سیستم‌های گیگابایت با پردازنده AMD Epyc 7002، یازده رکورد جهانی را شکستند

دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
گیگابایت ۱۱ رکورد جهانی را در بنچمارک SPEC به‌ نام خود ثبت کرد. این شرکت از سیستم‌های مجهز به پردازنده‌ی AMD EPYC 7742 برای چنین کاری بهره برد.
تبلیغات

بررسی‌های سایت HEXUS در ابتدای ماه جاری روی یکی از اولین سرورهای AMD Epyc 7742 2P Rome، نشان می‌داد پردازنده‌های جدید Epyc 2 Rome به‌شدت با استقبال بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مشتریان این سرورهای قدرتمند مواجه شده‌اند؛ به‌طوری‌که AMD به‌تازگی توییتر و گوگل را نیز به فهرست مشتریان عمده‌ی خود افزوده است. در همان زمان، گیگابایت فهرستی از ۱۷ سیستم سرور جدید AMD Epyc را معرفی کرد.

اکنون و پس از گذشت مدت‌زمانی از آغاز به کار این سیستم‌های توانمند و به‌اشتراک‌گذاری منابع این سرورها با کاربران و شرکت‌های مرتبط، گیگابایت در صحبت‌های دیگری اعلام کرده است این سیستم‌های جدید موفق‌ شده‌اند رکوردهای جهانی در ۱۱ بنچمارک مختلف SPEC را بشکنند.

گیگابایت می‌گوید کسب این رکوردهای جهانی نه‌تنها در رقابت با همه‌ی سیستم‌های مبتنی‌بر پردازنده‌های جایگزین از برندها و معماری‌های دیگر به‌دست آمده است؛ بلکه حتی همه‌ی سیستم‌های شرکت‌های رقیب را دربر می‌گیرد که از پلتفرم پردازندهی نسل دوم AMD EPYC 7002 سری Rome استفاده می‌کنند. رکوردشکنی جدید نشان می‌دهد سیستم‌های گیگابایت طوری طراحی و مهندسی شده‌اند تا بتوانند به حداکثر کارایی ممکن در پردازنده‌های نسل دوم AMD EPYC با نام Rome دست یابند.

سیستم‌های استفاده‌شده برای این رکوردشکنی عبارت‌اند از: سرور رک R282-Z90 دو سوکت (2S) یا سرور رک R272-Z30 تک سوکت (1S) گیگابایت به‌همراه پردازنده‌ی جدید ۶۴ هسته‌ای AMD EPYC 7742. رکوردهای جدید سرورهای گیگابایت درادامه توضیح داده شده‌اند.

هفت رکورد جهانی جدید در نسخه‌ی ۲۰۱۷ بنچمارک SPEC CPU

AMD

SPEC CPU 2017 مجموعه‌ای از بنچمارک‌هایی است که عملکرد برنامه‌های فشرده را اندازه‌گیری می‌کند. این مجموعه شامل دو زیرمجموعه‌ی اصلی است: بنچمارک‌های SPECrate و SPECspeed. بنچمارک‌های SPECrate معیاری برای اندازه‌گیری توان عملیاتی هستند و برای اندازه‌گیری برنامه‌های محاسباتی سنگین و فشرده‌ی چندرشته‌ای، مانند بارهای کاری محاسبات با کارایی فراوان (High Performance Computing) یا به‌اختصار HPC، ابزاری ایده‌آل به‌شمار می‌آیند. بنچمارک‌های SPECspeed نیز معیاری برای اندازه‌گیری سرعت هستند و برای اندازه‌گیری برنامه‌هایی با محاسبات فشرده و تک‌رشته‌ای، مانند معاملات بسامد بسیار زیاد (High Frequency Trading) یا به‌اختصار (HFT) و سایر بارهای کاری صنایع مالی کاربرد دارند.

  • رتبه‌ی برتر در نرخ پایه‌ی عدد صحیح SPECrate 2017 - سیستم دو سوکت (SPECrate 2017 Integer Rate Base)
  • رتبه‌ی برتر در نرخ اوج عدد صحیح SPECrate 2017 – سیستم دو سوکت (SPECrate 2017 Integer Rate Peak)
  • این نتایج با استفاده از R282-Z90 گیگابایت و پردازنده‌ی AMD EPYC 7742 حاصل شد (اسناد صحت‌سنجی).

  • رتبه‌ی برتر در نرخ پایه‌ی ممیز شناور SPECrate 2017 - سیستم دو سوکت (SPECrate 2017 Floating Point Rate Base)
  • رتبه‌ی برتر در نرخ اوج ممیز شناور SPECrate 2017 – سیستم دو سوکت (SPECrate 2017 Floating Point Rate Peak)
  • این نتایج با استفاده از R282-Z90 گیگابایت و پردازنده‌ی AMD EPYC 7742 حاصل شد (اسناد صحت‌سنجی).

  • رتبه‌ی برتر در نرخ پایه‌ی ممیز شناور SPECrate 2017 - سیستم تک سوکت (SPECrate 2017 Floating Point Rate Base)
  • رتبه‌ی برتر در نرخ اوج ممیز شناور SPECrate 2017 – سیستم تک سوکت (SPECrate 2017 Floating Point Rate Peak)
  • این نتایج با استفاده از R272-Z30 گیگابایت و پردازنده‌ی AMD EPYC 7742 حاصل شد (اسناد صحت‌سنجی).

  • رتبه‌ی برتر در نرخ اوج ممیز شناور SPECrate 2017 - سیستم تک سوکت (SPECrate 2017 Floating Point Rate Peak)
  • این نتایج با استفاده از R272-Z30 گیگابایت و پردازنده‌ی AMD EPYC 7742 حاصل شد (اسناد صحت‌سنجی).

    چهار رکورد جهانی جدید در نسخه‌ی ۲۰۱۵ بنچمارک SPECjbb

    AMD

    نسخه‌ی SPECjbb ۲۰۱۵ بنچمارک تجاری جاوا (Java Business Benchmark) برای ارزیابی عملکرد سرورهایی است که برنامه‌های معمولی Enterprise Java را اجرا می‌کنند. زمینه‌ی اجرای این بنچمارک شرکتی با زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مستقر است که مجموعه‌ای از درخواست‌های فروش و خرید آنلاین و عملیات‌های داده‌کاوی را انجام می‌دهد. نتایج این بنچمارک مناسب کسانی است که به عملکرد سرور جاوا علاقه‌مند هستند؛ ازجمله فروشندگان JVM، توسعه‌دهندگان سخت‌افزار، توسعه‌دهندگان برنامه‌های جاوا، پژوهشگران و دانشگاهیان.

  • رتبه‌ی برتر در SPECjbb2015 MultiJVM max-jOPS – سیستم دو سوکت
  • رتبه‌ی برتر در SPECjbb2015 MultiJVM critical-jOPS – سیستم دو سوکت
  • این نتایج با استفاده از R282-Z90 گیگابایت و پردازنده‌ی AMD EPYC 7742 حاصل شد (اسناد صحت‌سنجی).

  • رتبه‌ی برتر در SPECjbb2015 Composite max-jOPS – سیستم دو سوکت
  • رتبه‌ی برتر در SPECjbb2015 Composite critical-jOPS – سیستم دو سوکت
  • این نتایج با استفاده از R282-Z90 گیگابایت و پردازنده‌ی AMD EPYC 7742 حاصل شد (اسناد صحت‌سنجی).

    سیستم‌های استفاده‌شده برای بنچمارک برای شکستن رکوردهای جهانی

    AMD

    برای این رکوردشکنی از سرور رک R282-Z90 دو سوکت و سرور رک R272-Z30 تک سوکت گیگابایت و پردازنده‌ی AMD EPYC 7742 استفاده شد

    R282-Z90 گیگابایت سرور رک‌مونت همه‌منظوره‌ی 2U است که از پردازنده‌های دوگانه‌ی نسل دوم AMD EPYC 7002 با حداکثر ۱۲۸ هسته و ۲۵۶ رشته در هر سیستم، ۳۲ اسلات DIMM برای حداکثر ۴ ترابایت حافظه‌ی DDR4، به‌همراه ظرفیت ذخیره‌سازی پشت و جلو در دیسک‌های HDD / SSD با قابلیت اتصال گرم SATA / SAS در اندازه‌های ۱۲ در ۳.۵ و ۲ در ۲.۵ اینچ و نیز حداکثر اسلات‌های توسعه‌ی نسل چهارمی 8x PCIe و اسلات‌های مزانین 2x OCP (شامل یک اسلات OCP نوع ۳) برای نصب کارت‌ها و دستگاه‌های بیشتر بهره می‌برد.

    R282-Z90 نوعی معماری متعادل متشکل‌ از محاسبات و حافظه و ذخیره‌سازی برای عملکرد بهینه است که از هر نوع بار کاری موردتقاضای کاربران پشتیبانی می‌کند. این بنچمارک ابزاری عالی برای ایجاد زیرساخت‌های مجازی و تعریف‌شده‌ی نرم‌افزاری یا پشتیبانی‌ از برنامه‌های کاربردی سنگین و با کارایی فراوان (مانند تحلیل‌های پایگاه‌ داده‌ای) است.

    R272-Z30 گیگابایت سرور رک‌مونت همه‌منظوره‌ی 2U است که از پردازنده‌های واحد نسل دوم AMD EPYC 7002 با حداکثر ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته، ۱۶ اسلات DIMM برای حداکثر ۲ ترابایت حافظه‌ی DDR4، به‌همراه ظرفیت ذخیره‌سازی پشت و جلو در درایوهای HDD / SSD با قابلیت اتصال گرم SATA / SAS در اندازه‌های ۱۲ در ۳.۵ و ۲ در ۲.۵ اینچ و نیز حداکثر اسلات‌های توسعه‌ی نسل سوم / چهارم 6x PCIe و یک اسلات مزانین OCP بهره می‌برد که برای نصب دستگاه‌های بیشتر استفاده می‌شود. این پردازنده از کلاک پایه‌ی ۲.۲۵ گیگاهرتز و کلاک بوست ۳.۴۰ گیگاهرتز، حافظه‌ی کش L3 برابربا ۲۵۶ مگابایت و توان طراحی حرارتی ۲۲۵ وات برخوردار است.

    R282-Z90 نوعی راه‌حل تک سوکت با کارایی درخورتوجه ارائه می‌دهد که هدف‌ از طراحی آن، افزایش نرخ بهره‌وری سرور و کاهش هزینه‌های استفاده و درعین‌حال، فراهم‌کردن سطحی از قابلیت‌ها و کارایی‌هایی است که در گذشته تنها در معماری دو سوکت دردسترس بود.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات