شکایت SONOS از گوگل در پی نقض پتنت

پنج‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
سونوس، تولیدکننده‌ی تجهیزات صوتی هوشمند، گوگل را به اتهام نقض پتنت در اسپیکرهای هوشمند به دادگاه کشاند.
تبلیغات

شرکت سونوس (Sonos)، از پیشگامان تجهیزات صوتی هوشمند واقع در کالیفرنیا با ادعای اینکه گوگل در اسپیکرهای هوشمند خود (google home) پتنت‌های ثبت شده‌ی آن‌ها را نقض کرده، شکایت خود را تقدیم دادگاه کرد. به گفته‌ی سونوس، آمازون هم در اسپیکر هوشمند خود ناقض این پتنت‌ها بوده، اما در حال حاضر توانایی شکایت از هردو غول فناوری را ندارند.

براساس این دادخواست که در دادگاه ناحیه فدرال لس آنجلس و کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده آمریکا ثبت شده، گوگل به پنج مورد تخلف از پتنت‌های سونوس متهم شده است؛ که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قابلیت ارتباط و همگام‌سازی بین اسپیکرها به‌صورت بی‌سیم اشاره کرد. همچنین فناوری سیستم صوتی چند اتاقی (multi-room audio) نیز یکی از پتنت‌های مورد اختلاف است.

پاتریک اسپنس، مدیرعامل سونوس در مصاحبه با نیویورک تایمز اعلام کرد:

گوگل تقریبا ۱۰۰ عدد از پتنت‌های ما را با آگاهی کامل کپی کرده‌ است. با وجود تلاش‌های مکرر و گسترده‌ی ما در چند سال گذشته، Google هیچ تمایلی برای همکاری با ما در مورد رسیدن به یک توافق دو جانبه نشان نداده است؛ اکنون ما هیچ انتخاب دیگری جز طرح شکایت پیش روی خود نمی‌بینیم. گوگل و آمازون طی سال‌های اخیر تلاش‌های عجولانه‌ی زیادی در حوزه‌ی سخت‌افزار داشته‌اند. که اسپیکرهای متصل به شبکه یکی از هماهنگ‌ترین تلاش‌های آنان بود؛ آن‌ها به‌جای ساخت پلتفرم مخصوص به خود، از پتنت های ما سو استفاده کرده‌اند.

گوگل و سونوس از گذشته روابط تجاری متعددی با یکدیگر داشته‌اند؛ به نحوی که دستیار صوتی گوگل در اسپیکر های هوشمند سونوس وجود داشته و به کاربر امکان پرسیدن سوالات و کنترل موسیقی می‌دهد. با طرح این دادخواست روابط تجاری بین گوگل و سونوس پیچیده‌تر از همیشه خواهد شد. به عقیده‌ی سونوس، غول‌های فناوری با تکیه بر قدرت خود و پیشنهاد قیمت‌های پایین، مانع رشد شرکت‌های کوچکتر می‌شوند.

Sonos One

با بررسی روابط گذشته‌ی این دو شرکت می‌توانیم ریشه‌ی این اختلافات را ببینیم؛ سونوس به‌طور پیوسته برای پرداخت حق لایسنس تکنولوژی های خود گوگل را تحت فشار می‌گذاشت، اما گوگل با عقیده بر اینکه سونوس از سرویس‌های گوگل استفاده می‌کند از پرداخت امتناع می‌کرد.

سخنگوی گوگل با اشاره به اینکه شرکت متبوعش در حال مذاکره بوده است، در این رابطه می‌افزاید:

در تمامی این سال‌ها، ما در مورد تمام اختلافات جلسات متعددی با سونوس داشته‌ایم و از اینکه آن‌ها به‌جای حسن‌نیت در ادامه‌ی مذاکرات، موضوع را به دادگاه کشانده‌اند ناامید شدیم و البته که ما این ادعاها را نمی‌پذیریم و با جدیت از عملکرد خود دفاع خواهیم کرد.

سخنگوی آمازون هم باتوجه به اتفاقات اخیر اعلام کرد:

سونوس یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکای تجاری ما محسوب می‌شود و هدف ما نیز موفقیت هرچه بیشتر شرکای تجاری‌مان هست؛ اما در خصوص اظهارات اخیر فکر می‌کنم تا حد زیادی اغراق شده است. من اطمینان دارم که آمازون پتنت‌های سونوس را نقض نکرده و در این‌باره با آن‌ها مذاکره خواهیم کرد.

 به‌نظر شما آیا شرکت‌های بزرگ واقعا از شرکت‌های کوچک سواستفاده می‌کنند؟ یا این فقط یک راه کسب درآمد برای افراد و شرکت‌های کوچک است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات