مسیریابی مبتنی بر حمل و نقل عمومی به سرویس نقشه بلد اضافه شد

سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در آستانه‌ی آغاز سال تحصیلی، سرویس نقشه و مسیریاب بلد از امکان مسیریابی از طریق وسایل حمل‌و‌نقل عمومی رونمایی کرد که می‌تواند نقشی تأثیرگذار در ترافیک شهرها داشته باشد.
تبلیغات

درصورتی‌که جزو کاربرانی باشید که از سرویس‌های نقشه روی گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنید، گزینه‌ی مسیریابی از طریق سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی را روی این سرویس‌ها مشاهده کرده‌اید. این ویژگی روی اغلب سرویس‌ها نظیر گوگل مپ از چند سال پیش در دسترس است، حال آنکه ما کاربران ایرانی از به‌کارگیری آن محروم بودیم. هرچند طی یک سال اخیر شاهد فعالیت بیش از چندین سرویس نقشه و مسیریاب وطنی بودیم، اما بازهم خبری از چنین قابلیتی نبود؛ حال بلد که به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ هزاردستان شناخته می‌شود، در آستانه‌ی سال تحصیلی جدید از قابلیت مسیریابی از طریق سرویس‌های حمل‌و‌نقل عمومی رونمایی کرد. این قابلیت مخصوصا در شهر تهران می‌تواند کمک شایانی به بهبود وضعیت ترافیکی کند.

حسام آرماندهی، مدیر هلدینگ هزاردستان با اشاره به اینکه تنها ۱۶ ماه از انتشار اولین نسخه‌ی بلد می‌گذرد، تأکید کرد که ۴ میلیارد کیلومتر مسیر از طریق این سرویس پیشنهاد داده شده است. براساس آمارهای ارائه‌شده توسط آرماندهی، بلد بیش از ۲ میلیون کاربر فعال داشته و بیش از ۶۵۰ هزار نقطه ثبت شده یا POI شامل مکان‌های عمومی، بیمارستان‌ها، مساجد، مراکز تجاری و... را شامل می‌شود. آرماندهی تعداد نقاط ثبت‌شده در نقشه بلد را ۴ برابر همین تعداد در گوگل مپ برای ایران خواند. سرویس نقشه و مسیریاب بلد در تلاش است تا ثبت POI را تنها محدود به درج آن مکان روی نقشه نکرده و تصاویری را که خود تهیه کرده نیز به اطلاعات روی نقشه اضافه کند. بلد در این راستا خودروهایی را تدارک دیده که تصویر آن را مشاهده می‌کنید. این خودروها با حرکت در سطح شهرها که از مراکز استان‌ها آغاز شده، اقدام به ثبت تصاویر کرده و پس از پالایش و تبدیل داده‌های تصویری به متن، این تصاویر را نیز به نقشه اضافه می‌کنند.

خودروی استریت ویو بلد
خودروی استریت ویو بلد
خودروی استریت ویو بلد
خودروی استریت ویو بلد

از جمله‌ نکات جالب‌توجه دیگری که آرماندهی در سخنان خود به آن‌ها اشاره کرد، توسعه‌ی قابلیتی برای نمایش مسیر با استفاده از واقعیت افزوده است. در این حالت، کاربران می‌توانند مسیر مورد نظر را نه روی نقشه، بلکه روی معابر و از طریق فلش‌های سبزرنگ مشاهده کنند. 

حسام آرماندهی به این نکته اشاره کرد که بلد در کنار جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از خودروهای مجهز به دوربین و همچنین دیتای حاصل از جمع‌سپاری، همکاری‌هایی را نیز با پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین شهرداری کلید زده است تا از این طریق به بهبود ترافیک مخصوصا در شهرهای بزرگ کمک کند. آرماندهی به‌کارگیری پتانسیل چراغ‌های راهنمایی هوشمند موجود در سط شهر را بسیار کارگشا خواند. وی با اشاره به شاخص جابجایی در تهران که پایین‌تر از میانگین جهانی است، امکان رسیدن به وضعیت بهتر را در گروه استفاده از هوش مصنوعی و همکاری با پلیس و شهرداری خواند. به‌گفته‌ی آرماندهی، بسیاری از شهرها در کشور چین با بهره‌گیری از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شده‌اند تا شاخص جابجایی و درنهایت کیفیت زندگی را بهبود بخشند. 

در ادامه محمد رازقی، مدیرمحصول سرویس نقشه و مسیریاب بلد به تشریح جزئیاتی از مسیریابی مبتنی بر سرویس‌های حمل‌و‌نقل عمومی پرداخت. براساس اطلاعات ارائه‌شده توسط رازقی، مسیرهای پیشنهادی بلد مبتنی بر راهکارهای ترکیبی بوده که شامل استفاده از مترو، اتوبوس و تاکسی است. بنابر داده‌های ارائه‌شده توسط رازقی، شهر تهران شامل ۱٫۲۸۸ خط تاکسی، ۵۴۷ خط اتوبوس و ۷ خط مترو است که در مسیریابی بلد مورد استفاده قرار می‌گیرند. رازقی اظهار امیدواری کرد تا با وجود بلد و تسهیل روندب استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، سهم ۴۰ درصدی مردم تهران از به‌کارگیری وسایل حمل‌و‌نقل عمومی به ۷۵ درصد پیش‌بینی شده در سند توسعه شهری دست یابد.

در پایان حسام آرماندهی در پاسخ به زومیت در رابطه با اشتراک‌گذاری داده‌های ترافیکی به‌دست‌آمده با نهاد‌هایی نظیر پلیس و شهرداری اعلام کرد که پلیس راهنمایی و رانندگی دارای پنلی است که با استفاده از آن می‌تواند به داده‌های ترافیکی که بلد در اختیار دارد، دسترسی داشته و از این داده‌ها برای تصمیم‌گیری در خصوص سیاست‌های روان‌سازی ترافیک استفاده کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات