دادگاه‌های تخصصی برای رسیدگی به پرونده استارتاپ‌ها تشکیل می‌شود

چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶
مطالعه 3 دقیقه
رییس قوه‌ی قضاییه اعلام کرد با ایجاد کارگروهی مشترک میان دو قوه‌ی اجرایی و قضایی، مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان شناسایی و رفع می‌شود.
تبلیغات

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رییس قوه‌ی قضاییه، با اعلام حمایت و صیانت کامل دستگاه قضایی از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، بر ضرورت دستیابی به قوه‌ی قضاییه هوشمند و بهره‌مندی از فناوری و نوآوری برای تحول قضایی تأکید کرد. وی در نشست هم‌اندیشی درباره‌ی نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در تحول قضایی که با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از مسوولان قضایی و مدیران ده‌ها شرکت دانش‌بنیان برگزار شد، بر نقش اقتصاد دانش‌بنیان در رونق تولید، ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی تأکید کرد. او توسعه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان را از اصلی‌ترین مولفه‌های جلوگیری از خام‌فروشی در کشور دانست و گفت:

رفع مشکلات این شرکت‌ها ازنظر مالی، حقوقی، اقتصادی و فراهم‌ساختن زمینه‌ی کار و فعالیت آن‌ها امروزه ضرورتی انکارناپذیر است. نیروهای جوان و تحصیل‌کرده در این شرکت‌ها می‌توانند با کار علمی و خلاقانه، منابع سرشار کشور را به ثروت‌هایی پایدار تبدیل کنند و بازویی اثرگذار در رفع مشکلات اقتصادی باشند.

رئیسی با تأکید بر لزوم خدمت دوطرفه‌ی قوه‌ی قضاییه و زیست‌بوم فناوری به یکدیگر، رفع مشکلات حقوقی شرکت‌های دانش‌بنیان ازجمله ارزش معنوی و ارزش‌گذاری واقعی محصولات آن‌ها را ضروری دانست. به‌گفته‌ی وی، در‌حال‌حاضر مقررات عادی بر ثبت این شرکت‌ها حاکم است؛ در‌حالی‌که باید ثبت آن‌ها متناسب با جنس کاری که انجام می‌دهند، بسیار سریع باشد و برای صاحبان این شرکت‌ها به مشکل و دغدغه تبدیل نشود.

 وی درادامه بر لزوم ایجاد دادگاه‌های تخصصی برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به استارتاپ‌ها و استفاده از مشاوران مطلع در این زمینه تأکید کرد و افزود:

برای شناسایی و رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌توان کارگروهی مشترک بین دستگاه اجرایی و دستگاه قضایی تشکیل داد تا در یک ماه مسائل و مشکلات این حوزه را تخمین بزنند و ساز‌و‌کاری سریع برای رفع این مشکلات فراهم سازند.
دانش بنیان

رئیسی درادامه به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در خدمت به قوه‌ی قضاییه درزمینه‌ی پیشگیری از جرایم، مبارزه با مفاسد، ارتقای شفافیت، جلوگیری از اطاله دادرسی، افزایش سطح اتقان آراء و تسهیل دسترسی مردم به عدالت اشاره کرد و گفت:

برخی تصور می‌کنند توسعه‌ی فناوری به‌معنای حذف کاغذ است؛ در‌حالی‌که حذف کاغذ، سطح ابتدایی و نازل این کار به‌شمار می‌آید. افق ما دستیابی به دستگاه قضایی هوشمند و فعال‌سازی سامانه‌های نوین برای تسهیل دسترسی مردم به عدالت است.

وی درپایان بر صیانت و حمایت کامل دستگاه قضایی از شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و افزود:

این حمایت را برمبنای ضرورت‌های کشور و فرمایش‌های مقام معظم رهبری وظیفه‌ی خود و همه‌ی اجزای نظام می‌دانیم و معتقدیم این امر نیازمند کاری میدانی و عملی و اجرایی است و صرفا با صدور بخشنامه و دستورالعمل محقق نمی‌شود. نباید اجازه داد این سامانه‌ها به ابزاری برای تقلب و تخلف تبدیل شوند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات