افزایش خرید شرکت‌ها توسط VMware؛ نمادی از حال و آینده‌ پردازش تجاری

چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
VMware از شرکت‌های باسابقه‌ی خدمات نرم‌افزاری شرکتی محسوب می‌شود که روندی تهاجمی را در خرید شرکت‌های مشابه در پیش گرفته است.
تبلیغات

VMware سابقه‌ای ۲۱ ساله در عرضه‌ی خدمت نرم‌افزاری مجازی‌سازی و پردازش ابری دارد و امروز با سرعت و شدت بالایی به خرید شرکت‌های مشابه می‌پردازد. از آخرین خریدهای آن‌ها می‌توان به Intrinsic اشاره کرد که در حوزه‌ی امنیت پردازش بدون سرور فعالیت می‌کند. چند روز قبل نیز خبر خرید Veriflow Systems رسانه‌ای شده بود که آن هم در حوزه‌ی امنیت از طریق فناوری‌های اعتبارسنجی شبکه‌ای فعالیت می‌کند. در جدیدترین خبر نام شرکت امنیتی Carbon black و همچنین عضو قدیمی VMWare یعنی Pivotal Software ذکر شد که با قیمتی چند میلیارد دلاری توسط شرکت خریداری می‌شوند.

شرکت‌هایی که در بالا اشاره کردیم، تعداد خریدهای VMware را در ۲۰ ماه گذشته به ۱۴ شرکت می‌رساند. این تعداد بیش از مجموع خریدهایی است که در پنج سال قبلی اتفاق افتاد. به‌علاوه هنوز چند ماه از سال ۲۰۱۹ باقی است و خرید شرکت‌های بیشتر، دور از ذهن نخواهد بود.

مقاله‌های مرتبط:

VMware با خریدهای متعدد چه برنامه‌ای در سر دارد؟ شاید در نگاه اول و با توجه به حوزه‌ی امنیتی شرکت‌های اخیر بتوان ادعا کرد که آن‌ها در پی تقویت ساختار امنیتی و بهبود تشخیص تهدیدهای شبکه هستند. خریدهای مهم سال ۲۰۱۸ یعنی E8 Security و CloudCoreo هم در حوزه‌ی امنیت سایبری فعالیت می‌کردند.

نگاهی دقیق‌تر به برنامه‌های خرید VMware در دو سال گذشته، استراتژی عمیق‌تری را نشان می‌دهد که در بخشی از آن، تمایل شرکت برای کسب ارزش افزوده را مشاهده می‌کنیم. به‌علاوه آن‌ها تمایل دارند تا موقعیت خود را به‌صورت مستقیم در دنیای نرم‌افزارهای تجاری تثبیت کنند. بخش تجاری دنیای فناوری، امروز خدمات و محصولاتی مبتنی بر اپلیکیشن و مدل‌های چند ابری را برای مدیریت می‌پسندد.

افزایش اعتبار در بخش تجاری بازار

پت گلسینجر، مدیرعامل VMware پس از خرید شرکت ارائه‌کننده‌ی راهکارهای اپلیکیشنی Bitnami در ماه مه، مصاحبه‌ای پیرامون استراتژی‌های توسعه‌ای شرکتش داشت و دراین‌باره گفت:

توانایی فعالیت در دو جبهه‌ی مهم سرویس‌های متن‌باز و تجاری، هدف اصلی VMware از توسعه‌های اخیر است. ما می‌خواهیم موقعیت خود را به‌عنوان پلی بین این دو بخش تثبیت کنیم.

برای افزایش اعتبار در وضعیت کنونی بازار تجاری دنیای فناوری، باید توجه ویژه‌ای به سیستم‌های مدیریت اپلیکیشن، پکیج‌های جامع نرم‌افزاری و ابزارهای مدیریت چند ابری در سرویس‌های ابری داشت. خریدهای اخیر VMware تلاش شرکت برای تثبیت موقعیت در هر سه این بخش‌ها را نشان می‌دهد.

VMware

اضافه کردن Bitnami در ماه مه و Avi Networks در ماه ژوئن، در مسیر ارائه‌ی خدمات مدیریت اپلیکیشن به کاربران VMware بود. Bitnami سرعت ارائه‌ی اپلیکیشن را در سرویس‌های چند ابری افزایش داده و همچنین توابع مبتنی بر Kubernetes را بهبود می‌دهد. در کنار این سرویس، Avi Networks قرار می‌گیرد که کنترلر ارائه‌ی اپلیکیشن خودکار و مبتنی بر نرم‌افزار را ارائه می‌کند.

VMware اقداماتی هم در جهت تصاحب شرکت‌ها با هدف افزایش توانایی در بخش پکیج‌های جامع داشت. علاوه بر پشتیبانی از Kubernetes در Bitnami، خرید Heptio در پاییز گذشته، قابلیت‌های VMware را در پکیج جامع اختصاصی PKS افزایش داد. به‌هرحال تلاش‌های VMware در گسترش نفوذ به بازار پکیج‌های جامع نرم‌افزاری (Container) امروز به حد قابل‌توجهی پیشرفت داشته است و هنوز ظرفیت‌های متعددی برای توسعه‌ی خدمات مجازی‌سازی نرم‌افزاری دارد.

خرید مجدد Pivotal

VMware در کنار خریدهایی که با هدف افزایش پشتیبانی از اپلیکیشن و پکیج‌های جامع انجام داده است، علاقه‌ی شدیدی نیز به جهان متن‌باز نشان می‌دهد. جدیدترین اخبار پیرامون افزایش علاقه‌‌ی آن‌ها، خرید مجدد شرکت Pivotal Software را تأیید می‌کند که در سال ۲۰۱۲ به‌صورت اسپین‌آف از شرکت اصلی جدا شد. Pivotal پلتفرم متن‌باز Cloud Foundry را به‌صورت تجاری عرضه کرد که امروز توسط بسیاری از شرکت‌های فهرست Fortune 500 استفاده می‌شود. البته آن‌ها از زمان عرضه‌ی عمومی سهام در سال ۲۰۱۸ روند سقوطی را طی کرده‌اند. به‌همین دلیل شاید خرید مجدد از سوی VMware یک پیشنهاد منظقی و مفید برای مدیران Pivotal باشد.

VMware با خریدهای جدید امنیت سایبری و توسعه‌ی سرویس‌های تجاری و متن‌باز را در دستور کار دارد

در حوزه‌ای که ابزارهای چند ابری اهمیت بالایی پیدا کرده‌اند، VMware یک استراتژی را دنبال می‌کند که در آن با خریدهای کلیدی، سرویس‌ها و محصولات خود را توسعه دهد. یکی از المان‌های اساسی که سال گذشته به این شرکت اضافه شد، CloudHealth Technologies نام داشت که به‌عنوان یک پلتفرم مدیریت چند ابری شناخته می‌شود. پلتفرم مذکور از سرویس‌های ابری آمازون، مایکروسافت و گوگل پشتیبانی می‌کند. VMware با خرید شرکت جدید، سه هزار مشتری نیز به دارایی خود اضافه کرد. از میان آن‌ها می‌توان به بزرگانی همچون Yelp, Pinterest و Dow Jones & Co اشاره کرد.

VMware علاوه بر خرید بالا، با تصاحب CloudVelox در ماه فوریه‌ی سال گذشته قدم مهمی در افزایش اعتبار خود در حوزه‌ی خدمات چند ابری برداشت. شرکت مذکور راهکارهای جابه‌جایی و پویا کردن فعالیت‌ها را بین دیتاسنترها و سرویس‌های عمومی ابری ارائه می‌کند. خرید مهم دیگر در این حوزه، AetherPal بود که در ابتدای سال جاری به زیرمجموعه‌ی VMware پیوست. این شرکت در حوزه‌ی پردازش لبه‌ای فعالیت کرده و راهکارهای از راه دور را برای دستگاه‌های مصرف‌کننده‌ی نهایی و سیستم‌های اینترنت اشیاء ارائه می‌کند.

Pivotal

حوزه‌ی هوش مصنوعی

VMware در سال‌های گذشته تلاش‌‌های متعددی در حوزه‌ی پوشش نیازهای مبتنی بر فناوری اطلاعات داشت. آن‌ها همه‌ی نیروی خود را به کار گرفتند تا اکثر حوزه‌های فناوری مذکور را پوشش دهند. دراین‌میان حضور و تخصص شرکت در حوزه‌ی هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، هیچ‌گاه آنطور که باید و شاید دیده نشد. به‌همین دلیل مدیران تلاش کردند تا حضور خود را بیش‌ازپیش در حوزه‌های مذکور افزایش دهند.

برای افزایش فعالیت در حوزه‌ی هوش مصنوعی، در ماه ژوئیه سال جاری دو شرکت با فاصله‌ی هفت روز خریداری شدند. BitFusion.io ارائه‌دهنده‌ی پشتیبانی از فرایندهای هوش مصنوعی در فضای ابری و خصوصی و Uhana توسعه‌دهنده‌ی موتور هوش مصنوعی شبکه‌های موبایلی و اپلیکیشن با هدف افزایش قابلیت‌های VMware در حوزه‌ی هوش مصنوعی خریداری شدند.

کارشناسان خرید شرکت‌های فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی را از سوی VMware عجیب نمی‌دانند چون شرکت در سال‌‌های گذشته حضور عمیقی در آن بازارها نداشته است. بسیاری از خریدها، علاوه بر اضافه کردن نرم‌افزارهای مورد نیاز به مجموعه‌ی VMware، تیم مهندسی مربوطه را به آن‌ها ارائه می‌کند. درنتیجه شرکت می‌تواند با سرعت بیشتری در حوزه‌های تحلیل و هوش مصنوعی پیشرفت کند.

ترکیب تیم و محصول، یکی دیگر از فاکتورهای استراتژی خرید VMware را روشن می‌کند. آن‌ها به‌دنبال افزایش ارزش شرکت خود هستند. به‌جز خرید شرکت Nicira به قیمت ۱/۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ و AirWatch به قیمت ۱/۵۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴، اکثر خریدهای VMware در سال‌های گذشته قیمتی کمتر از یک میلیارد دلار داشته‌اند. البته دو خرید اخیر در مجموع هزینه‌ی ۴/۸ میلیارد دلاری به شرکت تحمیل کردند.

ارزش افزوده

مدیران ارشد اجرایی VMware به‌روشنی استراتژی خرید شرکت‌ها را مبتنی بر افزایش ارزش و موفقیت بیان می‌کنند. آن‌ها فاکتورهای موفقیت را نیز با افتخار بالا نشان می‌دهند. گلسینجر در مصاحبه‌‌ای ادعا کرده بود که نرخ موفقیت شرکتش در خرید شرکت‌ها به ۹۰ درصد می‌رسد. درحالی که میانگین موفقیت در بازار فناوری ۵۰ درصد بیان می‌شود.

خرید شرکت Nicira در سال ۲۰۱۸ از رخدادهایی بود که پرسش‌های متعددی پیرامون عملکرد VMware در خرید شرکت‌ها ایجاد کرد. استارتاپ مذکور در زمان خرید بسیار کوچک بود و کارشناسان پیشرفت زیادی برای آن متصور نبودند. به‌هرحال Nicira به وضعیتی رسید که موتور محرک سرویس نرم‌‌افزاری موفق NSX شد. گلسینجر درباره‌ی آن خرید می‌گوید:

مردم در آن زمان از ما می‌پرسیدند که چرا ۱/۲ میلیارد دلار برای شرکتی با درآمد کمتر از ۱۰ میلیون دلار هزینه کردیم. اکنون همه می‌گویند که ما عملکردی هوشمندانه داشته‌ایم. چهار سال روی فناوری هسته‌ای کار کردیم و امروز به‌عنوان پیش‌گام خدمات شبکه‌ای مبتنی بر نرم‌افزار شناخته می‌شویم. همه‌ی این موارد به‌خاطر خرید شجاعانه‌ای بود که انجام دادیم.
Nicira

در میان شرکت‌هایی که اخیرا به فهرست دارایی‌های VMware اضافه شدند، می‌توان به Heptio اشاره کرد که در سال گذشته به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار خریداری شد. کارشناسان این خرید را دارای ظرفیتی شبیه به Nicira می‌دانند که شاید در آینده دستاوردهای بزرگی برای شرکت به‌همراه داشته باشد. 

Heptio را از دو منظر می‌توان خرید مهمی برای VMware دانست. در زمان خرید این شرکت، فعالیت‌های متمرکز بر پکیج‌های جامع مبتنی بر Kubernetes طرفداران زیادی در هر دو حوزه‌ی مهم متن‌باز و تجاری دنیای فناوری داشتند. به‌علاوه خرید شرکت مذکور، دو نفر از سه نفر اصلی توسعه‌دهنده‌ی Kubernetes را به تیم VMware اضافه کرد. جو بدا و کریگ‌ مک‌لاکی با خرید شرکت به تیم توسعه‌ی VMware پیوستند. آن‌ها در سال ۲۰۱۴ پروژه‌ی مذکور را به‌صورت داخلی در گوگل توسعه داده بودند.

VMware کنفرانسی به‌نام VMworld دارد که در ماه جاری برگزار شد. آن‌ها در جریان رویداد از خریدهای جدید پرده‌برداری کردند و بخش‌های مهمی را نیز به توسعه‌ی Kubernetes اختصاص دادند. کارشناسان با توجه به همین رخدادها اعتقاد دارند Heptio در مرکز فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های VMworld در حوزه‌ی Kubernetes قرار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات