دانشمندان موفق به حل یکی از عجیب‌ترین رازهای داوینچی شدند

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
دانشمندان موفق به کشف راز گوی شیشه‌ای کروی در نقاشی معروف داوینچی به نام سالواتور موندی شدند.
تبلیغات

دانشمندان یکی از بزرگ‌ترین رازهای نقاشی لئوناردو داوینچی را حل کردند و توانستند به این سؤال پاسخ دهند: چرا گوی کروی در نقاشی سالواتور موندی (مورخ ۱۵۰۰ میلادی) هیچ نشانه‌ای از شکست یا انعکاس نور را ندارد. بر اساس مدل‌های کامپیوتری پژوهشگران دانشگاه ایروین کالیفرنیا در نقاشی سالواتور موندی اثر داوینچی،  در دست مسیح یک گوی توخالی قرار دارد نه یک گوی یکپارچه.

نظریه‌ی گوی توخالی، قبلا توسط مورخان هنری پیشنهاد شده بود. فرضیه‌های  جایگزینی مثل کریستال سنگی هم پیشنهاد شده بودند اما بر اساس رندر پیشرفته‌ی سه‌بعدی، داوینچی، شیء شیشه‌ای توخالی را نمایش داده است. به گفته‌ی پژوهشگرها: «رندر نور منطبق با نقاشی نشان‌دهنده‌ی استفاده از مواد، منابع نور و دانش علمی لئوناردو داوینچی در سال ۱۵۰۰ میلادی بوده است.»

گوی کروی

گوی یکپارچه (سمت چپ)، گوی توخالی (سمت راست)

در نقاشی سالواتور موندی (کلمه‌ای لاتین به معنی ناجی جهان)، ردای مسیح در قسمت پشت گوی، دچار اعوجاج یا بزرگ‌نمایی نشده است در حالی که سه نقطه‌ی سفید هم روی سطح گوی دیده می‌شود. برخی مورخان ثابت کرده‌اند که داوینچی عمدا گوی را به شکلی غیرواقع‌گرایانه تصویر کرده است.

آن‌ها با استفاده از روش گرافیک کامپیوتری به نام رندر معکوس، موفق به بازسازی نقاشی داوینچی در صدها سال پیش شدند. در این روش، جزئیات سه‌بعدی صحنه از تصویر دوبعدی استخراج می‌شود. بر اساس محاسبات پژوهشگرها، شعاع گوی، ۶.۸ سانتی‌متر و طول آن در مقابل سوژه‌ی نقاشی به ۲۵ سانتی‌متر می‌رسد. طبق تحلیل‌ها، ضخامت گوی بیش از ۱.۳ میلی‌متر نیست.

سایه‌های نقاشی نشان می‌دهند، منبع نوری قوی در بالا و نور توزیع‌شده‌ای کلی در صحنه وجود دارد.این پژوهش هنوز نیاز به نظارت و مرور مشترک دارد اما تحلیل‌های کامپیوتری  منطبق با نقاشی روی بوم هستند. بر اساس تاهای ردای مسیح که در پشت گوی قرار گرفته‌اند، به نظر می‌رسد داوینچی آگاهی خوبی از عملکرد گوی‌های شیشه‌ای داشته است. در واقع داوینچی در آن زمان مشغول به مطالعه‌ی نور بود. اغلب تاها دچار اعوجاج نشده‌اند، اما یکی از تاها، تغییرات پشت گوی را نشان می‌دهد.

نقاشی سالواتور موندی در سال ۲۰۱۷ به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار به فروش رسید و به‌عنوان گران‌ترین نقاشی در دنیا ثبت شد. این نقاشی هنوز هم موضوع بحث است و به عقیده‌ی بسیاری از پژوهشگرها، داوینچی تنها بخشی از نقاشی را کشیده است و برخی می‌گویند این نقاشی اصلا اثر داوینچی نیست.

گوی شیشه‌ای این فرضیه را تقویت می‌کند که داوینچی فقط در ترکیب‌بندی نقاشی مشارکت کرده است  و از دانش نور و روشنایی خود برای ارائه‌ی نمایشی واقعی استفاده کرده است. به گفته‌ی دانشمندان این پروژه:

بر اساس تحلیل‌ها، داوینچی از ویژگی‌های نوری گوی‌های توخالی آگاه بوده است و از اعوجاج‌های نوری گمراه‌کننده‌ی حاصل از رندر گوی، خودداری کرده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات