شکایت eBay از آمازون به‌خاطر رفتار غیرقانونی با فروشنده‌ها

شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
eBay و آمازون، غول‌های تجارت الکترونیک مشکلات حقوقی زیادی با هم دارند و اکنون eBay آمازون را متهم به رفتار غیرقانونی در قبال فروشنده‌ها می‌کند.
تبلیغات

بازارچه‌ی آنلاین eBay مجددا اقداماتی قانونی را علیه آمازون، غول تجارت الکترونیک در دستور کار قرار داد. آن‌ها ادعا می‌کنند که مدیران رقیب قدیمی به‌دنبال فروشنده‌های eBay هستند. طبق ادعای شرکت، برخی از  کارمندان آمازون وظیفه دارند فروشنده‌های eBay را دنبال کرده و آن‌ها را به پلتفرم رقیب دعوت کنند.

شکایت eBay از آمازون در دادگاه منطقه‌ای منطقه‌ی شمال کالیفرنیا مطرح شد. این پرونده‌ی حقوقی، جدیدترین رخداد قانونی بین غول‌های تجارت الکترونیک محسوب می‌شود که از مدت‌ها پیش ادامه دارد. ای‌بی در شکایت خود سه مدیر آمازون را مخاطب قرار می‌دهد و آن‌ها را متهم به توطئه‌ای طراحی‌شده برای نفوذ به پایگاه داخلی ایمیل‌های خود می‌کند. آن‌ها ادعا می‌کنند گروه مدیران آمازون با سوءاستفاده از سیستم ایمیل اعضای شرکت، سعی در جذب فروشنده‌ها داشته‌اند. سوءاستفاده‌ای که به کمک تعدادی از کارمندان خود آمازون و همچنین برخی از فروشنده‌های eBay با اقداماتی خلاف قوانین شرکت مذکور انجام شده است.

در متن شکایت ای‌بی می‌خوانیم که تعدادی از کارمندان آمازون در آمریکا و کشورهای دیگر وظایفی در جهت سوءاستفاده از فروشنده‌ها داشته‌اند. آن‌ها باید فروشنده‌های باارزش ای‌بی را شناسایی و شکار می‌کردند. اقدام مذکور با ایجاد حساب‌های کاربری متعدد توسط کارمندان آمازون انجام شده است. متن شکایت ادعا می‌کند که حساب‌های کاربری، هیچ هدفی برای فعالیت صحیح و قانونی در eBay نداشته‌اند. در بخشی از متن شکایت می‌خوانیم:

نماینده‌های شرکت وظایفی برای جذب فروشنده داشته‌اند. از آن‌ها انتظار می‌رفت که بخش اعظمی از وظیفه‌ی خود را با جذب فروشنده‌های eBay انجام دهند. متهمان و دیگر مدیران آمازون نماینده‌های فروش خود را تشویق و مدیریت کرده‌اند تا دسته‌های مشخصی از فروشنده‌های eBay را هدف قرار دهند. فروشنده‌هایی که توانایی تأمین آیتم‌های پرطرفدار یا محصولاتی را دارند که پر کردن خلأ موجودی آمازون را پر کند. متهمان و دیگر مدیران آمازون فهرستی برای راهنمایی کارمندان خود آماده کردند که مملو از نام فروشنده‌های eBay است.
ebay amazon

قوانین eBay امکان تبادل برخی اطلاعات را در بخش پیام‌رسانی پلتفرم به کاربران نمی‌دهد. مواردی همچون اطلاعات تماس تا پیش از نهایی شدن فرایند خرید، هیچ‌گاه مبادله نمی‌شوند. به‌علاوه پیشنهادهای خرید و فروش در خارج از eBay هم ممنوع هستند و هرگونه تلاش برای تبادل اطلاعات، نقض قوانین محسوب می‌شود. eBay در شکایت از آمازون ادعا می‌کند که اقدامات کارمندان آمازون با اطلاع از نقض قوانین انجام شده است. وکلای ای‌بی در دادخواست خود می‌گویند که متهمان پرونده و دیگر مدیران آمازون، روش‌هایی را برای دور زدن قوانین شرکت به کارمندان آموزش داده‌اند.

eBay می‌گوید کارمندان آمازون فروشنده‌ها را به نقض قوانین تشویق کرده‌اند

در متن شکایت ای‌بی اشاره‌ای به روش‌های دور زدن قوانین از سوی کارمندان آمازون شده است. از میان آن‌ها می‌توان به استفاده از نقطه در بین شماره‌ی تماس اشاره کرد که سیستم تشخیص خودکار eBay را دچار اشکال می‌کند. به‌علاوه تغییر روش نوشتار آدرس ایمیل هم به‌عنوان تاکتیک دور زدن دیگر گفته می‌شود. مهم‌ترین بخش اتهامات، تغییر عمدی در نوشتار کلمه‌ی Amazon و تشویق فروشنده‌ها به ادامه دادن مکالمه در خارج از پلتفرم eBay بود.

eBay در دادخواست حقوقی خود، دلیل مطرح کردن شکایت را این‌گونه بیان می‌کند:

هدف از طرح شکایت، متوقف کردن فعالیت‌های توطئه‌ای متمهمان، شناسایی دیگر فعالیت‌های مشابه، جلوگیری از رخدادهای این‌چنینی در آینده و همچنین جبران خسارت بوده است.

گیزمودو برای بررسی عمیق‌تر پرونده‌ با آمازون تماس برقرار کرد، اما سخنگوی این شرکت فعلا پاسخی نداشت. پرونده‌ی اخیر دومین دادخواست در موضوع جذب فروشنده‌ها بود که ای‌بی علیه آمازون ارائه کرد. اولین پرونده سال گذشته به جریان افتاد و هنوز بسته نشده است. سخنگوی eBay درباره‌ی پرونده‌ی حقوقی جدید، آن را متمرکز بر توطئه‌چینی مجرمانه خواند که شامل تقاضای مدیران آمازون از کارمندان مبنی بر جذب فروشنده‌های رقیب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات