معرفی کتاب بهترین قصه‌گو برنده است اثر آنت سیمونز

پنج‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
قصه‌گویی و داستان‌پردازی از اولین روش‌های ارتباطی انسان‌ها بوده است. در کتاب «بهترین قصه‌گو برنده است»، آنت سیمونز داستان‌سرایی را بهترین راه برای ارتباط با مشتریان کسب‌وکارها می‌داند.
تبلیغات

در سبک زندگی امروز با فناوری‌های پیشرفته، حضور و توجه انسان‌ها کمرنگ‌تر از گذشته است. داستان‌ها کمک می‌کنند تا افراد بیشتر بدانند، بیشتر به هم متصل شوند و کمتر احساس تنهایی کنند. داستان‌ها باعث می‌شود زندگی را بیشتر احساس کنیم. با وجودی که بسیاری از مردم تصور می‌کنند گفتگوهای کاری و تجاری باید منطقی و روشن و عینی باشد و تفکر ذهنی در آن جایی ندارد، باید بگوییم قدرتمندترین و متقاعدکننده‌ترین ارتباطات، شامل یک عنصر انسانی است که ازطریق تعریف داستان‌ها به‌سادگی و روشنی برآورده می‌شود.

زمانی بود که داستان‌گویی هیچ جایگاهی در ارتباطات کاری نداشت و این ۲ مقوله کاملاً از هم جدا به‌نظر می‌رسیدند. اما آنت سیمونز خطای این مسیر را به‌خوبی نشان داد. او با نوشتن کتاب «بهترین قصه‌گو برنده است» راهنمایی عملی و هوشمندانه برای روایت داستان و قصه‌گویی در کسب‌وکار و استفاده از قدرت عظیم آن در رشد ارتباطات کاری و به‌طور کلی زندگی ارائه کرده است. این نظر دنیل پینک، نویسنده‌ی کتاب a whole new mind درباره‌ی کتاب آنت سیمونز است.

کتاب بهترین قصه گو برنده است/storytelling

خلاصه کتاب

تفکر شرطی‌شده‌ی بیشتر ما این است که احساسات و ارتباطات شخصی هیچ جایگاهی در روابط کاری ما ندارد. در حالی‌که به‌اشتراک‌گذاری داستانی شخصی یا گفتن داستانی که ایده‌ی پیچیده‌ای را به‌صورتی شفاف و ساده بیان می‌کند، رمز ایجاد انگیزه در مراودات با مشتریان و مخاطبان است. داستان‌ها چیزهای مهمی را درباره‌ی ما فاش می‌کنند و اثری از انسانیت را در پیام ما به مخاطب منعکس می‌کند.

یک داستان خوب وقتی در زمان خوب تعریف شود، قدرت برانگیزانندگی، متقاعدکردن و همدلی را دارد. علاوه بر این، داستان می‌تواند به‌زبانی ساده و بهتر از هر گفتگویی شرح دهد شما چه کسی هستید، چه می‌خواهید و چرا این‌گونه رفتار می‌کنید. در کتاب «بهترین قصه‌گو برنده است» آنت سیمونز، نویسنده و سخنران، به شما می‌آموزد چطور تجربیات شخصی‌تان را در قالب داستان‌هایی که اصالت دارند، به‌گونه‌ای روایت کنید که پیوندهای عاطفی ایجاد و قوه‌ی تخیل را فعال کند و الهام‌بخش مقاومت و سرسختی باشد.

چه در ملاقات‌های رسمی و چه در قرارهای دوستانه با مشتریانتان، این کتاب به شما یاد می‌دهد که چطور یک داستان تأثیرگذار را به موضوع گفت‌وگو ارتباط دهید و با کمک داستان‌گویی تأثیری ارزشمند در مشتریانتان ایجاد کنید؛ به‌گونه‌ای که از هیچ راه دیگری نمی‌توان این تأثیر را ایجاد کرد. مطالبی که آنت سیمونز در کتابش ارائه می‌دهد، مانند مشاوری است در کنار کسب‌وکارها که چگونگی داستان‌گویی را برای دست‌یافتن به نتایج زیر برایشان فاش می‌کند:

  • جلب توجه مخاطبان
  • برانگیختن شنوندگان
  • دستیابی به اعتماد
  • قدرت بخشیدن به گفت‌وگو
  • تاثیرگذاری بر تصمیمات مشتریان
  • نمایش اصالت و تشویق به شفافیت
کتاب بهترین قصه گو برنده است/storytelling

او این دستورالعمل‌ها را با بیان داستان‌‌گویی‌های واقعی اثبات‌شده و برنامه‌های خلاقانه و مثال‌ها و پیوستی از آموزش داستان‌گویی تکمیل می‌کند. تمام این موارد، ابزارهایی هستند که شما برای شکل‌دهی یک داستان جذاب و متقاعدکننده در هر موقعیت متفاوتی نیاز دارید.

کتاب حاضر، مسیری را پیش رویتان می‌گذارد که داستان خودتان را پیدا کنید، آن را رشد بدهید و برای رونق کسب‌وکارتان به‌طور مؤثر از آن استفاده کنید. شما یاد می‌گیرید که چطور داستان‌های خاصی را با جذابیتی همگانی طراحی کنید. همچنین میزان تاثیرگذاری بر مخاطبانتان و اهمیت آنچه می‌گویید، برای شما آشکار می‌شود. شما به این درک می‌رسید که افراد از دریچه‌ی خودشان به دنیا نگاه می‌کنند و نگرش مخاطبانتان با یکدیگر متفاوت است. بنابراین داستان‌گویی‌های شما نیز تأثیرات متفاوتی بر افراد دارد. این نگرش ناشی از تجربیات هرکس در زندگی است.

کتاب بهترین قصه‌گو برنده است، با بیان جنبه‌ی روانشناسانه‌ی قصه‌گویی و شنیدن و روایت آن، توصیه‌های بی‌نظیری در مورد چگونگی آشکارکردن خود برای مخاطبان و ایجاد ارتباطات شخصی و پیوندهایی نزدیکتر با آن‌ها ارائه می‌دهد. تمرین‌های زیادی در این کتاب ارائه شده که به شما کمک می‌کند، از روش‌ها و داستان‌های عالی برای نمایش و بیان مفاهیم مدنظرتان استفاده کنید. این کتاب را می‌توان یک کتاب کار برای تولید داستان‌هایی مختصر و واضح دانست که مفاهیم اصلی را بهتر از اعداد و ارقام یا اظهارات رسمی منتقل می‌کنند.

ارتباط‌های شفاف و تفکر عینی و کاملاً عقلانی در دنیای مبهم و ذهنی‌ای که همه خود را بسیار مهم می‌دانند، دارای محدودیت است. اگر محدودیت‌های تفکر عینی صرف را بپذیرید، حاضر خواهید شد به تفکر ذهنی هم فکر کنید. چیزی که برای ایجاد ارتباط عمیق انسانی لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد. آدم‌هایی که خودشان را همه‌چیزدان و مهم می‌دانند، تفکر ذهنی‌شان را در ارتباطات کنار می‌گذارند و می‌خواهند به همگان ثابت کنند آن‌ها درست می‌گویند. درحالی‌که وقتی این افراد در تعامل با یکدیگر قرار بگیرند، هرکدام در تلاش خواهد بود که نظرش را به دیگران تحمیل کند و بنابراین هیچ‌گاه گفتگوی مؤثر شکل نخواهد گرفت. از این افراد عاقل و همه‌چیزدان به‌وفور داریم.

دنیای داستان‌گویی دریچه‌ای را برای انسان‌ها می‌گشاید که با تفکر عینی و ذهنی خود بدون منافات با یکدیگر وارد ارتباط شوند و فارغ از تلاش برای اثبات خود یا متقاعدکردن دیگری، به تعامل و ارتباط بپردازند. بدون شک چنین تعامل انسان‌وار و اصیلی، نتایج درخشانی چه در ارتباطات کاری و چه در روابط شخصی به‌بار می‌آورد.

کتاب بهترین قصه گو برنده است/storytelling

بخش‌هایی از کتاب

اینجا قسمت‌هایی از کتاب و جملاتی از نویسنده را با هم می‌خوانیم.

داستان‌ها امید و باور و استقامت را برای ما به ارمغان می‌آورند.مردم اطلاعات بیشتری نمی‌خواهند، آن‌ها می‌خواهند به اهداف و موفقیت شما ایمان داشته باشند. این چیزی است که ازطریق قصه‌گویی می‌توانید به آن‌ها بدهید.دیدگاه شخصی معنا را تغییر می‌دهد. معنا از حقایق قدرتمندتر است.داستان‌ها به ما اجازه می‌دهند کامل و بی‌نقص نباشیم، ولی نشان بدهیم که هنوز به اندازه‌ی کافی خوب هستیم.شنیدن و گفتن داستان ریسمانی است که جدایی‌ها را پیوند می‌دهد و احساس عمیقی از نوعی ارتباط دوطرفه ایجاد می‌کند.اگر می‌خواهید بر فرد یا گروهی تأثیری بگذارید، به‌گونه‌ای که ارزش خاصی را وارد زندگی روزانه‌شان کنند، برایشان قصه بگویید.مردم انتظار بیشتری دارند. آن‌ها می‌خواهند حضور شما را در پیامی که می‌فرستید حس کنند.قصه هایی که درباره‌ی یک اتفاق گفته می‌شود، برداشت‌ها را کاملاً تغییر می‌دهد، برداشت درباره‌ی اینکه چه چیزی درست و مهم و واقعی است.عنصر غایب بیشتر ارتباط‌های ناموفق، حضور انسانی است. راه حلش ساده است. فقط باید بیشتر قصه بگویید و تمام.در اصل قصه‌ای که بیشترین توجه را به خود جلب کند و بیشتر از همه بازگو شود، مشخص می‌کند که موضوعات مهم و واقعی دنیا چه موضوعاتی هستند.قصه‌ها ابزاری برای تفکر ذهنی و شخصی هستند.

درباره کتاب و نویسنده‌اش

کتاب حاضر با عنوان کامل «Whoever Tells the Best Story Wins: How to Use Your Own Stories to Communicate with Power and Impact» اولین‌بار در سال ۲۰۰۷ به چاپ رسید. البته در سال‌های بعد ویرایش‌های کامل‌تری  از آن وارد بازار شد. نویسنده‌ی این کتاب آنت سیمونز Annette Simmonse، سخنران فعال و مشاور و نویسنده‌ی ۴ کتاب است. این کتاب با عنوان فارسی «بهترین قصه‌گو برنده است: چطور با قصه کسب و کارتان را رونق دهید» و با ترجمه‌ی زهرا باختری و ویراستاری مریم‌السادات حسینی توسط نشر اطراف در سال ۹۷ به چاپ رسیده و منتشر شده است.

کتاب بهترین قصه گو برنده است/storytelling

آنت سیمونز از ۱۴ سالگی کتاب‌های روانشناسی را با علاقه‌ی خاصی مطالعه می‌کرده است. او این مطالعات را مرهون پدرش است که او را با این نوع کتاب‌ها مثل تحلیل رفتارهای متقابل و درمان عقلانی احساسی آشنا کرد. او می‌گوید مطالعه‌ی این کتاب‌ها را به این دلیل ادامه داده که فکر می‌کرده با کمک این اطلاعات می‌تواند فرد شناخته‌شده‌تری در مدرسه باشد. همین انگیزه سبب شده دانش بالایی در زمینه‌ی روانشناسی به‌دست آورد. هر چند به‌خاطر تفکرات پدرش در رشته‌ای بجز روانشناسی (بازاریابی) تحصیل کرد تا درآمد داشته باشد، اما بعداً به‌دنبال علاقه‌اش رفت و در سال ۱۹۹۴ در رشته روانشناسی مدرک کارشناسی و در رشته آموزش بزرگسالان مدرک ارشدش را دریافت کرد.

آنت سیمونز به داستان‌گویی اعتقاد راسخی دارد و معتقد است قصه‌گویی بهترین راه ارتباطی میان انسان‌ها و بیان خود است. بنابراین خودش و زندگی‌اش را هم در قالب داستانی گیرا و جذاب (به‌شکلی که بخشی از آن را در بالا خواندید) در وب‌سایتش معرفی می‌کند. داستان، آن چیزی است که انسان‌ها دوست دارند بشنوند و کنجکاوی آن‌ها را به‌شدت برمی‌انگیزد و اعتماد متقابل ایجاد می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات