نفوذ مقام‌های دولت چین در شرکت علی بابا افزایش پیدا می‌کند

دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
دولت چین تصمیم دارد تا کنترل و نفوذ خود را بر غول‌های فناوری داخلی افزایش دهد. هولدینگ گروه علی‌بابا یکی از مقاصد مهم دولت است.
تبلیغات

مقام‌های دولتی یکی از مراکز اصلی فناوری در چین، نماینده‌هایی را به ۱۰۰ شرکت داخلی منطقه ارسال می‌کنند تا از نزدیک در فعالیت‌های آن‌ها دخیل شوند. از میان شرکت‌های مهم می‌توان به گروه هولدینگ علی‌بابا اشاره کرد. برخی کارشناسان این اقدام چینی‌ها را تلاش برای سلطه‌ی هرچه بیشتر دولت بر بخش خصوصی می‌دانند.

هانگژو در استان شرقی ژیجیانگ از مراکز مهم فناوری در چین محسوب می‌شود. اخیرا در وب‌سایت شهرداری این منطقه خبری مبنی بر کمک نیروهای دولتی به ارتباطات و پیشرفت پروژه‌های بخش خصوصی منتشر شد. در منطقه‌ی مذکور، شرکت‌های بزرگ دیگری هم علاوه بر علی‌بابا حضور دارند که از میان آن‌ها می‌توان به گروه خودروسازی جیلی اشاره کرد. مقام‌های دولتی با عنوان کمک به پیشرفت پروژه‌های درحال اجرا، به این شرکت هم وارد خواهند شد.

علی‌بابا در بیانیه‌ای پیرامون اخبار جدید و احتمال ورود نیروهای دولتی به شرکت نوشت:

ما می‌دانیم که برنامه‌ی جدید از سوی مقام‌های شهر هانگژو با هدف بهبود کسب‌وکار در شرکت‌های ساکن در منطقه انجام می‌شود. نماینده‌های دولتی در این برنامه به‌عنوان پلی بین بخش خصوصی و دولتی عمل خواهند کرد. آن‌ها دخالتی در فرایندهای عملیاتی اصلی شرکت نخواهند داشت.

همان‌طور که گفته شد، مقام‌های شهر هانگژو در برنامه‌ی جدید سعی دارند تا فرایندهای همکاری بین دولت و شرکت‌های بزرگ فناوری و تولیدی را تسهیل کنند. با دیدگاهی دیگر می‌توان برنامه‌ی آن‌ها را یک قدم به سمت نفوذ و دخالت بیشتر دولت در بخش خصوصی دانست. برخی کارشناسان اعتقاد دارند، ورود نیروهای دولتی به‌معنای نظارت بر بخش خصوصی خواهد بود. شایان ذکر است، بخش خصوصی اکنون سهم بالایی از درآمد چین را به‌عنوان اقتصاد دوم جهان تأمین می‌کند. هم‌اکنون نماینده‌های سیستم امنیت عمومی دولت چین، در بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی این کشور حضور دارند. وظیفه‌ی نماینده‌ها در شرکت‌های فناوری، جلوگیری از جرم و مبارزه با شایعه‌های بی‌‌اساس بیان می‌شود.

چین

از میان کارشناسان منتقد به رفتار دولت چین در قبال شرکت‌ها، می‌توان به پائول گیلیس، استاد دانشگاه پکینگ در گوانگژو اشاره کرد. او در اظهارنظری می‌گوید:

نیروهای دولتی در شرکت‌ها، احتمالا پیاده‌سازی کامل برنامه‌های حزب کمونیست را بررسی می‌کنند. اگرچه چین ساختارهای سرمایه‌داری را به رسمیت می‌شناسد، اما به‌نظر نمی‌رسد برنامه‌ای برای کاهش سطح نفوذ دولت در ساختارهای خصوصی اجرا شود. برخی از مدیران بخش خصوصی گهگاه از نفوذ و تأثبیر دولت غافل می‌شوند و به‌همین دلیل برنامه‌هایی برای یادآوری آن‌ها اجرا می‌شود.

نماینده‌های دولت چین با ادعای تسهیل همکاری دولت و بخش خصوصی به شرکت‌ها اعزام می‌شوند

ژیجیانگ عموما به‌عنوان زادگاه بخش خصوصی مدرن چین شناخته می‌شود. بسیاری از میلیاردرهای خودساخته‌ی چین همچون بنیان‌گذار علی‌بابا، جک ما و بنیان‌گذار جیلی، لی شوفو در این منطقه رشد کرده‌اند. حزب کمونیست حاکم بر چین نیز از سال ۲۰۰۱ رویکرد مثبت‌تری نسبت به ساختار سرمایه‌داری در منطقه‌ی مذکور و دیگر نقاط چین نشان داد. آن‌ها اصطلاحی به‌نام Red Capitalists را برای گروه جدید سرمایه‌داری انتخاب کردند و آن‌ها را از سال ۲۰۰۲ به قوه‌ی مقننه‌ی کشور راه دادند.

با وجود همکاری‌هایی انجام‌شده در دو دهه‌ی گذشته، ارتباط میان پکن و افراد مشهور دنیای کسب‌وکار در چین هنوز حساسیت‌های بالایی دارد. دولت چین در رخدادهای متعدد تلاش‌هایی برای ورود به شرکت‌های غیردولتی نشان داده است. آن‌ها در کنار برنامه‌های گوناگون، از شرکت‌های بزرگ خواسته‌اند تا بخش‌هایی مخصوص حزب کمونیست در ساختار خود داشته باشند. به‌هرحال رویکرد مشابهی اکنون برای شرکت‌های حاضر در ژیجیانگ اجرا خواهد شد که نگرانی از نفوذ دولت در شرکت‌های خصوصی را افزایش می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات