌دهنده‌ها باید راهی برای بهینه‌سازی آن‌ها پیدا کنند.

با بررسی بیشتر ویندوز 10X توسط توسعه‌دهنده‌ها، جزئیات بیشتری از سیستم‌عامل جدید مایکروسافت افشا می‌شود. در روزهای آتی قطعا تصاویر و ویدئوهای بیشتری از تجربه‌ی اولیه‌ی ویندوز 10X منتشر خواهد شد، اما برای دریافت اخبار و اطلاعات نهایی باید تا کنفرانس Build مایکروسافت در ماه اردیبهشت (مه) منتظر بمانیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات