اوبر صدها کارمند بخش مهندسی و محصول خود را اخراج کرد

چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
اوبر در ۶ هفته‌ی گذشته، دو بار اعلام تعدیل نیرو کرده است. در دور جدید، صدها نفر از اعضای تیم مهندسی و محصول شرکت اخراج می‌شوند.
تبلیغات

اوبر مجددا از تعدیل نیرو در ساختار داخلی خبر داد. خبر اول در سال جاری مربوط به ژوئیه بود. این شرکت دیروز اعلام کرد صدها کارمند خود را در تیم‌های مهندسی و محصول تعدیل خواهد کرد تا فرایندهای روزمره را بازسازی و بهینه‌سازی کند. مجموع افراد تعدیل‌شده در دور جدید ۴۳۵ نفر بیان شده است که ۸ درصد از نیروی انسانی هر دپارتمان را شامل می‌شود.

سخن‌گوی اوبر در بیانیه‌ای درباره‌ی تصمیم جدید این شرکت گفت:

باید چگونگی طراحی سازمان خود را عوض کنیم و به‌سمت تیم‌‌‌های کوچک با عملکرد درخورتوجه و رویکرد شفاف و توانایی فعالیت با سرعتی بیشتر از رقبا تغییر مسیر دهیم. امروز تغییراتی ایجاد می‌کنیم تا سازمان را به مسیر قبلی خود بازگردانیم. تغییرات ما شامل کاهش ابعاد تیم‌ها می‌شود تا مطمئن شویم نیروی انسانی مناسب را بسته به اولویت‌های خود استخدام کرده‌ایم.

تعدیل نیرو در اوبر پس از هفته‌ها چالش برای این شرکت انجام می‌شود که دقیقا از روز عرضه‌ی عمومی سهام شروع شد. آن‌ها در ماه می به وال‌استریت وارد شدند؛ اما از همان زمان مشکلات متعدد کاربری و استراتژیک را تجربه کردند. گزارش‌های مالی غول تاکسی‌های اینترنتی از آن زمان وضعیت خوبی نداشت و ارزش سهام در مسیر سقوط قرار گرفت. به‌علاوه، بحران در سطح بالای مدیران هنوز ادامه دارد. از آن زمان، سه نفر از اعضای هیئت‌مدیره‌ی اوبر استعفا داده‌اند که در میان آن‌ها، مدیر ارشد عملیات و مدیر ارشد بازارایابی هم دیده می‌شدند.

اوبر

اوبر و رقیبش، لیفت، علاوه بر مشکلات مالی پس از عرضه‌ی عمومی سهام، با مشکلات حقوقی هم درگیر هستند. به‌عنوان مثال، قانونی در کالیفرنیا مطرح شد تا رانندگان این سرویس‌ها را از حالت پیمان‌کار قراردادی به کارمند تغییر دهد. قانون اختصاصی حفاظت از حقوق کارگران موسوم به AB 5 در مجلس سنا تأیید شد و اکنون برای تبدیل به قانون، تنها به امضای فرماندار نیاز دارد. اگر این قانون تصویب شود،‌ اوبر و لیفت با مشکلات مالی بسیاری مواجه خواهند شد؛ چون باید ده‌ها هزار کارمند را در سرتاسر ایالت مذکور مدیریت کنند.

اوبر می‌گوید ۲۷ هزار کارمند در سرتاسر جهان دارد. این شرکت علاوه‌بر ۴۳۵ کارمندی که در هفته‌ی جاری تعدیل کرد، در ژوئیه نیز، ۴۰۰ نفر را از واحد بازاریابی تعدیل کرده بود. دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر، در آن زمان گفته بود تیم بازاریابی بسیار بزرگ است که به ایجاد کارهای مشترک و مشابه در بخش‌های گوناگون و نتایج‌ نه‌چندان مناسب منجر می‌شود.

تعدیل نیرو در شرکت‌های بزرگ می‌تواند نشانه‌ای از ضعف مالی یا تلاش برای تغییر مسیر و رشد سریع آتی باشد. برای اوبر به‌نظر می‌رسد شرایط مالی روزبه‌روز دشوارتر شود و شرکت روزها و ماه‌های سختی را در دوران پس از عمومی‌شدن پیش رو داشته باشد. شاید هم خسروشاهی بتواند این غول تاکسی‌های اینترنتی را به مسیر بازگرداند و رشد چندبرابری ارزش سهام آن‌ها را در بازار بورس شاهد باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات