اوبر و لیفت به تأثیرات منفی خود بر ترافیک شهری اعتراف کردند

پنج‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
مطالعه 6 دقیقه
اوبر و لیفت، بزرگ‌ترین سرویس‌های تاکسی اینترنتی جهان هستند که به اعتراف خودشان تأثیراتی قابل‌توجه بر وضعیت ترافیک شهرها داشته‌اند.
تبلیغات

استارتاپ‌های تاکسی اینترنتی همچون اوبر و لیفت سهم عمده‌ای از مشتریان خود را از شهرهای آمریکا جذب می‌کنند. آن‌ها از مدت‌ها پیش در معرض اتهام افزایش ترافیک شهرها بوده‌اند. تحقیقی جدید از سوی خود شرکت‌‌ها تأیید می‌کند که سرویس‌های آنلاین در افزایش ترافیک آن‌چنان هم بی‌اثر نبوده‌اند.

آمریکایی‌ها پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ کمتر از قبل از خودروهای شخصی استفاده می‌کردند. رویکرد آن‌ها تا سال ۲۰۱۳ بیشتر دوام نداشت. از آن سال به بعد، آمار رانندگی در شهرهای آمریکا هرساله افزایش یافته است. چنین افزایشی را می‌توان در ظاهر شهرهای آمریکایی و ترافیک موجود در آن‌ها به‌راحتی مشاهده کرد. حجم ترافیک در مناطق شهری شلوغ آمریکا همچون بزرگراه I-405 در لس‌آنجلس یا بلوار گیری در سان‌فرانسیسکو روزبه‌روز بیشتر می‌شود و در کنار آن، شاهد افزایش آمار مرگ‌ومیر عابران پیاده هم هستیم. پدیده‌ی دیگری که طبیعتا بر اثر افزایش ترافیک و رانندگی دیده می‌شود، افزایش آلودگی کربنی است.

استارتاپ‌هایی همچون اوبر و لیفت هنوز پدیده‌هایی نو در جهان محسوب می‌شوند. آن‌ها عمر کمتری نسبت به زمان تولد بحران بزرگ قرن ۲۱ دارند. تاکسی‌های اینترنتی از زمان تولد در دهه‌ی ۲۰۱۰ با ایده‌ای بلندپروازانه در جهت رسیدن به یک آرمان‌شهر متولد شدند. ایده‌‌ی آن‌ها به این صورت مطرح شد که از حجم بالای خودروهای بدون استفاده در شهرهای آمریکا برای کاهش نیاز مردم به خودروهای شخصی استفاده شود. درواقع ایده‌ی اولیه این بود که مردم کمتر از خودروهای شخصی برای تردد استفاده کنند و به‌نوعی کاهش ترافیک به‌عنوان دستاورد تاکسی‌ها بیان می‌شد.

اکنون کمتر از یک دهه از تولد تاکسی‌های اینترنتی می‌گذرد و آن‌ها به‌نوعی به اشکالات خود اعتراف می‌کنند. آن‌ها تحقیقی مشترک انجام داده‌اند که نتایج آن نشان از تأثیر خودروهایشان بر افزایش ترافیک شهرهای بزرگ آمریکا دارد. البته با وجود آمارهای منتشرشده، خودروهای شخصی همچنان سهم بیشتری از ترافیک شهری را در آمریکا به خود اختصاص می‌دهند. کریس پانگیلینان، مدیر سیاست‌‌‌گذاری جهانی حمل‌ونقل عمومی در پستی وبلاگی در کنار نتایج تحقیقات، توضیحی بر آمارها ارائه داد:

شرکت‌های تاکسی اینترنتی تأثیر مهمی بر افزایش ترافیک شهری دارند، اما هنوز سهم خودروهای شخصی و ترافیک تجاری بیش از آن‌ها است.
تحقیق اوبر و لیفت

تحلیل مشترک اوبر و لیفت با مدیریت شرکت مشاوره‌ی حمل‌ونقل Fehr & Peers انجام شد. در تحقیق صورت‌گرفته، نقش اوبر و لیفت در طی کردن مسافت‌های شهری نسبت به ترافیک عمومی بررسی شد. شایان ذکر است شهرهای بوستون، لس‌آنجلس، سان‌فرانسیسکو، سیاتل و واشنگتن دی‌سی برای تحقیق انتخاب شده بودند. به‌علاوه تحقیقات در حوزه‌های گسترده‌ی شهری انجام شد که هم مناطق مرکزی و هم حومه‌ی شهرها را پوشش می‌داد.

تاکسی‌های اینترنتی هنوز سهم کمتری نسبت به خودروهای شخصی در ترافیک دارند

در تحقیق مذکور جای خالی شهر نیویورک بیش از همه حس می‌شود؛ شهری که سهم عمده‌ای از بازار شرکت‌های تاکسی اینترنتی را به خود اختصاص می‌دهد. سخنگوی لیفت می‌گوید نیویورک سیتی به‌خاطر درصد پایین مالکیت خودروی شخصی و سیستم حمل‌ونقل گسترده یک منطقه‌ی خاص محسوب می‌شود. البته تحقیقات قبلی شرکت‌های خصوصی نشان می‌دهد که تاکسی‌های سنتی و اینترنتی در مجموع ۵۰ درصد از ترافیک منطقه‌‌ی منهتن را به خود اختصاص می‌دهند. یافته‌های مذکور در ابتدای سال جاری باعث شد تا مقامات نیویورک قانونی را برای دریافت هزینه از راننده‌های منطقه‌ی مرکزی شهر دریافت کنند.

در بخشی از نتایج تحقیقات می‌خوانیم که شرکت‌های اوبر و لیفت در مجموع یک تا سه درصد از ترافیک مناطق شهری اطراف ۶ شهر بزرگ را به خود اختصاص می‌دهند. البته آن‌ها تأثیر ترافیکی بیشتری در مناطق شهری مرکزی و اصلی دارند. همان‌طور که در جدول تحقیقات می‌بینیم، اوبر و لیفت در منطقه‌ی سان‌فرانسیسکو ۱۳/۴ درصد از مسافت طی‌شده توسط خودروها را به خود اختصاص می‌دهند. آمارها در بوستون به ۸ درصد و در واشنگتن دی‌سی به ۷/۲ درصد می‌رسد.

تحقیق اوبر و لیفت

آمار حاصل از تحقیقات نشان می‌دهد که تاکسی‌های اینترنتی بیش از آنچه تصور می‌شد، روی ترافیک شهرها تأثیر دارند. به‌عنوان مثال یک تحقیق مستقل از سازمان حمل‌ونقل سان‌فرانسیسکو در سال ۲۰۱۷ ادعا می‌کرد که از پاییز سال ۲۰۱۶، شرکت‌های تاکسی اینترنتی ۶/۵ درصد از مسافت طی‌شده با خودرو را در روزهای کاری و ۱۰ درصد از آمار مذکور را در روزهای تعطیل به خود اختصاص می‌دادند. به‌علاوه آن تحقیق ادعا می‌کرد که تاکسی‌های اینترنتی سهم عمده‌‌ای در کاهش سرعت میانگین خودروها داشته‌اند.

تحقیق جدید به‌نوعی یافته‌های گذشته را نقض کرده و اعلام می‌کند که تاکسی‌های اینترنتی دو برابر بیشتر در افزایش مسافت طی‌شده با خودرو نقش داشته‌اند. افزایش آمار فوق نشان می‌دهد که تأخیر در سفرهای مسافران نیز بر اثر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی افزایش یافته است. گرگوری ارهارت، استاد مهندسی عمران دانشگاه کنتاکی است و با مطالعه‌ی تأثیر اوبر و لیفت روی ترافیک شهری اظهارنظر مهمی پیرامون آن‌ها دارد. او می‌گوید:

افزایش آمار در تحقیق اخیر احتمالا بر اثر افزایش استفاده از تاکسی‌های اینترنتی در دو سال گذشته بوده است. افزایش دوبرابری مسافت طی‌شده با تاکسی‌های اینترنتی احتمال راه‌بندان بر اثر استفاده از آن‌ها را در سال ۲۰۱۸ بیشتر از سال ۲۰۱۶ می‌کند.

تاکسی‌های اینترنتی در همه‌ی شهرهای بزرگ مورد تحقیق تأثیر برابر نداشتند. اوبر و لیفت در شهرهایی همچون لس‌آنجلس، سیاتل و شیکاگو سهم کمتری را به خود اختصاص می‌دهند.

تحقیق اوبر و لیفت

نتایج تحقیقات مشترک اوبر و لیفت پاسخ قابل‌توجهی به یکی از سؤال‌های بسیار مهم محققان حمل‌ونقل در سال‌های اخیر می‌دهد: «چه مقدار از مسافت طی شده توسط تاکسی‌های اینترنتی در وضعیت دارای مسافر بوده است؟» آمارها در این بخش هم قابل‌توجه بوده و احتمالا کمتر از تخمین‌های دیگر محققان است. تنها بین ۵۴ تا ۶۲ درصد از مسافت طی‌شده‌ی تاکسی‌های اینترنتی در وضعیت دارای مسافر بوده است.

هنوز بسیاری از سوالات پیرامون تأثیر تاکسی‌های اینترنتی بی‌پاسخ مانده است

با وجود آمارهای قابل‌توجهی که در تحقیق اخیر اوبر و لیف منتشر شد، هنوز سوالات مهمی بدون پاسخ مانده‌اند. رشد ترافیک اوبر و لیفت در گذر زمان و همچنین تأثیر آن‌ها بر تغییر مسیر مسافران از اتوبوس و قطار شهری بی‌پاسخ مانده است. ارهارت انتظار دارد شرکت‌های تاکسی اینترنتی آمارهای جزئی‌تری از تحقیقات منتشر کنند تا بازبینی‌های مستقل و بهتری پیرامون مسئله‌ی موجود صورت بگیرد. به‌علاوه برخی کارشناسان نیز ایراداتی را در آمار حدس می‌زنند و از کم بودن سهم ترافیک در لس‌آنجلس و سیاتل متعجب هستند.

تحقیق اخیر با وجود تمام بحث‌ها و اشکالات، به‌نوعی یک اعتراف مهم (و احتمالا دیر) از سوی صنعتی محسوب می‌شود که تأثیر عمیقی بر زندگی شهری مردم داشته است. اوبر و لیفت امسال از استارتاپ‌های یونیکورن به شرکت‌های غول‌پیکر سهامی عام تبدیل شدند که روزانه میلیون‌ها کاربر دارند. آن‌ها اکنون تلاش می‌کنند تا اطلاعات سفر خود را هرچه بیشتر از دستان قانون‌گذاران و شبکه‌های حمل‌ونقل دور نگه دارند. به‌هرحال آمارهای منتشرشده تصویر نه‌چندان خوبی را از وضعیت ترافیکی و تأثیر تاکسی‌های اینترنتی نشان می‌دهد. درنهایت تحقیقات مستقل از مؤسسه‌های دیگر همچون دانشگاه‌های کنتاکی، دی‌پائول و یو‌سی دیویس و سازمان‌های مستقل دیگر نیز تأثیر تاکسی‌های اینترنتی را بر افزایش مسافت طی‌شده با وسیله‌ی نقلیه، راه‌بندان‌های ترافیکی و کاهش استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی تأیید می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات