دلایل اهمیت اینترنت اکسپلورر 5 برای مک از زبان یکی از مدیران پیشین مایکروسافت

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اینترنت اکسپلورر ۵ مرورگری بود که سال‌ها پیش برای سیستم‌عامل مک دردسترس قرار گرفت و درنهایت به مرورگر موفقی تبدیل نشد؛ چرا IE5 از جوانب زیادی برای اپل و مایکروسافت اهمیت داشت؟
تبلیغات

جیمی گروال سال‌ها در شرکت مایکروسافت به‌عنوان مدیر برنامه‌ی نسخه‌ی مک مرورگر اینترنت اکسپلورر (Microsoft Internet Explorer) فعالیت کرد. او که در سال ۱۹۹۹ به مایکروسافت ملحق شد، از همان زمان آغاز به‌کار به‌طور جدی روی تیمی نظارت می‌کرد که مشغول توسعه‌ی نسخه‌ی ویژه‌ی اینترنت اکسپلورر ۵ برای سیستم‌عامل مک بودند. جیمی گروال از اینترنت اکسپلورر ۵ به‌عنوان مهم‌ترین و آخرین نسخه‌ی منتشرشده از این مرورگر وب برای سیستم‌عامل مک یاد می‌کند و می‌گوید این نسخه از جوانب زیادی اهمیت داشته است.

چند روز پیش، بیستمین سالگرد رونمایی اینترنت اکسپلورر ۵ برای مک بود و به‌همین مناسبت گروال پست جدید و جالبی در وبلاگ شخصی‌اش منتشر کرد. کاربران قدیمی مک مطمئنا به‌خاطر دارند اینترنت اکسپلورر نخستین‌بار در سال ۱۹۹۶ برای مک منتشر شد و سپس در سال ۱۹۹۸ شاهد حضور آن به‌صورت پیش‌فرض روی macOS 8 بودیم. با وجود انتشار این نسخه‌ها، جیمی گروال معتقد است هیچ‌یک از آن‌ها به‌اندازه‌ی نسخه‌ی ۵ پراهمیت نبوده‌اند. او در پست جدیدش به‌وضوح توضیح می‌دهد چرا اینترنت اکسپلورر ۵ از اهمیت بسیار زیادی برای اپل و مایکروسافت برخوردار بوده است. این موضوع ظاهرا برای مایکروسافت اهمیت بیشتری داشته است؛ زیرا ردموندی‌ها در آن دوران در حال دست‌وپنجه نرم‌کردن با پرونده‌ی ضدانحصار در دادگاه آمریکا بودند.

اینترنت اکسپلورر 5 / Internet Explorer 5

اینترنت اکسپلورر ۵ برای مک

گروال می‌نویسد:

انتشار اینترنت اکسپلورر ۵ نشان می‌داد مایکروسافت همچنان به مشتریان نسخه‌ی مک مجموعه‌نرم‌افزار آفیس متعهد است و ردموندی‌ها از این مشتریان سود بسیار خوبی به‌جیب می‌زدند. مایکروسافت با انتشار اینترنت اکسپلورر ۵، مزیت‌های زیادی دراختیار کاربران مک قرار داد و توانست اندکی از فشار پرونده‌ی ضدانحصار را کاهش دهد. اپل باید مرورگر اینترنت اکسپلورر را با تک‌تک نسخه‌های سیستم‌عاملش به‌صورت پیش‌فرض عرضه می‌کرد؛ از‌این‌رو، این شرکت می‌خواست مرورگر مذکور از همه‌لحاظ بی‌نقص باشد. 

گروال درادامه‌ی سخنانش می‌گوید نسخه‌ی مک اینترنت اکسپلورر ۵ نخستین مرورگری بود که به‌صورت گسترده روی هر پلتفرمی منتشر شد و می‌توانست استانداردهای سازگار با HTML را به‌درستی به‌تصویر بکشد. موتور رندرسازی به‌کاررفته در اینترنت اکسپلورر ۵ در سیستم‌عامل مک، موتوری کاملا جدید بود و تفاوت‌های بسیار عمده‌ای با موتور به‌کاررفته در نسخه‌ی ویندوز داشت. 

مایکروسافت در روزهای انتشار IE5 برای مک، با پرونده‌ی ضدانحصار در دادگاه آمریکا دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد

براساس ادعاهای گروال، استیو جابز هنگام مشاهده‌ی رابط کاربری اولیه‌ی اینترنت اکسپلورر ۵ رضایت چندانی از آن نداشته و از مایکروسافت خواسته است بهبودهایی روی آن اعمال کند. ظاهرا رابط کاربری آن نسخه‌ از اینترنت اکسپلورر شباهت زیادی به رابط کاربری Aqua برای مک داشته که تا آن زمان هنوز در این سیستم‌عامل پیاده‌سازی نشده بوده است. 

گروال در ادامه‌ی پستش می‌نویسد:

ظاهر جدید اینترنت اکسپلورر ۵ به‌شکلی غیرطبیعی شباهت زیادی به رابط کاربری بعدی اپل با نام Aqua داشت که برای macOS X دردسترس قرار گرفت. این در حالی بود که رابط کاربری مرورگر اینترنت اکسپلورر به‌صورت کاملا جداگانه در مایکروسافت و در فرایند‌ی مخفی توسعه داده شده بود. وقتی نسخه‌ی پیش‌نمایش اینترنت اکسپلورر ۵ را در تابستان ۱۹۹۹ روی مک اجرا کردیم، استیو جابز از آن رضایت نداشت. ازآنجاکه در آن زمان هیچ‌کسی در خارج از اپل امکان و اجازه‌ی دانستن جزئیات مربوط به رابط کاربری Aqua را نداشت، استیو جابز نتوانست از دلایل نارضایتی‌اش بگوید و از شباهت‌های بین رابط کاربری اینترنت اکسپلورر با Aqua سخن به‌میان آورد. به‌جای این کار، او دلیل نارضایتی‌اش را یکی از قابلیت‌های جدید مرورگر مایکروسافت با نام مدیا تولبار (Media Toolbar) اعلام کرد. مدیا تولبار امکان پخش فایل‌های صوتی MP3 را در وب‌سایت‌ها فراهم می‌کرد.
اینترنت اکسپلورر

نکته‌ی جالب‌ این است که قابلیت مدیا تولبار با استفاده از کد یکی از اپلیکیشن‌های قدیمی پخش محتوای صوتی با نام SoundJam طراحی شده بود. جابز از مایکروسافت درخواست کرد مدیا تولبار را از اینترنت اکسپلورر ۵ حذف کند. او دلیل این درخواستش را اثرهای منفی مدیا تولبار روی قابلیت QuickTime مک اعلام کرد. بااین‌حال سال‌ها بعد، اپل شرکت سازنده‌ی SoundJam را تصاحب و اپلیکیشن مذکور را به آیتونز تبدیل کرد.

استیو جابز اصرار داشت خودش اینترنت اکسپلورر ۵ را برای مک معرفی کند

در سال ۲۰۰۰ وقتی نوبت به رونمایی اینترنت اکسپلورر ۵ در کنفرانس MacWorld رسید، استیو جابز اصرار داشت خودش در این همایش حضور یابد و نسخه‌ی جدید مرورگر مایکروسافت را معرفی کند. گروال می‌گوید اپل و مایکروسافت بر سر سخنانی به‌توافق رسیدند که جابز باید در کنفرانس رونمایی به‌زبان می‌آورد؛‌ اما مدیرعامل اپل هیچ‌یک از آن سخنان را بیان نکرد و مطالب کاملا جدیدی در کنفرانس MacWorld گفت. 

گروال در انتهای پستش این‌گونه می‌نویسد:

به‌طور سنتی هنگام معرفی اپلیکیشن‌ها و محصولات جدید، یکی از مدیران اجرایی مایکروسافت روی صحنه حاضر می‌شد تا آن را رونمایی کند و نسخه‌ی اولیه‌اش را به همه نشان دهد؛ اما درباره‌ی اینترنت اکسپلورر ۵، اپل اصرار کرد استیو جابز خودش نسخه‌ی اولیه‌ی IE5 را به کاربران معرفی کند. اپل و مایکروسافت بر سر سخنانی به‌توافق رسیدند که باید در مراسم گفته می‌شد؛ اما درعین ناباوری ما، جابز حتی به یکی از آن‌ها نیز اشاره نکرد.

با تمام این اوصاف، گرچه اینترنت اکسپلورر ۵ از جوانب زیادی برای مایکروسافت و اپل اهمیت داشت، درنهایت نتوانست به مرورگری موفق تبدیل شود. در آن دوران، جنگ شدیدی در بین مرورگرهای وب در جریان بود و هریک از سازندگان در تلاش بودند محصولی عالی تولید کنند. اگر به خواندن جزئیات کامل ماجرا علاقه‌مند هستید، می‌توانید به وبلاگ جیمی گروال مراجعه کنید.

 شما خوانندگان زومیت دراین‌زمینه چه دیدگاهی دارید؟ آیا قبلا با اینترنت اکسپلورر ۵ کار کرده‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات