گسترش ممنوعیت استفاده مسافران از مک‌ بوک پرو 15 اینچی در شرکت‌های هواپیمایی

دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
مطالعه 3 دقیقه
با گذشت بیش از دو ماه از فراخوانی‌ اپل برای تعویض باتری مک‌بوک‌ پروهایی که دچار حریق می‌شوند، دشواری‌ در تشخیص مدل‌های مذکور، باعث‌ شده شرکت‎های هواپیمایی استفاده از تمامی مدل‌ها را ممنوع کنند.
تبلیغات

همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، ممنوعیت اداره‌ی هوانوردی ایالات متحده برای حمل مک‌بوک‌ پروهای ۱۵ اینچی سال ۲۰۱۵ اپل در چمدان و حتی محفظه‌ی بار، اوضاع را بیش‌از‌پیش آشفته کرده‌ است. پیش‌تر، اپل این دستگاه‌ها را به‌دلیل احتمال آتش‌گرفتن باتری فراخوانی کرده‌ بود. شرکت‌های هواپیمایی در حال ایجاد ممنوعیت برای حمل نه‌فقط آن دسته از مک‌بوک‌ پروهای آسیب‌پذیر، بلکه تمامی مک‌بوک‌ پروهای ۱۵ اینچی هستند. حتی در یک مورد یکی از این خطوط هوایی مانع از به‌همراه داشتن هر مدلی از مک‌بوک شده است.

به‌گزارش خبرگزاری بلومبرگ، ممنوعیت حمل و استفاده از این دستگاه‌ها برای دارندگانشان در زمان حضور در هواپیما را شرکت‌های هواپیمایی از ایالات متحده به استرالیا و حتی آسیا گسترش داده‌اند.

درحالی‌که اقدامات امنیتی ۴۶۰ هزار دستگاه مک‌بوک پرو فروخته‌شده را تنها در ایالات‌ متحده و کانادا شامل می‌شود، تشخیص اینکه دستگاهی که مسافران حمل می‌کنند، چه مدلی از مک‌بوک‌پرو باشد یا اینکه مشمول قانون ممنوعیت است یا خیر، کار بسیار دشوار و زمان‌بری برای کارکنان شرکت هواپیمایی است. از‌این‌رو، برخی از این شرکت‌ها برای جلوگیری از اختلال در عملکرد خود، از ورود تمامی مدل‌های مک‌بوک‌ پرو به هواپیماهایشان امتناع می‌ورزند.

شرکت هواپیمایی Qantas واقع در استرالیا استفاده از مک‌بوک‌ پروهای ۱۵ اینچی را فارغ از تاریخ ساخت یا مدل و شماره‌سریال، ممنوع کرده‌ است. مسافران تنها می‌توانند دستگاه مدنظر را درون کابین با خود حمل کنند؛ اما قادر نخواهند بود از آن‌ها استفاده کنند. بنابراین، بهتر است آیپد خود را برای تماشای فیلم یا انجام‌دادن کارهایشان همراه داشته‌ باشند.

شرکت هواپیمایی Virgin استرالیا پا را از این فراتر گذاشته و با اعلام ممنوعیت برای تمامی مک‌بوک‌ها، ازجمله مک‌بوک‌ پرو یا مک‌بوک ایر، بدون توجه به اندازه‌ی صفحه‌‌نمایش، شمشیر را از رو بسته است. ممنوعیت‌های این شرکت از روز ۲۶ اوت آغاز شده‌ است.

در همین حال در آسیا، شرکت‌های هواپیمایی سنگاپور و کاتای‌پاسیفیک استفاده از مک‌بوک‌ پرو فراخوانی‌شده را در پروازهای خود ممنوع کردند. همچنین، شرکت هواپیمایی Thai (تایلند) تمامی مک‌بوک‌ پروها را بدون درنظرگرفتن شماره‌سریال و این نکته که فراخوانی شده‌اند یا خیر، با تاریخ ساخت سپتامبر ۲۰۱۵ تا فوریه‌ی ۲۰۱۷ و با توجه به اینکه دستگاه‌های معیوب در این بازه‌ی زمانی فروخته شده‌اند، ممنوع اعلام کرد.

در هند نیز هم‌زمان با ممنوعیت‌های وضع‌شده‌ی اداره‌ی هوانوردی ایالات متحده (Federal Aviation Administration)، به افراد دخیل در حمل بار مسافران دستور داده‌ شده تا اجازه‌ی ورود مک‌بوک‌ پروهای اشاره‌شده را در پروازهای خود ندهند. در آغاز ماه اوت، آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه‌ی اروپا نیز با ارسال هشدارهایی به شرکت‌های هواپیمایی یادآوری کرد مدل‌های ۱۵ اینچی مک‌بوک‌ پرو با باتری‌های معیوب باید در طول پرواز خاموش باشند.

مکبوک

در ۲۰ ژوئن، اپل فراخوان داوطلبانه‌ای برای برخی از مک‌بوک‌ پروهای ۱۵ اینچی خود صادر کرد. مک‌بوک‌ پروهای فراخوانی‌شده در قسمت باتری خود مشکلاتی دارند که به آتش‌سوزی منجر می‌شود. اپل در این فراخوانی باتری‌های دستگاه‌های معیوب را به‌صورت رایگان تعویض می‌کند. مک‌بوک‌پروهایی که باتری آن‌ها تعویض شده، دیگر خطری ندارند و امکان آتش‌سوزی دراثر داغ‌شدن بیش‌ازحد را در هواپیما یا مکان‌های دیگر ندارند. به‌دنبال این اخبار، اداره‌ی هوانوردی ایالات متحده در بیانیه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی آمریکا و شرکت‌های فعال در این کشور یادآوری کرد حمل و استفاده از دستگاه‌های فراخوانی‌شده در طول پرواز ممنوع است. متن این بیانیه همانند متنی بود که هنگام آتش‌سوزی گلکسی نوت 7 سامسونگ منتشر کرد:

اداره‌ی هوانوردی فدرال به مسافران یادآور می‌شود باتری‌های دستگاه‌های دارای باتری معیوب فراخوانی‌شده اجازه‌ی حضور در پرواز را ندارند. تا زمان تعمیر یا تعویض باتری‌های فراخوانی‌شده، مطابق با دستورالعمل‌های سازنده از حمل آن‌ها خودداری کنید.

اگر مدل دستگاه شما مک‌بوک پرو (رتینا، ۱۵ اینچی، اواسط ۲۰۱۵) است، با رفتن به این لینک و وارد‌کردن شماره‌سریال دستگاه که از بخش About This Mac یا استفاده از نرم‌افزار اطلاعات سیستم می‌توانید به‌دست آورید، از سالم‌بودن دستگاه خود مطمئن شوید. بااین‌حال، حتی درصورت سالم‌بودن لپ‌تاپتان، با تماس با شرکت هواپیمایی که قصد دارید از آن استفاده کنید، باید مطمئن شوید اجازه خواهند داد از آن در داخل کابین استفاده کنید یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات