وان پلاس TV در برابر شیائومی می TV پرو

جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
وان‌پلاس TV در مقایسه با شیائومی می TV پرو چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟ در ادامه به مقایسه‌ی تلویزیون‌های هوشمند دو شرکت چینی شناخته‌شده می‌پردازیم.
تبلیغات

وان‌پلاس تی‌وی (OnePlus TV) و شیائومی می TV پرو (Xiaomi Mi TV Pro) دو تلویزیون جدیدی هستند که زمان زیادی از معرفی رسمی آن‌ها نمی‌گذرد. دو شرکت چینی وان‌پلاس و شیائومی جاه‌طلبی‌های خودشان را در حوزه‌ی تلویزیون‌های هوشمند در قالب دو محصول یادشده به‌نمایش گذاشته‌اند و در پی رقابت با رقبایشان در بازار هستند.

هر دوی این تلویزیون‌ها از سیستم‌عامل اندروید تی‌وی (Android TV) بهره می‌گیرند و این یعنی از قابلیت‌هایی نظیر کروم‌کست و دستیار صوتی گوگل (گوگل اسیستنت) برخوردار هستند. شواهد اولیه حاکی از آن است که وان‌پلاس و شیائومی قصد دارند تلویزیون‌های هوشمند خود را با قیمتی پایین‌تر از تلویزیون‌های شرکت‌های دیگر نظیر سامسونگ روانه‌ی بازار کنند تا آن‌ها را به چالش بکشند.

تاریخ عرضه

شیائومی از سال ۲۰۱۳ تاکنون، در کشور چین به تولید و عرضه‌ی تلویزیون هوشمند می‌پردازد و در برنامه‌ریزی جدیدش قصد دارد محصولاتش را وارد بازارهای جهانی کند؛ در واقع این شرکت چینی قصد دارد برای تلویزیون‌های هوشمندش نیز رویکردی مشابه گوشی‌هایش در پیش بگیرد. هم‌اکنون امکان خرید مدل‌های ۴۳ اینچ و ۵۵ اینچ تلویزیون شیائومی می تی‌وی ۴ (Xiaomi Mi TV 4) از طریق شعبه‌ی فروشگاه آمازون در کشور آلمان، وجود دارد. در ضمن مدل جدید این سری از تلویزیون‌های شیائومی، در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۹ (۲ مهر ۱۳۹۸) به‌صورت رسمی رونمایی شد.

تلویزیون هوشمند جدید شیائومی که با نام کامل شیائومی می فول اسکرین تی‌وی پرو (Xiaomi Mi Full Screen TV Pro) از آن یاد می‌شود، در مدل‌های ۴۳، ۵۵ و ۶۵ اینچ معرفی شده است و هم‌اکنون کاربران چینی می‌توانند آن را تهیه کنند. در حال حاضر مشخص نیست که تلویزیون موردبحث در چه تاریخی قرار است راهی بازارهای جهانی به‌خصوص بازار آمریکا شود.

وان پلاس TV در برابر شیائومی می TV پرو

برای ساکنان آمریکا، تلویزیون وان‌پلاس محصول دراماتیک‌تر و موردانتظارتری به‌شمار می‌آید. این تلویزیون جدید در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۹ (۴ مهر ۱۳۹۸) طی برگزاری رویدادی ویژه در کشور هند به‌همراه گوشی وان‌پلاس 7T معرفی شد. گرچه وان‌پلاس شرکتی چینی به‌شمار می‌آید، اما مدت‌ها است که محصولاتش را در خارج از این کشور نیز به‌فروش می‌رساند. 

طبق اعلام رسمی، فروش وان‌پلاس TV قرار است از ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹ (۶ مهر ۱۳۹۸) به‌صورت انحصاری در کشور هند آغاز شود. در ضمن وان‌پلاس اعلام کرده است که مدتی بعد در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹ (۱۸ مهر ۱۳۹۸) تلویزیون خودش را به‌همراه گوشی پرچم‌دار جدیدش در کشور بریتانیا عرضه می‌کند. 

قیمت

دو تلویزیون جدید شیائومی و وان‌پلاس دارای قیمت متفاوتی هستند و از همین‌رو کاربران مختلفی را هدف قرار داده‌اند. در واقع تلویزیون‌های جدید شیائومی مقرون‌به‌صرفه‌تر از وان‌پلاس TV به‌شمار می‌آیند. مدل ۴۳ اینچ شیائومی می فول اسکرین TV پرو دارای قیمت ۱٬۴۹۹ یوآن (معادل ۱۷۰ پوند) است؛ مدل ۵۵ اینچ این تلویزیون ۲٬۳۹۹ یوآن (معادل ۲۷۲ پوند) قیمت دارد و نهایتا مدل ۶۵ اینچ با قیمت ۳٬۳۹۹ یوآن (معادل ۳۸۵ پوند) روانه‌ی بازار می‌شود.

شیائومی تلویزیون‌های سری می تی‌وی 4S را با قیمتی بالاتر از آنچه انتظار داشتیم در بازار اروپا عرضه کرد؛ با درنظرگرفتن این حقیقت، انتظار داریم که تلویزیون جدید این شرکت نیز با قیمتی اندکی بیشتر از آنچه که به واحد پوند ذکر کرده‌ایم، روانه‌‌ی بازار اروپا شود. در هر صورت قیمت عرضه‌ی این تلویزیون‌ها در بازار اروپا،‌ چندان زیاد نخواهد بود. در حال حاضر امکان خرید مدل ۴۳ اینچ Mi TV 4S با قیمت ۳۳۹ پوند وجود دارد. در ضمن کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه‌ی ۴۴۹ پوند، مدل ۵۵ اینچ این تلویزیون را تهیه کنند. 

وان‌پلاس TV محصولی گران‌قیمت‌تر و بالارده‌تر محسوب می‌شود

از طرفی تلویزیون هوشمند وان‌پلاس یعنی OnePlus TV Q1 را داریم؛ محصولی که طبق اعلام رسمی این شرکت، قیمتی بالاتر دارد. وان‌پلاس در حال حاضر فقط قیمت عرضه‌ی این تلویزیون را برای بازار هند مشخص کرده است. بر این اساس تلویزیون موردبحث قرار است با قیمت پایه‌ی ۶۹٬۹۰۰ روپیه (معادل تقریبا ۸۰۰ پوند) روانه‌ی بازار هند شود. مدل قدرتمندتر این تلویزیون که با نام Q1 Pro شناخته می‌شود، ۹۹٬۹۰۰ روپیه (معادل تقریبا ۱٬۱۴۰ پوند) قیمت دارد. البته تجربه‌ی عرضه‌ی گوشی وان‌پلاس ۷ در بازارهای هند و بریتانیا نشان داده است که قیمت نهایی عرضه‌ی وان‌پلاس TV در بازار اروپا، بیشتر از ارقام یادشده خواهد بود. در واقع پیش‌بینی می‌کنیم وان‌پلاس مدل‌های پایه و پرو تلویزیون هوشمندش را به‌ترتیب با قیمت ۱٬۱۶۵ و ۱٬۶۶۵ پوند روانه‌ی بازار بریتانیا کند.

وان پلاس TV در برابر شیائومی می TV پرو

مشخصات فنی

با نگاهی سریع به مشخصات فنی وان‌پلاس TV به‌خوبی می‌توانیم متوجه شویم که چرا چنین اختلاف قیمت زیادی در بین تلویزیون موردبحث با تلویزیون جدید شیائومی وجود دارد. تلویزیون‌های شیائومی به‌طور معمول از پنل‌های LCD با نور LED استفاده می‌کنند،‌ با این حال این شرکت چینی مدعی است که در تلویزیون‌های جدیدش از برخی از بهترین پنل‌های ساخته‌شده توسط سامسونگ و ال‌جی استفاده کرده است. 

از طرفی، مدل‌های مختلف تلویزیون وان‌پلاس از پنل پیشرفته‌تر QLED استفاده می‌کنند که پیش‌تر شاهد بهره‌گیری از آن‌ها در تلویزیون‌های بالارده‌ی سامسونگ بوده‌ایم. پنل‌های QLED به‌دلیل رقابت مستقیم با پنل‌های به‌شدت محبوب OLED ال‌جی طراحی و تولید شده‌اند. این اتفاق زمانی رخ داد که تلویزیون‌های سری OLED TV سامسونگ که تقریبا یک دهه از عرضه‌ی آن‌ها می‌گذرد، عملکردی ناامیدکننده داشتند.

با این اوصاف، تلویزیون وان‌پلاس تی‌وی Q1 قطعا خواهد توانست محتوای بصری را با روشنایی بسیار بیشتر به‌نمایش بگذارد؛ در ضمن در این محصول، بخش‌های تاریک تصاویر، به شکل عمیق‌تری به‌تصویر کشیده خواهند شد. این تلویزیون همچنین توانایی بیشتری در زمینه‌ی نمایش غنی رنگ‌ها خواهد داشت و کنتراست بهتری را نیز نسبت به تلویزیون شیائومی به‌نمایش خواهد گذاشت. به‌عبارتی وان‌پلاس بیشتر چشمش را به بازار بالارده‌ها دوخته است و شیائومی قصد دارد بیشتر روی آن قسمت از بازار که در آن تلویزیون‌هایی با قیمت پایین‌تر عرضه می‌شوند، فعالیت کند. 

وان پلاس TV در برابر شیائومی می TV پرو

رویکرد این دو شرکت برای عرضه‌ی تلویزیون‌ها، ما را تا حد زیادی یاد استراتژی آن‌ها برای عرضه‌ی گوشی‌های هوشمندشان می‌اندازد. گرچه شیائومی امروزه گوشی‌های رده‌بالای متنوعی را تولید و عرضه می‌کند، اما همچنان به بازار گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی علاقه‌ی زیادی دارد و محصولات باکیفیت متعددی را برای این بازار عرضه می‌کند. این درحالی است که وان‌پلاس گوشی‌های میان‌رده تولید نمی‌کند و بیشتر قصد دارد گوشی‌هایی بالارده با قیمتی پایین‌تر نسبت به رقبا را عرضه کند. عده‌ی زیادی از کاربران، به گوشی‌‌های عرضه‌شده توسط وان‌پلاس، لقب «قاتل پرچمداران شرکت‌های دیگر» را داده‌اند؛ زیرا مدعی هستند که این گوشی‌ها ضمن بهره‌مندی از مشخصات فنی در حد پرچمداران دیگر، قیمت پایین‌تری نسبت به آن‌ها دارند.

دقیقا به‌خاطر دلایل بالا است که حدس می‌زنیم وان‌پلاس TV محصولی جذاب‌تر برای کاربران آمریکایی باشد؛ چرا که تلویزیونی بالارده‌تر محسوب می‌شود که احتمالا در مقایسه با پرچمداران سامسونگ و شرکت‌های دیگر، قیمت پایین‌تری خواهد داشت.

تلویزیون‌های جدید وان‌پلاس و شیائومی از پنل 4K بهره می‌گیرند

تلویزیون‌های جدید وان‌پلاس و شیائومی از پنلی با وضوح 4K بهره می‌گیرند؛ گرچه ممکن است شنیده باشید که تلویزیون‌های جدید شیائومی از 8K پشتیبانی می‌کنند، اما بهتر است بدانید که تلویزیون‌ سری می TV پرو می‌تواند سیگنال 8K را دریافت و سپس آن را به 4K تبدیل کند. 

فراموش نکنید که شیائومی محصولات متنوع‌تری را نسبت به وان‌پلاس در بازار تلویزیون‌ها عرضه می‌کند. تلویزیون جدید می TV پرو در سه مدل با اندازه‌ی ۴۳، ۵۵ و ۶۵ اینچ روانه‌ی بازار می‌شود. این در حالی است که وان‌پلاس قصد دارد تلویزیون جدیدش را در دو مدل با نمایشگر ۵۵ اینچ عرضه کند. گرچه غالب کاربران به‌خصوص اهالی آمریکای شمالی ممکن است اندازه‌ی ۶۵ اینچی تلویزیون شیائومی را ترجیح دهند، اما هنوز هم شمار زیادی از مردم پیدا می‌شوند که به تلویزیون‌های کوچک‌تری در حد ۵۵ اینچ علاقه داشته باشند. البته حتی تلویزیون ۵۵ اینچ نیز یک تلویزیون بزرگ به‌شمار می‌آید و شاید استفاده از لفظ «کوچک» برای آن درست نباشد.

حتی در این بخش هم شاهد این هستیم که شیائومی و وان‌پلاس، استراتژی خودشان برای گوشی‌های هوشمند را در بازار تلویزیون‌ها پیاده‌سازی کرده‌اند. شیائومی با عرضه‌ی گوشی‌های متعدد با اندازه‌های متفاوت، قصد دارد سلایق مختلف را پوشش دهد؛ اما وان‌پلاس به‌طور معمول گوشی‌هایی در یک یا دو اندازه عرضه می‌کند. همان‌طور که می‌شد انتظار داشت، هر دو تلویزیون جدید شیائومی و وان‌پلاس، در اطراف نمایشگرشان حاشیه‌ی بسیار کمی دارند. دقیقا به همین دلیل است که شیائومی از تلویزیون جدیدش به‌عنوان یک تلویزیون «تمام صفحه» یاد می‌کند. البته به‌طور کلی تفاوت زیادی در بین حاشیه‌ی اطراف نمایشگر تلویزیون‌های وان‌پلاس و شیائومی دیده نمی‌شود.

وان‌پلاس تی‌وی Q1 پرو از یک ساندبار ویژه بهره‌مند است

وان‌پلاس تی‌وی Q1 و وان‌پلاس تی‌وی Q1 پرو یک فرق مهم دارند و آن، بهره‌مندی مدل پرو از یک ساندبار ویژه است. ساندبار وان‌پلاس ‌TV پرو، چیزی نیست که به‌طور معمول در تلویزیونی که زیر ۲٬۰۰۰ دلار قیمت دارد، شاهدش باشیم. براساس اطلاعات رسمی، ساندبار تلویزیون وان‌پلاس از طریق یک مکانیسم کشویی خاص از درون محفظه‌اش بیرون می‌آید؛ ظاهرا روند بیرون آمدن ساندبار هفت ثانیه طول می‌کشد، نه بیش از حد سریع و نه بیش از حد کند که آزاردهنده باشد. 

ساندبار به‌کار رفته در تلویزیون وان‌پلاس می‌تواند تجربه‌ی استفاده از آن را لذت‌بخش‌تر از قبل کند. در واقع چنین ساندباری را به‌طور معمول تنها در محصولات بسیار گران‌قیمت می‌بینیم. در ضمن با توجه به اختلاف قیمت احتمالی ۵۰۰ پوند در بین مدل‌های معمولی و پرو تلویزیون وان‌پلاس، انتظار داریم ساندبار موردبحث حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. البته اگر پیش‌تر خودتان ساندبار خریداری کرده‌اید، می‌توانید مدل معمولی وان‌پلاس TV را تهیه کنید. افزون بر موارد یادشده، هر دو مدل از تلویزیون وان‌پلاس از استانداردهای صوتی و بصری مختلفی نظیر HDR و دالبی پشتیبانی می‌کنند.

براساس اطلاعات منتشرشده از سوی وان‌پلاس، تلویزیون هوشمند این شرکت از استانداردهای دالبی ویژن و +HDR10 به‌صورت کامل پشتیبانی می‌کند تا تجربه‌ی بصری لذت‌بخشی به کاربر منتقل شود. تلویزیون‌های جدید شیائومی مجهز به استاندارد دالبی دیجیتال هستند. 

وان پلاس TV در برابر شیائومی می TV پرو

دو تلویزیون جدید این دو شرکت چینی، از سیستم‌عامل اندروید TV بهره‌مند هستند و از رابط کاربری سفارشی‌سازی‌شده استفاده می‌کنند. شیائومی از رابط کاربری تلویزیون‌هایش با نام Mi Patchwall یاد می‌کند. در ضمن رابط کاربری تلویزیون وان‌پلاس، Oxygen Play نام دارد. برای اظهارنظر درمورد این رابط‌های کاربری، بهتر است تا زمان عرضه‌ی رسمی تلویزیون‌های موردبحث و بررسی دقیق آن‌ها منتظر بمانیم.

هر دوی این تلویزیون‌ها دارای ریموت کنترل اختصاصی با یک میکروفون مجزا هستند تا کاربر بتواند از طریق آن، دستورهای موردنظرش را به گوش گوگل اسیستنت برساند. وان‌پلاس قصد دارد یک ابزار خاص به نام Farfield را نیز برای تلویزیونش به‌فروش برساند؛ Farfield درحقیقت یک میکروفون مخصوص است که در پشت پنل جای می‌گیرد و می‌تواند به دستورهای صوتی شما گوش فرا دهد.

سخن پایانی

با نگاهی کلی به تلویزیون‌های وان‌پلاس و شیائومی متوجه می‌شویم که وان‌پلاس TV برای بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای تلویزیون‌ها، محصول جذاب‌تر و موردانتظارتری به‌شمار می‌آید. این تلویزیون‌ها از پنل‌ جدید QLED سامسونگ با فناوری کوانتوم دات (Quantum Dot) بهره‌مند هستند و احتمال عرضه‌ی قریب‌الوقوع آن‌ها در بریتانیا بیشتر است.

تلویزیون جدید وان‌پلاس محصولی است که می‌تواند محتوای بصری را با کیفیت بسیار خوبی به‌نمایش بگذارد و این درحالی است که در مقایسه با رقبای هم‌رده، قیمت پایین‌تری دارد. در ضمن مدل پرو از تلویزیون وان‌پلاس از ساندباری ویژه بهره می‌گیرد تا تجربه‌ی صوتی غنی و جذابی را به کاربر ارائه دهد. از طرفی گرچه تلویزیون‌های جدید شیائومی محصولاتی بالارده محسوب نمی‌شوند، اما هنوز هم ویژگی‌های جذابی را با قیمتی معقول ارائه می‌دهند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد تلویزیون‌های جدید وان‌پلاس و شیائومی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات