هواوی درصورت برداشته‌شدن تحریم‌ها، از سرویس‌های گوگل استفاده خواهد کرد؟

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
مطالعه 3 دقیقه
مدیران هواوی برنامه‌هایی جدی برای ارائه‌ی گوشی‌های هوشمند بدون نیاز به سرویس‌های گوگل دارند؛ اما پل‌های پشت‌سر خود را برای بازگشت به اکوسیستم خراب نمی‌کنند.
تبلیغات

هواوی هنوز از پیاده‌سازی سرویس‌های گوگل در گوشی‌های هوشمندش استقبال می‌کند و با وجود تحریم‌هایی که از سال گذشته وضع شد و استفاده از سرویس‌های گوگل را ممنوع کرد، بازهم به حذف محدودیت‌های امیدوار است. البته مدیران اجرایی عالی‌رتبه‌ی غول چینی نظر دیگری دارند. برای مثال، فرد ونگ‌فی ظاهرا گفته است هواوی برنامه‌ای برای بازگشت به سرویس‌های موبایلی گوگل، موسوم به GMS، مانند پلی‌استور و جی‌میل و گوگل‌مپس ندارد. درواقع، او می‌گوید حتی اگر دولت آمریکا تحریم‌های تجاری را بردارد، آن‌ها دیگر راهکارهای جایگزین را توسعه داده‌اند و برنامه‌ای برای بازگشت ندارند.

خبرنگاری که اخیرا با مدیران هواوی ازجمله ونگ‌فی مصاحبه کرده بود، ادعا می‌کند آن‌ها تصمیمی نگرفته‌اند باردیگر سرویس‌های گوگل را در گوشی‌های هوشمندشان پیاده کنند. آندراس پروچوفسکی می‌گوید چندین‌بار درباره‌ی برنامه‌ی هواوی پس از برداشته‌شدن احتمالی تحریم‌ها از مدیران شرکت سؤال کرده است و آن‌ها با قاطعیت از استفاده‌‌نکردن مجدد از GMS خبر داده‌اند.

اگرچه اظهارنظر مدیران عالی‌رتبه‌ی هواوی از تصمیم جدی آن‌ها مبنی‌بر خروج از اکوسیستم گوگل حکایت می‌کند، این شرکت پل‌های پشت‌سر خود را خراب نخواهد کرد و به‌نوعی در را برای بازآفرینی ارتباطی جدی با گوگل، باز نگه داشته‌ است. یکی از سخن‌گویان هواوی در مصاحبه با Verge گفت:

اولین اولویت ما اکوسیستم باز اندرویدی است که شامل GMS نیز می‌شود. همین اکوسیستم به ما کمک کرد به دومین شرکت فروشنده‌ی گوشی هوشمند در جهان تبدیل شویم.

هواوی هنوز می‌تواند از هسته‌ی سیستم‌عامل اندروید استفاده کند؛ اما امکان ارائه‌ی هیچ‌یک از سرویس‌های گوگل در گوشی‌های هواوی وجود ندارد. غول فناوری چینی برای میت ۳۰ پرو و دیگر محصولات آتی APIهای مهمی توسعه داده‌ است که بخشی از GMS موجود در اکثر گوشی‌های اندرویدی محسوب می‌شود. البته حتی اگر هواوی بتواند راهی برای جایگزین‌ یا کپی کردن سرویس‌های گوگل توسعه دهد، بازهم محصولاتش برای کاربران غربی که از جی‌میل و تقویم گوگل و اپلیکیشن‌های دیگر زیاد استفاده می‌کنند، جذابیت خود را از دست می‌دهد.

مشکلات هواوی در جنگ چین و آمریکا

سخن‌گوی هواوی درادامه‌ی مصاحبه‌ می‌گوید:

اعتقاد دارم گوگل و هواوی هر دو از توافق بین دولت‌ها استقبال می‌کنند؛ اما باید نظر گوگل را از خودشان بپرسید. درحال‌حاضر، به‌‌دلیل قرارگرفتن در فهرست سیاه سرویس‌های اختصاصی خود موسوم به HMS را توسعه می‌دهیم و از توسعه‌دهندگان درخواست کمک و همکاری کرده‌ایم. برنامه‌ی جدید تاکنون با استقبالی درخورتوجه، به‌ویژه در اروپا، همراه بوده است. شایان ذکر است یکی از همکاران پیش‌گام در توسعه‌ی سیستم‌عامل متن‌باز اندروید در پنج سال اخیر بوده‌ایم.

دولت ترامپ علاوه‌بر ممنوعیت خرید تجهیزات هواوی که البته هنوز اجرایی نشده و قطع دسترسی آن‌ها به گوگل، همیشه بر تهدید جاسوسی الکترونیکی گوگل اصرار می‌کندد. آن‌ها به دولت‌های دیگر نیز فشار می‌آورند تا تجهیزات هواوی را از زیرساخت‌های شبکه‌ای خود حذف کنند و به‌ویژه بر برنامه‌های توسعه‌ی 5G در اروپا بسیار متمرکزند. گفتنی است ظاهرا بریتانیا توجهی به پیشنهاد آمریکایی‌ها نکرده و برای توسعه‌ی 5G با هواوی همکاری خواهد کرد. غول چینی صنعت مخابرات از زمان شروع فشارها و تحریم‌ها همیشه تأکید کرده هدف پروپاگاندا و اقدام‌های ناعادلانه‌ی آمریکا قرار گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات