نیسان و کارلوس گون ۱۶ میلیون دلار جریمه شدند

سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
نیسان و کارلوس گون طی توافقی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، موظف شدند تا به ترتیب جریمه‌های ۱۵ و ۱ میلیون دلاری پرداخت کنند.
تبلیغات

به‌دنبال تحقیق کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، نیسان و کارلوس گون با این کمیسیون به توافق رسیدند. به گزارش نیویورک تایمز، کمیسیون بورس و اوراق بهادار در ماه ژانویه در پاسخ به اتهامات مطرح‌شده علیه گون در ژاپن، خواستار بازرسی و تحقیق درباره‌ی توطئه‌ی مدیرعامل سابق رنو و نیسان با همدستی گرگ کلی شد. در این پرونده، کارلوس گون و گرگ کلی به پنهان‌کردن پاداش بازنشستگی متهم شدند.

Nissan / نیسان

کمیسیون بورس و اوراق بهادار در بررسی‌های خود متوجه شد که گون و کلی با همکاری برخی کارمندان نیسان، بیش از ۹۰ میلیون دلار دریافتی‌های آینده به مدیرعامل سابق این شرکت را پنهان کرده‌اند و برای افزایش پاداش بازنشستگی او به بیش از ۵۰ میلیون دلار، اقدام کرده بودند. 

مسئولان کمیسیون بورس و اوراق بهادار می‌گویند که پس از تصویب طرحی توسط دولت ژاپن در سال ۲۰۰۹، سیاست الزامی‌شدن افشای درآمد و دریافتی بالاتر از ۱۰۰ میلیون ین (حدود یک میلیون دلار) به مدیران اجرایی شد. در پی تصویب این طرح، زیردستان و مدیران پایینی برای پنهان‌کردن بخش درخورتوجهی از پاداش گون تلاش‌هایی انجام دادند. آن‌ها این کار را با افزایش پاداش بازنشستگی گون به بیش از ۵۰ میلیون دلار انجام دادند و برای پنهان‌کردن میزان مبلغ افزایشی، مقادیر کاذبی را منتشر کردند. نه گون و نه کلی، هیچ‌کدام انجام هرگونه تخلفی را تأیید یا انکار نکرده‌اند.

Carlos Ghosn / کارلوس گوسن

طبق شرایط توافق اخیر با کمیسیون بورس و اوراق بهادار، نیسان برای تخلف مدیرعامل سابقش مبلغ ۱۵ میلیون دلار جریمه پرداخت خواهد؛ در حالی که گون جریمه‌ی ۱ میلیون دلاری پرداخت می‌کند و گرگ کلی توافق کرده است، جریمه‌ی ۱۰۰،۰۰۰ دلاری پرداخت کند.  این توافق، گون را به مدت ۱۰ سال از اشتغال به‌عنوان مدیرعامل هر شرکتی منع می‌کند. گرگ کلی نیز از اشتغال در سمت مدیریت شرکت‌ها به مدت پنج سال محروم شده است و حق ندارد به مدت پنج سال به‌عنوان وکیل فعالیت کند.

روش‌های مورد استفاده توسط گون و همدستانش شامل قراردادهای مخفی، محاسبات نادرست و همچنین نامه‌های پیش از موعد برای افزایش سهم او در برنامه‌ی بلندمدت پاداش این خودروساز می‌شود. با این حال مبلغ ۱۴۰ میلیون دلار که قرار بود به‌صورت پنهانی به گون داده شود، پرداخت نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات