اوراکل دیتابیس‌های خودکار را انقلابی در صنعت می‌داند

شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
اوراکل، یکی از بزرگ‌ترین بازیگران دنیای دیتابیس، با تکیه بر فناوری‌های جدید آینده‌ی روشنی برای کسب‌وکار خود و صنعت مذکور متصور می‌شود.
تبلیغات

اوراکل قابلیت‌های جدیدی به‌صورت فعالیت خودکار در دیتابیس‌های خود عرضه می‌کند؛ قابلیت‌هایی که از دیدگاه این شرکت به‌عنوان بازیگری مؤثر در صنعت عمل خواهد کرد و نه‌تنها به رشد آینده‌ی آن‌ها، بلکه کل دسته‌بندی تجاری دنیای فناوری کمک می‌کند. آن‌ها با استفاده از فناوری‌های جدید توانایی ذخیره‌سازی اطلاعات حیاتی کسب‌وکارها و  انجام عملیات با بازدهی بیشتر را خواهند داشت. درنهایت، پیش‌بینی مدیران این غول صنعت دیتابیس، آینده‌ای با موفقیت‌های بیشتر و بزرگ‌تر را ترسیم می‌کند.

اوراکل ده‌ها سال درزمینه‌ی نرم‌افزارهای دیتابیس و فناوری‌های مرتبط تجربه دارد و در دسته‌بندی تجاری بسیار بانفوذ است. آن‌ها امروز همه‌ی تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا مرحله‌ی رشد جدیدی در حوزه‌ی خدمات ابری شروع کنند. رقبای اوراکل امروز قابلیت‌هایی همچون مقیاس‌دهی و پشتیبان‌گیری خودکار را به مشتریان ارائه می‌کنند؛ اما سرویس جدید اوراکل هوشمندی و مدیریت حرفه‌ای‌تری دارد. درواقع، اوراکل با بهره‌گیری از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، تأثیر مدیران انسانی را بر فرایندهای مدیریتی کاهش می‌دهد و میزان بیشتری از اتوماسیون را به فرایندهای ابری وارد می‌کند. وظایف روزمره‌ی مدیریتی با استفاده از خدمات جدید اوراکل، با سرعت بیشتری اجرا می‌شود.

«دیتابیس خودکار» به دیتابیس ابری گفته می‌شود که پیچیدگی را به‌نوعی از بین می‌برد و به‌علاوه خطاهای انسانی و مدیریت دستی مرتبط با مواردی همچون بهینه‌سازی دیتابیس، امنیت، پشتیبان‌گیری و به‌روزرسانی‌ها را نیز کاهش می‌دهد. وظایف مذکور را عموما مدیران ارشد دیتابیس (DBA) انجام می‌دهند. ریچارد اسمیت، از مدیران ارشد اوراکل، درباره‌ی قابلیت‌های خودکارسازی می‌گوید:

راهکار اوراکل در بحث خودکارسازی، عنصری حیاتی در مدیریت و امنیت دیتابیس‌ها محسوب می‌شود. راهکار ما چابکی بیشتری به سازمان‌ها می‌دهد تا کسب‌وکار خود را بهینه‌ و از رقبا متمایز کنند.
مدیر اوراکل

ریچارد اسمیت

ریسک‌های امنیتی

شرکت Capital One چندی پیش اخباری درباره‌ی نفوذ اطلاعاتی منتشر کرد که داده‌هایی همچون اطلاعات خصوصی کاربران، داده‌های مرتبط با تراکنش‌ها، امتیازهای اعتباری، تاریخچه‌ی پرداخت و موجودی کاربران دردسترس مجرمان قرار گرفته بود. به‌علاوه در برخی حساب‌های بانکی، دسترسی به اسنادی همچون شماره‌ی تأمین اجتماعی هم برای مجرمان ممکن شده بود که حدود ۱۰۶ میلیون کاربر در آمریکا و کانادا از آن متضرر شدند.

نفوذ اطلاعاتی مذکور به‌نوعی سوءاستفاده از مشکل تنظیمات فایروال بود. تنظیمات فایروال را عموما مدیران و کارشناسان امنیتی دیتابیس در هر سازمان انجام می‌دهند. رخداد مذکور نشان می‌دهد موارد امنیتی در بخش‌های تجاری و حرفه‌ای دنیای فناوری با افزایش ریسک‌های عملیاتی به توسعه‌ی بیشتری نیاز پیدا می‌کنند. از مثال‌های دیگر مشکلات امنیتی می‌توان به شرکت Equifax اشاره کرد که به‌‌دلیل نصب‌نکردن پچ‌های امنیتی متحمل جریمه‌ی مالی شد. شرکت مذکور برای بخش اعظمی از مدیریت دیتابیس پچ امنیتی نصب کرد؛ اما ۲ درصد از آن بدون پچ امنیتی باقی ماند که موجب تصویب جریمه‌ی قانونی شد.

خودکارسازی فرایندها خطاهای انسانی را کاهش می‌دهد

برای درک بهتر حجم داده‌های تبادل‌شده در فضاهای ابری و دیتابیس‌ها، آمار Data Never Sleeps 5.0 از Domo نکات درخورتوجهی دارد. طبق گزارش مذکور، در هر دقیقه ۵۱۰ هزار ارسال نظر و ۲۹۳ هزار به‌روزرسانی وضعیت در فیسبوک، ۴۵۶ هزار توییت در توییتر، ۴۶ هزار و ۷۴۰ بارگذاری عکس در اینستاگرام و ۱۶ میلیون ارسال پیامک صورت می‌گیرد. اسمیت با اشاره به همین حجم فراوان داده‌های در حال تبادل می‌گوید:

تعداد تهدیدهای امنیتی در هر دوره‌ی زمانی به‌قدری زیاد است که مدیریت آن‌ها و شرایط بحرانی مرتبط، برای هر نیروی انسانی دشوار می‌شود. به این مسئله، تعداد مهارت‌های موردنیاز مدیریت را هم اضافه کنید. ما همه‌ی ریسک‌ها را از کسب‌وکارها دور می‌کنیم و به مشتریان امکان می‌دهیم تنها روی برنامه‌های رشد خود متمرکز شوند. امروزه در هر کسب‌وکار، مدیر فناوری اطلاعات و مدیر ارشد فنی و مدیرعامل باید پاسخ‌گوی بحران‌های نفوذ اطلاعاتی باشند. در راهکار اوراکل، ما همه‌ی ریسک‌ها را با اجرای مدیریت خودکار دیتابیس از آن افراد دور می‌کنیم.
مرکز داده

جبهه‌ی نبردی به‌نام داده

اسمیت در توضیح قابلیت‌های جدید خدمات اوراکل، اشاره‌های متعددی به امنیت می‌کند. او بحث داده را نبرد جدی این روزهای دنیای فناوری می‌داند. مدیر ارشد اوراکل اعتقاد دارد خدمات خودکار تا حد زیادی ریسک شکست در نبرد داده را کاهش می‌دهند. او درادامه‌ی صحبت‌هایش با اشاره به سابقه‌ی چندساله در ارائه‌ی خدمات خودکار می‌گوید:

دیتابیس خودکار به‌نوعی مسئولیت اوراکل محسوب می‌شود تا از رخ‌دادن انواع بحران‌های نفوذ اطلاعاتی پیش‌گیری کند. درواقع، ما ظرفیت‌های خودکار خود را چندی پیش معرفی کردیم و امروز صدها مشتری در سطوح گوناگون از آن‌ها استفاده می‌کنند. داده امروز به‌عنوان جبهه‌ی نبرد جدیدی در دنیای کسب‌وکار شناخته می‌شود. در این‌ میان، شرکت‌ها با بودجه‌های محدود IT باید حجم زیادی از داده را مدیریت کنند که مشکلات عملکردی برای آن‌ها به‌همراه دارد. دیتابیس‌های خودکار تمامی کارهایی را انجام می‌دهند که قبلا مدیران ارشد دیتابیس انجام می‌دادند. این رویکرد به مدیران مذکور امکان می‌دهد به موقعیت‌های شغلی عالی‌رتبه‌تر بروند و درنهایت با بهینه‌سازی داده، به رشد و پیشرفت کسب‌وکار کمک کنند.

صحبت‌های اسمیت علاوه‌بر نمایش قابلیت‌های دیتابیس خودکار اوراکل، به تغییر شغل و وظایف نیروی انسانی این حوزه هم اشاره‌ می‌کند. شاید برخی افراد از چنین تغییرهایی ابراز نگرانی کنند؛ اما بهینه‌سازی فرایندها ممکن است به رشد خود آن‌ها هم کمک کند. به‌هرحال اوراکل به‌عنوان شرکتی که بیش از چهار دهه در حوزه‌ی داده فعالیت کرده است، روند آینده را این‌گونه ترسیم می‌کند.

database

پیشرفت نقش مدیران دیتابیس

خودکارسازی فرایندها در همه‌ی صنایع نگرانی از کاهش اشتغال را به‌همراه دارد. ادعایی که اوراکل و مدیرانش در خودکارسازی فرایندهای نگه‌داری دیتابیس دارند، همین نگرانی را برای مدیران و کارشناسان صنعت IT ایجاد می‌کند. اسمیت در پاسخ به چنین نگرانی‌هایی می‌گوید شرکت‌ها با هر سطحی از خودکارسازی فرایندها، به افرادی برای درک ساختار داده نیاز دارند و متخصصان داده‌ای باید در هر شرکت وجود داشته باشند که درکی از شرایط نگه‌داری و کاربردها و مشکلات صنعت داده ارائه کنند.

اتوماسیون فرایندهای دیتابیس به‌معنای حذف مدیران ارشد دیتابیس نخواهد بود

یادگیری ماشین یکی از مباحث به‌روز دنیای فناوری محسوب می‌شود که به‌مرور انواع کسب‌وکارها را به‌خود مشغول می‌کند. با افزایش حجم داده‌های تولیدی، بهره‌برداری از آن‌ها اهمیت بسیاری پیدا می‌کند و مدیر ارشد دیتابیس برای همین موارد باید نقش‌های بیشتر و گسترده‌تری بر‌عهده بگیرد.

با چنین تعریفی از آینده و نقش‌ها، می‌توان ادعا کرد نقش چنین متخصصانی هیچ‌گاه به‌صورت کامل از بین نخواهد رفت. اسمیت درباره‌ی نقش‌های جدید برای مدیر دیتابیس می‌گوید:

نقش و کاربرد این دسته از مدیران تغییر می‌کند. مدیران دیتابیس معمولا ۷۰ درصد از زمان خود را به مدیریت‌های سنتی همچون تنظیم، نظارت و تأمین و ساختن محیط‌های دیتابیس اختصاص می‌دهند. امروزه و با استفاده از دیتابیس خودکار، همه‌ی فعالیت‌ها در کمتر از ۱۵ دقیقه انجام می‌شوند. مدیران دیتابیس در آینده به نیروی انسانی با وظایف پیچیده‌ی مبتنی‌بر دانش و آگاهی تبدیل می‌شوند.

اوراکل در توضیح خدمات خودکارسازی دیتابیس، دو نوع سرویس را معرفی می‌کند: Autonomous Data Warehouse و Autonomous Transaction Processing یا به‌اختصار ADW و ATP خدماتی هستند که برای سهولت در مدیریت دیتابیس به مشتریان ارائه می‌شوند. اسمیت در توضیح آن‌ها می‌گوید:

ADW قابلیتی است که اکنون در خدمات ابری دیده می‌شود. ATP که به‌زودی معرفی خواهد شد، امکان فعالیت با ظرفیت‌های خودکارسازی را به مشتریان می‌دهد. به‌علاوه، این قابلیت در محیطی مقیاس‌پذیر ارائه می‌شود که توانایی افزایش یا کاهش مقیاس را به‌راحتی ایجاد می‌کند. درنهایت، منابع پردازشی شرکت‌ها در کاربردهایی همچون پردازش تراکنش‌ها به‌کار گرفته می‌شوند.
کلان داده ها

اسمیت در بخش‌های دیگری از صحبت‌هایش به یادگیری عمیق و هوش مصنوعی اشاره می‌کند. او معتقد است قابلیت‌های خودکارسازی برای عملکرد بهینه در همه‌ی این بخش‌ها برنامه‌ریزی و طراحی شده‌اند.

پیشرفت در رقابت

برنامه‌های خودکارسازی اوراکل را که اسمیت معرفی کرده است، به‌نوعی برنامه‌های پیشرفت خود شرکت هستند. علاوه‌بر موارد مذکور، این شرکت زیرساخت ابری جدیدی هم به‌نام Generation 2 ارائه خواهد کرد. به‌هرحال اوراکل اعتقاد دارد ترکیب خدمات ابری مذکور با سرویس‌های خودکارسازی، تا حدودی روند موفقیت را در بازار کنونی تسریع می‌کند.

خدمات کنونی اوراکل در مدیریت ابری (Generation 1) کدهای کاربری و داده‌ها را در همان کامپیوتری ذخیره می‌کند که کدهای کنترل زیرساخت ابری در آن وجود دارند. در نسل جدید، کدهای کاربری و داده و منابع در کامپیوتری جداگانه ذخیره می‌شوند. درواقع، Generation 2 کدهای کنترل سرویس ابری را در ساختار کاملا مجزا با زیرساخت و معماری متفاوت ذخیره و مدیریت می‌کند.

اوراکل در فصل گذشته بیش از پنج‌هزار مشتری را به طرح اولیه‌ی ADW وارد کرده است و هزاران مشتری دیگر در صف پیاده‌سازی نهایی آن هستند. روندی که اوراکل در پیاده‌سازی قابلیت‌های جدید پیش گرفته است، رقابت را در صنعت پیچیده‌تر و شدیدتر هم می‌کند. رقبای آن‌ها هم سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در محیط‌های زیرساختی کرده‌اند و همگی برای ارائه‌ی ترکیب‌های بهینه از پردازش و ذخیره‌سازی درکنار قیمت منصفانه تلاش می‌کنند. در این‌ میان، اسمیت مانند دیگر مدیران اعتقاد دارد تمرکز رقابتی شرکتش بیشتر است و رویکردی متفاوت از رقیبان دارد:

رویکرد متفاوت ما ابتدا با فناوری Generation 2 دیده می‌شود که سطح امنیت و تأمین درخورتوجهی ارائه می‌کند. سپس، قابلیت‌های خودکارسازی مطرح می‌شوند که نقشی اساسی در بازار رقابتی دارند. هیچ سرویس‌دهنده‌ای امروزه خدمات خودکارسازی شبیه به ما ارائه نمی‌کند. ما سال‌ها از دیگر بازیگران صنعت جلو هستیم.

فراموش نکنید این اظهارات را یکی از مدیران ارشد اوراکل بیان می‌کند و ادعای پیش‌گامی در بازار، همیشه در میان رقبای دنیای فناوری وجود دارد؛ البته، برخی آمارها تا حدودی ادعای اسمیت را تأیید می‌کنند. به‌عنوان مثال، KuppingerCole می‌گوید اوراکل درمجموع امسال لقب پیش‌گام امنیت در دیتابیس و کلان‌داده را به‌خود اختصاص داده است.

درنهایت، روندی که اوراکل و مدیرانش برای توسعه‌ی صنعت دیتابیس در نظر گرفته‌اند، می‌تواند نوید مسیر تازه‌ای را برای آینده بدهد. اسمیت می‌گوید زمان تمرکز صرف بر زیرساخت‌های فیزیکی خدمات ابری به‌پایان رسیده است و در آینده، یک سرویس‌دهنده‌ی ابری برای یک مشتری کافی نخواهد بود. او خدمات هیبرید را راهکار بهینه‌ی آینده می‌داند که مؤلفه‌هایی همچون امنیت و قابلیت همکاری بین سرویس‌های ابری، از بخش‌های مهم آن خواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات