انویدیا درحال کار روی نسخه Super کارت گرافیک GTX 1660 است

یک‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
شایعات خبر می‌دهند انویدیا، در حال آماده‌سازی کارت گرافیکی جدیدی از سری Geforce GTX 16 با تغییرات عمده در بخش حافظه است.
تبلیغات

اگر آخرین شایعات در رابطه با انویدیا صحت داشته‌ باشد، این شرکت در حال آماده‌سازی دو نوع از سری کارت‌های گرافیکی جی‌فورس GTX 16 است. پیش‌تر دریافته بودیم که کارت‌های گرافیک GeForce GTX 1650 Ti در راه هستند و قیمتی در حدود ۱۵۰ دلار خواهند داشت. اما جدیدا گزارشاتی مبنی‌بر آماده‌سازی نوع ویژه‌ای از کارت‌گرافیکی جی‌فورس GTX 1660 با پسوند SUPER در انتهای نام، منتشر شده‌ است.

زمزمه‌هایی پیرامون توسعه‌ی کارت‌ گرافیکی جی‌فورس GTX 1660 SUPER توسط انویدیا به گوش می‌رسد. نکته‌ی کلیدی این شایعات، استفاده از حافظه‌های گرافیکی GDDR6 با سرعت ۱۴ گیگابیت‌برثانیه در ساخت این کارت خانواده‌ی تورینگ است. شایعات از منبع خبری MyDrivers نشات می‌گیرد که تصریح می‌کند، انویدیا مشغول کار روی کارت‌ گرافیکی جی‌فورس GTX 1660 SUPER است. پیش از این، تنها در سری RTX کارت‌های گرافیکی انویدیا شاهد عرضه‌ی نسخه‌ی SUPER بودیم، اما به‌نظر می‌رسد انویدیا قصد دارد نسخه‌ی SUPER را به سری GTX برپایه‌ی معماری تورینگ تعمیم دهد. بدیهی است که این تراشه، کارایی بهتری نسبت‌به مدل مرجع یعنی GeForce GTX 1660 خواهد‌داشت، اما علی‌القاعده اندکی گران‌تر نیز خواهد بود.

GTX 1660 SUPER

از لحاظ مشخصات، پردازنده‌ی گرافیکی جی‌فورس GTX 1660 SUPER همانند مدل جی‌فورس GTX 1660، از تراشه‌ی گرافیکی TU116-300 برخوردار است و با داشتن یک پیکربندی مشابه، تعداد ۱۴۰۸ هسته‌ی CUDA به‌همراه ۴۸ واحد خروجی رندر (ROP) و ۸۰ واحد بافت نگاشت (TMU) خواهد داشت. هیچ اشاره‌ای به فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی این تراشه در میان اطلاعات این منبع نشده‌ است، اما انتظار می‌رود این پارامتر با اندکی تغییر روبه‌رو شده‌ باشد. عمده‌ترین تغییر در این کارت گرافیکی، مربوط‌به طراحی حافظه است.

درحالی‌که کارت گرافیک جی‌فورس GTX 1660 از ۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 با سرعت ۸ گیگابیت در ثانیه برخوردار بود، پردازنده‌ی گرافیکی جی‌فورس GTX 1660 SUPER از ۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 با سرعت درخورتوجه ۱۴ گیگابیت‌برثانیه بهره می‌برد. سرعت حافظه‌ی این تراشه، حتی از سرعت حافظه‌ی جی‌فورس GTX 1660 Ti که بالغ‌بر ۱۲ گیگابیت‌برثانیه بوده نیز بیشتر است. این حافظه با استفاده از پهنای باس ۱۹۲ بیت، درنهایت پهنای باند کلی ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه را ایجاد خواهد کرد.

Nvidia GeForce

نکته جالب‌توجه این است که مشخصات کارت‌گرافیک جی‌فورس GTX 1660 SUPER، از نظر سطح عملکرد آن را مستقیما پس از پردازنده‌ی گرافیکی جی‌فورس GTX 1660 Ti قرار می‌دهد. همچنین قیمت کارت گرافیکی ذکرشده ممکن است مابین پردازنده‌های گرافیکی جی‌فورس GTX 1660 Ti و جی‌فورس GTX 1660 باشد. با احتساب چنین موردی، می‌توان حدس زد قیمت پیشنهادی تولید‌کننده برای این کارت گرافیکی، حدود ۲۵۰ دلار خواهد بود. در کل منبع فاش‌کننده‌ی خبر، احتمال جایگزینی نوع SUPER با کارت گرافیکی جی‌فورس GTX 1660 را کم دانسته و ادعا دارد هر دوی این کارت‌های گرافیکی هم‌زمان تولید و روانه‌ی بازار خواهند شد. بنابراین با صرف هزینه‌ی ۲۰ دلار می‌توان به‌جای نوع پایه‌ی جی‌فورس GTX 1660، از مدل SUPER این کارت گرافیکی بهره برد. همین نکته در مورد پردازنده‌ی گرافیکی جی‌فورس GTX 1660 Ti نیز صادق است و با صرف ۲۰ دلار بیشتر نسبت‌به نوع SUPER، می‌توان این کارت گرافیکی را تهیه کرد. خود جی‌فورس GTX 1660 Ti به‌میزان ۱۰ درصد عملکرد سریع‌تری نسبت‌به مدل پایه‌ی جی‌فورس GTX 1660 دارد، اما سرعت بالای حافظه‌ی گرافیکی در نوع SUPER، جایگاه جی‌فورس GTX 1660 Ti را به‌عنوان کارت گرافیکی پرچم‌دار این سری متزلزل کرده است تا با قیمت پایین‌تر گزینه‌ی ایده‌آل‌تری محسوب شود و فروش پردازنده‌ی گرافیکی جی‌فورس GTX 1660 Ti را تحت تأثیر قرار دهد.

GeForce RTX

2060 FE

GeForce GTX 1660 Ti 6GB

GeForce GTX 1660 SUPER 6GB

GeForce GTX 1660 6GB

GeForce GTX 1650 Ti 4 GB

GeForce GTX 1650 4 GB

معماری 

(پردازنده‌ی گرافیکی)

TU106

TU116-400

TU116-300

TU116-300

TU117

TU117

هسته‌های

CUDA

۱۹۲۰

۱۵۳۶

۱۴۰۸

۱۴۰۸

۱۰۲۴؟

۸۹۶

هسته‌های 

Tensor 

۲۴۰

ندارد

ندارد

ندارد

ندارد

ندارد

هسته‌های 

RT 

۳۰

ندارد

ندارد

ندارد

ندارد

ندارد

تعداد واحدهای بافت نگاشت (TMU)

۱۲۰

۹۶

۸۰

۸۰

۶۴

۵۶

تعداد واحدهای ROP

۴۸

۴۸

۴۸

۴۸

۳۲

۳۲

کلاک پایه (مگا هرتز)

۱۳۶۵

۱۵۰۰

مشخص نیست

۱۵۳۰

مشخص نیست

۱۴۸۵

کلاک بوست (مگا هرتز)

۱۶۸۰

۱۷۷۰

مشخص نیست

۱۷۸۵

مشخص نیست

۱۶۶۵

حافظه

GDDR6

۶ گیگابایت

GDDR6

۶ گیگابایت

GDDR6

۶ گیگابایت

GDDR5

۶ گیگابایت

GDDR5

۴ گیگابایت

GDDR5

۴ گیگابایت

پهنای باس حافظه (بیت)

۱۹۲

۱۹۲

۱۹۲

۱۹۲

۱۲۸

۱۲۸

کلاک حافظه (گیگابیت در ثانیه)

۱۴

۱۲

۱۴

۸

۸

۸

حافظه کش L2 (مگا بایت)

۳

۱.۵

۱.۵

۱.۵

۱.۵

۱.۵

توان طراحی حرارتی (وات)

۱۶۰

۱۲۰

مشخص نیست

۱۲۰

۷۵

۷۵

تعداد ترانزیستورها (میلیارد)

۱۰.۸

۶.۶

۶.۶

۶.۶

۴.۷

۴.۷

سطح مقطع تراشه (میلی‌متر مربع)

۴۴۵

۲۸۴

۲۸۴

۲۸۴

۲۰۰

۲۰۰

قیمت

۳۴۹ دلار

۲۷۹ دلار

۲۴۹ دلار

۲۲۹ دلار

۱۷۹ دلار

۱۴۹ دلار

میزان فروش این کارت‌های گرافیکی با قیمت‌های نسبتا بالا، با ورود پردازنده‌های گرافیکی پایین‌رده‌ی Navi 14 رقیب، تحت فشار قرار خواهد گرفت. نتایج عملکرد اولیه‌ی کارت‌های گرافیک سری Navi 14 نشان داد که این کارت‌ها به اندازه‌ی سری RX570 و RX580 سریع هستند و اگر قیمتی کمتر از ۲۰۰ دلار داشته باشند، شاهد رقابت تنگاتنگی در بازار کارت‌های پایین‌رده و میان‌رده خواهیم بود. زمان عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی جدید انویدیا مشخص نیست، اما باتوجه به حدس‌هایی که در مورد عرضه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی جی‌فورس GTX 1660 Ti در ماه اکتبر زده می‌شود، این احتمال وجود دارد که دو کارت گرافیکی دیگرِ سری GTX 16 مبتنی بر معماری تورینگ، هم‌زمان با یکدیگر روانه‌ی بازار شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات