اپل موزیک یا اسپاتیفای؛ کدامیک برای کاربر ایرانی مناسب‌تر است؟

جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 14 دقیقه
اسپاتیفای و اپل موزیک دو بازیگر اصلی حوزه‌ی استریم موسیقی هستند. با زومیت همراه باشید تا ببینیم کدامیک از این دو به ذائقه‌ی کاربر ایرانی نزدیک‌تر است.
تبلیغات

برخلاف تصور بسیاری از افراد، تا پیش‌از ظهور سرویس‌های استریم موسیقی، صنعت موسیقی با معضل نقض کپی‌رایت توسط شنوندگان روبه‌رو بود. وجود سرویس‌هایی همچون آیتونز اگرچه توانسته بود در ابتدای راه خیلی از افراد را به خرید قانونی موسیقی بر بستر آنلاین ترغیب سازد؛ اما با گسترش اینترنت و رواج سایت‌های نقض‌کننده‌ی کپی‌رایت، دسترسی رایگان به موسیقی‌ ساده‌تر شد.

زمانی‌که اسپاتیفای و مفهوم استریم آنلاین موسیقی در سال ۲۰۰۶ شکل گرفت، هنرمندان دیگر تمایلی به ضبط آلبوم نداشتند و کارهای خود را صرفاً در قالب تک‌ترانه منتشر می‌کردند؛ با‌این‌حال، انقلابی درحال‌وقوع بود که فعالان صنعت موسیقی از وجودش بی‌خبر بودند. در ابتدا کمتر کسی با مفهومی که اسپاتیفای ارائه می‌کرد، آشنایی داشت؛ اما دیری نپایید که این استارتاپ سوئدی توانست از فراسوی مرز‌ها عبور کند و جای خود را در قلب هنرمندان و علاقه‌مندان به موسیقی باز کند.

به‌مرور محبوبیت اسپاتیفای رو‌به‌افزایش گذاشت تا‌جایی‌که از آن به‌عنوان ناجی صنعت موسیقی نیز یاد می‌شود. محبوبیت روز‌افزون اسپاتیفای و درآمد سرشار این استارتاپ سوئدی، بازیگران دیگری را نیز وارد این حوزه کرد؛ به‌گونه‌ای که اپل سرویس جدیدی را تحت‌عنوان اپل موزیک (Apple Music) معرفی کرد؛ اپلی که پیش‌تر با پلتفرم آیتونز یکه‌تاز صنعت موسیقی بود.

خوشبختانه سرویس‌های یادشده تنها به کاربران خارج‌از‌کشور محدود نمی‌شود و در‌ سال‌های اخیر به‌لطف گسترده‌تر‌شدن اینترنت در کشورمان، بسیاری از کاربران ایرانی رو به استفاده از این سرویس‌ها آورده‌اند؛ با‌وجود‌این، سؤالی به‌وجود می‌آید که بین اپل موزیک و اسپاتیفای، کدامیک برای کاربر ایرانی مزایای بیشتری دارد.

در ادامه با بررسی و مقایسه‌ی اپل موزیک و اسپاتیفای با زومیت همراه باشید.

آرشیو موسیقی

اپل موزیک / اسپاتیفای / Apple Music / Spotify

اگرچه اسپاتیفای فعالیتش را خیلی قبل‌تر از اپل موزیک شروع کرده است؛ اما آرشیو حجیم موسیقی‌ها در پلتفرم آیتونز، سرمایه‌ای بود که از همان ابتدا اپل موزیک را همراهی می‌کرد. در‌حال‌حاضر، آرشیو موسیقی اسپاتیفای از ۳۵‌ میلیون ترانه تشکیل شده است؛ همچنین طبق گفته‌ی این استارتاپ سوئدی، روزانه ۲۰‌ هزار ترانه‌ی جدید به آرشیوشان افزوده می‌شود.

در‌آن‌سو اپل موزیک قرار گرفته که از آرشیو قدرتمند آیتونز بهره می‌برد. طبق جدیدترین آمار، ۵۰ میلیون ترانه در سرویس اپل موزیک قرار دارند؛ اما درباره‌ی تعداد آهنگ‌هایی که روزانه به این سرویس اضافه می‌شوند، اطلاعی در دست نیست. 

باتوجه‌به آمار بالا، پر واضح است که اپل موزیک از آرشیو قدرتمند‌تری بهره می‌برد و این موضوع را به‌عنوان یک کاربر در زمان استفاده به‌وضوح می‌توان متوجه شد. کافی است در دو سرویس یادشده به نوار جست‌‌و‌جو مراجعه کرده و به‌دنبال ترانه‌ی موردنظرتان بگردید. به‌طرز ملموسی نتایج جست‌و‌جو در اپل موزیک نسبت‌به اسپاتیفای دقیق‌تر، غنی‌تر و پرشمارتر است؛ بنابراین اگر جزو افرادی هستید که دائما به‌دنبال نسخه‌های مختلف و ریمیکس‌شده‌ی آهنگ‌ها می‌گردید، قطعاً اپل موزیک گزینه‌های بیشتری را در اختیارتان قرار خواهد داد.

به‌غیر از مورد بالا، آرشیو قوی‌تر اپل موزیک جایی دیگر نیز خود را نشان می‌دهد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، اپل موزیک از آرشیو آیتونز بهره می‌برد؛ آیتونزی که از گذشته مورد توجه هنرمندان و خوانندگان بسیاری در سراسر نقاط جهان ازجمله هنرمندان ایرانی قرار داشته است.

درطول استفاده از اسپاتیفای و اپل موزیک، شاهد حضور پررنگ ترانه‌های ایرانی در سرویس اپل بودیم؛ به‌گونه‌ای‌ که کمتر پیش می‌آمد که جست‌و‌جویی بی‌سرانجام بماند. اپل موزیک افزون‌بر بهره‌مندی از آرشیو کامل آلبوم خوانندگان مطرح ایرانی، ترانه‌‌های هنرمندان ایرانی کمتر‌ شناخته‌شده را نیز در خود جای داده است. این موضوع موجب شده تا بخش For You که ترانه‌هایی باب‌طبع شما را شناسایی و معرفی می‌کند، بعضا خوانندگانی را پیشنهاد دهد که پیش‌تر شناختی از آن‌ها نداشته‌اید؛ اما با گوش‌سپردن به آثارشان، به ترانه‌هایشان علاقه‌مند می‌شوید. 

در‌سوی‌دیگر، اگرچه اسپاتیفای توانسته آثار ایرانی قابل‌توجهی را در خود جای دهد؛ اما نمی‌توان واژه‌ی کامل را برای آرشیو ترانه‌های ایرانی اسپاتیفای به‌کار برد. جست‌و‌جوی نام هنرمندان بزرگ ایرانی در اسپاتیفای همیشه با آرشیو کامل کارهایشان همراه نیست؛ از‌این‌رو اگر به‌دنبال آثار و آلبوم‌های خیلی قدیمی خوانندگان محبوب کشورمان می‌گردید، اسپاتیفای با آرشیو ناقصش شما را ناامید خواهد کرد. 

بنابراین با یک‌ جمع‌بندی ساده، می‌توان به برتری اپل موزیک نسبت‌به اسپاتیفای در زمینه‌ی آرشیو موسیقی پی‌ برد. 

نکته‌ی مهم درباره‌ی اپل موزیک، قرارداد‌های کوپرتینویی‌ها با هنرمندان برای انتشار انحصاری آهنگ‌هایشان روی سرویس اپل موزیک است. اگرچه انتقاد‌های زیادی به این کارِ اپل شده است، اما درنظر داشته باشید که برای گوش‌سپردن به بسیاری از ترانه‌های خوانندگان مطرح و خوش‌صدا، فقط باید از اپل موزیک استفاده کنید.

درنهایت لازم است به این موضوع اشاره کنیم که یکپارچگی اپل موزیک با آیتونز به شما اجازه می‌دهد تا در بخش My Library، افزون‌بر آهنگ‌های دلخواهتان در اپل موزیک، به ترانه‌های خریداری‌شده در آیتونز نیز دسترسی داشته باشید.

پیروز: اپل موزیک

کیفیت صدا

اپل موزیک / Apple Music
اسپاتیفای / Spotify

در موسیقی، کیفیتِ صدا حرف اول و آخر را می‌زند. از منظر کیفیت صدا، تفاوت‌هایی بین اپل موزیک و اسپاتیفای وجود دارد که کاربران باید آن‌ها را درنظر بگیرند. 

کوپرتینویی‌ها در اپل موزیک از فرمت AAC و حداکثر کیفیت ۲۵۶ کیلوبیت‌برثانیه بهره گرفته‌اند؛ اما در‌آن‌سو، اسپاتیفای کیفیت ۳۲۰ کیلوبیت‌برثانیه را در فرمت OGG ارائه می‌کند. درظاهر و باتوجه‌به به رقم بزرگتر اسپاتیفای، شاید تصور کنید که سرویس سوئدی‌ها کیفیت بیشتری را در‌مقایسه‌با اپل موزیک به کاربرانش ارائه می‌دهد؛ اما واقعیت دقیقا خلاف انتظار است.

طبق تحلیل‌های صوتی که روی این دو فرمت انجام شده، اپل موزیک تاحدودی کیفیت بالاتری را نسبت‌به اسپاتیفای ارائه می‌کند؛ با‌این‌حال تشخیص این تفاوت برای همه‌ی افراد ممکن نیست و تنها آن‌دسته از افرادی که دارای تجهیزات گران‌قیمت و قدرتمندی برای گوش‌دادن به موسیقی هستند، قادر به تشخیص جزئی این تفاوت خواهند بود.

فرمت AAC که اپل از آن استفاده کرده، به فشرده‌سازی اصوات با حداقل کاهش کیفیت مشهور است؛ با‌وجود‌این، برای بهره‌گیری از فرمت AAC باید حق استفاده از آن را خریداری کرد. همین امر موجب شده تا اسپاتیفای به فرمت متن‌باز OGG با بیت‌ریت بالاتر روی بیاورد که امکان استفاده‌ی رایگان را فراهم می‌سازد.

بنابراین به‌عنوان کاربری عادی و در شرایط متعادل، ابدا هیچگونه تفاوتی را در‌طول استفاده از دو سرویس یادشده متوجه نخواهید شد؛ اما اگر اینترنت ضعیفی داشته باشید و به‌ناچار روی کیفیت‌های پایین‌تر به موسیقی گوش دهید، اپل موزیک برتری خود را نشان می‌دهد. فشرده‌سازی بهتر اصوات و کاهش حداقلی کیفیت در فرمت AAC، اپل موزیک را به گزینه‌ی بهتری برای کاربرانی تبدیل می‌سازد که از اینترنت ناپایدار و ضعیف استفاده می‌کنند. 

پیروز: اپل موزیک

تجربه کاربری

اسپاتیفای / Spotify
اپل موزیک / Apple Music

اسپاتیفای از تم تیره بهره می‌برد؛ همین موضوع باعث شده تا رنگ تیره را در سرتاسر اپلیکیشن مشاهده کنیم. در‌آن‌سو، اپل موزیک به‌صورت پیش‌فرض از تم روشن استفاده می‌کند؛ اما در جدیدترین به‌روزرسانی نسخه‌ی آزمایشی، امکان استفاده از تم تیره درکنار برخی قابلیت‌های جانبی برای کاربران فراهم شده است.

اینکه کدامیک از دو سرویس بالا، رابط‌ کاربری زیباتری دارند، فقط‌و‌فقط به سلیقه‌ی شما مربوط می‌شود و ما درباره‌ی آن هیچ اظهارنظری نمی‌کنیم؛ اما ازلحاظ اصول طراحی، گشت‌و‌گذار در اپلیکیشن اسپاتیفای حس قرارگیری در محیط مدرن‌تری را القا می‌کند. 

از مبحث رابط کاربری که عبور کنیم به تجربه کاربری می‌رسیم که یکی از مهم‌ترین ارکان هر محصول تعامل‌پذیری را تشکیل می‌دهد. برای شروع ابتدا با اپل موزیک آغاز می‌کنیم.

اپل از دیرباز به ساده‌نگری و مینیمالیسم در طراحی‌هایش شهره بوده و این موضوع را در اپل موزیک نیز می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد؛ با‌این‌حال، ساده‌سازی به‌هر‌قیمتی لزوما نتیجه‌ی مثبتی نخواهد داشت. متأسفانه تأکید بالای اهالی کوپرتینو بر ساده‌سازی اپل موزیک نتیجه‌ی عکس داده و بعضاً شاهد مواردی هستیم که سردرگمی را برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد. به‌عنوان نمونه، ترانه‌هایی را که با انتخاب گزینه‌ی «لایک» پسندیده‌اید، در هیچ‌یک از قسمت‌های اپلیکیشن ذخیره نمی‌شوند و بالطبع، امکان دسترسی به آن‌ها نیز در فهرستی واحد برای شما میسر نیست؛ موضوعی که هم برای کاربران اولیه و هم کاربران وفادار این سرویس آزاردهنده جلوه می‌کند. 

اپل موزیک / Apple Music

نمایش متن ترانه‌ها در اپل موزیک

اسپاتیفای / Spotify

قابلیت Behind The Lyrics در اسپاتیفای

درعوض باید ترانه‌های موردپسندتان را ازطریق گزینه‌ی Add To Library، به بخش Library اضافه کنید. متأسفانه‌ی شیوه‌ی نمایش ترانه‌ها در حالت پیش‌فرض چنگی به‌ دل نمی‌زند و اگر خواستار این باشید که ترانه‌هایتان را در قالب کوچکتری ببینید، به‌ناچار باید به زبانه‌ی Songs رجوع کنید که شما را از دسترسی یکجا به آهنگ‌های یک آلبوم محروم می‌سازد. 

عملکرد ناپایدار اپل موزیک روی سیستم‌عامل اندروید و آیتونز روی ویندوز از دیگر موارد منفی درباره‌ی سرویس موسیقی کوپرتینویی‌ها محسوب می‌شود. 

اما درکنار موارد منفی بالا، نکات مثبتی نیز در اپل موزیک وجود دارد که عدم اشاره به آن‌ها حق مطلب را ادا نخواهد کرد.

یکی‌از بزرگ‌ترین و لذت‌بخش‌ترین مزایای اپل موزیک نسبت‌به اسپاتیفای، بهره‌مندی از متن ترانه‌ها است. در اپل موزیک به‌سادگی می‌‌توانید متن ترانه را هم‌زمان با پخش آهنگ مشاهده کنید تا لذت گوش‌دادن به موسیقی دوچندان شود. این مورد به‌خصوص برای کاربرانی که به یادگیری زبان‌های خارجی نظیر انگلیسی علاقه‌مند هستند، بسیار مفید واقع خواهد شد؛ خبر خوب برای کاربران سرویس موسیقی اپل اینکه به‌زودی با انتشار نهایی iOS 13، کاربران می‌توانند در قالبی جدید، به‌صورت آنی متن ترانه‌ها را روی صفحه‌ی گوشی خود مشاهده کنند.

دیگر نکته‌ی مثبت درباره‌ی اپل موزیک به بخش «رادیو» مربوط می‌شود؛ همان بخشی که Beats 1 در آن فعالیت دارد و به‌صورت ۲۴‌ساعته ترانه‌های جدید از خواننده‌های بااستعداد را پخش می‌کند. طبق گفته‌ی اپل، آن‌ها برای شناسایی استعداد‌های موسیقیایی ناب، از نیروی انسانی متخصص استفاده کرده‌اند؛ با‌این‌حال، این موضوع تنها برای برخی از کانال‌های رادیویی منتخب صدق می‌کند و مابقی تماماً توسط هوش‌مصنوعی هدایت می‌شوند.

خوشبختانه عملکرد هوش‌مصنوعی در بخش رادیو رضایت‌بخش است و اگر به خواننده‌ای علاقه‌مند باشید و آهنگ‌های او را مدام در اپلیکیشن گوش دهید، نباید از دیدن منتخب آهنگ‌های وی در بخش رادیو تعجب کنید. 

نوبتی‌ هم باشد، نوبتِ اسپاتیفای است. ازلحاظ تجربه کاربری، اسپاتیفای چندین پله نسبت‌به اپل موزیک بالاتر قرار دارد. دسترسی به منو‌ها بسیار راحت صورت می‌پذیرد و اکثر المان‌های رابط کاربری برای کاربران ساده و قابل‌درک است. پلی‌لیست‌های اسپاتیفای گستردگی بسیاری بیشتری را دارند و نحوه‌ی چینش آن‌ها حس بهتری را به کاربر منتقل می‌کند.

برخلاف اپل موزیک، تمام آهنگ‌هایی که در اسپاتیفای لایک می‌کنید، در قسمت جداگانه‌ای تحت‌نام Liked Songs نمایش داده می‌شود؛ بنابراین درکنار پسندیدن یک موسیقی، نیازی به انجام کاری دیگر نیست تا دوباره بتوانید ترانه‌ی موردعلاقه‌تان را گوش دهید. 

افزون‌بر موارد بالا، امکانات به‌اشتراک‌گذاری آهنگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام به‌مراتب در اسپاتیفای بیشتر و قوی‌تر است. با لمس گزینه‌ی Share و سپس Instagram Story در اسپاتیفای، مستقیماً می‌توانید موسیقی درحال‌پخش را در صفحه‌ی اینستاگرامتان استوری کنید. 

اسپاتیفای / Spotify

در آخر هم باید به تایمر خواب اشاره کنیم که به شما امکان زمان‌بندی اتمام پخش آهنگ‌ها را می‌دهد تا بدون‌اینکه برای قطع‌کردن ترانه‌ها دست به گوشی ببرید، پخش آهنگ متوقف شود و خواب راحتی داشته باشید. 

با‌تمامی‌این‌اوصاف، اسپاتیفای نیز دارای ایراداتی هست که در‌ ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

یکی‌از بزرگ‌ترین ایراد‌های اسپاتیفای در مقایسه با سرویس رقیب، عدم نمایش متن ترانه‌ها درون اپلیکیشن است؛ بنابراین اگر به این موضوع اهمیت می‌دهید، به‌ناچار باید به اپلیکیشن‌های شخص‌ثالثی روی بیاورید که قطعاً در تجربه‌ی کاربری‌تان اختلال ایجاد می‌کنند. البته اسپاتیفای سعی کرده با قابلیتی تحت‌عنوان Behind The Lyrics، نمایش متن ترانه‌ها را با روایت داستانِ پشت‌پرده‌ی خلق آثار موسیقی جایگزین کند. اگرچه ویژگی یادشده اطلاعات جالبی را ارائه می‌کند؛ اما اولاً هرگز نمی‌تواند جایگزین متن ترانه‌ها شود و ثانیاً صرفاً برخی آهنگ‌های خاص را تحت‌پوشش قرار می‌دهد. 

مورد بعدی، امنیت اسپاتیفای است؛ به‌طوری‌که با گشتی گذرا در کانال‌های تلگرامی فروش اکانت‌های هکی، با انبوهی از اکانت‌های هک‌شده اسپاتیفای در ظرفیت‌های یک‌نفره و خانوادگی روبه‌رو خواهید شد. 

به‌طور‌کلی، تجربه‌ی کاربری در اسپاتیفای غنی‌تر از اپل موزیک خواهد بود. پایداری بهتر اسپاتیفای در پلتفرم‌های مختلف و بهره‌مندی از نسخه‌ی تحت‌وب درکنار مواردی که بالاتر گفته شد، اسپاتیفای را از‌حیث تجربه‌ی کاربری به انتخاب بهتری بدل می‌سازد.

پیروز: اسپاتیفای

هوش مصنوعی

اسپاتیفای / اپل موزیک / Spotify / Apple Music

باوجود پیشرفت‌هایی که درطول سال‌های گذشته در حوزه‌ی هوش‌‌مصنوعی شکل گرفته، همچنان نمی‌توان چندان روی هوش‌مصنوعی حساب باز کرد. اپل موزیک و اسپاتیفای، هر دو از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای تشخیص سلیقه‌ی موسیقیایی کاربران استفاده می‌کنند. اپل موزیک در بخش For You و اسپاتیفای در قسمت Discover Weekly به‌صورت هفتگی آهنگ‌هایی که احتمالاً به سلیقه‌تان نزدیکی بیشتری دارند، به شما پیشنهاد می‌کنند؛ با‌این‌حال، اسپاتیفای افزون بر پلی‌لیست هفتگی شما، میکس‌های روزانه‌‌ای را نیز بااستفاده‌از هوش‌مصنوعی به شما پیشنهاد می‌دهد که از خوانندگان و سبک‌هایی که پیش‌تر گوش داده‌اید، تشکیل شده‌اند. 

تصمیم‌گیری درباره‌ی اینکه کدامیک از سرویس‌های مورد بحث عملکرد بهتری را در تشخیص سلیقه کاربر از خود نشان می‌دهند، ابداً کار ساده‌ای نیست؛ ساده بگوییم، هیچکدام از این دو سرویس در پیشنهاد ترانه‌هایی متناسب‌با سلیقه‌ی کاربران، دقیق و حتی نزدیک هم عمل نمی‌کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر ۱۰۰ آهنگ توسط الگوریتم‌های یادگیری ماشینِ اپل موزیک و اسپاتیفای به شما پیشنهاد شوند، بیراه نگفته‌ایم اگر بگوییم که ۹۰‌تا از آن‌ها هیچ نزدیکی‌ای به سلیقه‌تان ندارند. 

با‌وجود‌این، تفاوت‌هایی بین دو سرویس موردبحث وجود دارند.

در بررسی‌ ما، اپل موزیک در پیشنهاد آهنگ‌های ایرانی بهتر از سرویس رقیب عمل می‌کند؛ اما باتوجه‌به گستردگی آرشیو‌ موسیقی‌های غربی، این سرویس در شناخت آهنگ‌های خارجی مناسب‌با سلیقه‌ی ما پراشتباه ظاهر شد؛ به‌گونه‌ای که حتی باوجود لایک‌کردنِ موسیقی‌های پاپ و ریتمیکِ خارجی و جهت‌دهی به پیشنهاد‌های اپل موزیک، همچنان در بخش For You شاهد موسیقی‌های بی‌کلام با ریتم آرام بودیم. 

مورد دیگری که در اپل موزیک آزاردهنده جلوه می‌کند، عدم امکان قراردهی یک خواننده در فهرست غیرعلاقه‌‌مندی‌ها است. انتخاب چندین‌باره‌ی گزینه‌ی «نپسندیدم» (Dislike) برای یک خواننده‌ی خاص در فهرست پیشنهادی اپل موزیک به‌هیچ‌عنوان موجب حذف آن خواننده از فهرست‌های پیشنهادی هفته‌های آتی نمی‌شود. نکته‌ی منفی اینکه اپل موزیک به‌غیر از لایک و دیسلایک، عملاً گزینه‌ی دیگری را نیز برای تعیین علاقه‌مندی درنظر نگرفته؛ درحالی‌که آن‌سو اسپاتیفای این مشکل را با اختصاص گزینه‌ای برای حذف همیشگی یک خواننده از فهرست‌های پیشنهادی حل کرده است.

در‌سوی‌دیگر، اسپاتیفای نیز تفاوت چندانی را ازمنظر پیشنهاد موسیقی‌های باب‌طبع رقم نمی‌زند. برخلاف آنچه که در اپل موزیک شاهد بودیم، بخش Discover Weekly عملکرد خوبی در پیشنهاد ترانه‌های ایرانی از خود نشان نمی‌دهد؛ اما اگر صرفاً به موسیقی‌های خارجی گوش می‌دهید، عملکرد بهتر اسپاتیفای درمقایسه‌با اپل موزیک کاملاً مشهود و ملموس است. 

به‌طور‌کلی اسپاتیفای را می‌توان با اختلاف اندک نسبت‌به اپل موزیک، برتر دانست.

پیروز: اسپاتیفای

جست‌وجو

اپل موزیک / اسپاتیفای / Apple Music / Spotify

جست‌و‌جو یکی‌از مهم‌ترین کارها در پیدا‌کردن موسیقی‌های جدید محسوب می‌شود؛ از‌این‌رو پیاده‌سازی درستِ این بخش در اپلیکیشن‌های مرتبط با موسیقی از‌جمله سرویس‌های استریم آنلاین، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

قطعا برای همه‌ی ما، بارها پیش‌آمده که به‌صورت گذری، یک آهنگ را شنیده‌ایم؛ اما از نام خواننده و آهنگ اطلاعی نداریم. در چنین مواردی احتمالا با جست‌و‌جوی قسمتی از متن ترانه که به یاد داریم، به پیدا‌کردن آهنگ موردنظر اقدام می‌کنیم. به‌طور سنتی، این‌ کار را در موتور‌های جست‌و‌جو نظیر گوگل انجام می‌دهیم؛ ولی اگر در اپلیکیشن استریم موسیقی باشیم و نتوانیم ازطریق متنِ ترانه جست‌و‌جو کنیم، قطعاً تجربه‌ی ناخوشایندی است. 

خوشبختانه پشتیبانی اپل موزیک از متن ترانه‌ها به نوار جست‌و‌جو نیز انتقال یافته؛ بنابراین اگر نام آهنگی را بلد نیستید، به‌راحتی ازطریق جست‌و‌جوی بخشی‌از متن ترانه در نوار جست‌و‌جو، می‌توانید آهنگ موردنظر را پیدا کنید. با‌این‌حال، ازآنجایی‌که بهره‌مندی از متنِ ترانه برای همه‌ی آهنگ‌ها صدق نمی‌کند، احتمالاً در مواردی همچنان باید دست‌به‌دامان گوگل شوید.

در‌آن‌سو، اسپاتیفای به‌دلیل عدم بهره‌مندی از متن ترانه‌ها، از چنین قابلیت کارآمدی بی‌بهره است؛ از‌این‌رو، اگر کاربر اسپاتیفای هستید و قصد پیدا‌کردن آهنگی را دارید که تنها متنش در ذهنتان مانده، چاره‌ای جز پناه‌بردن به گوگل و دیگر موتور‌های جست‌و‌جو ندارید.

پیروز: اپل موزیک

موزیک ویدئو

اپل موزیک / Apple Music

از‌ همین ابتدا خیالتان را راحت کنیم؛ پیداکردن موزیک ویدئو در اسپاتیفای یک سردرد بی‌درمان است. نخست آنکه موزیک ویدئو تنها در مناطق خاصی از دنیا دردسترس قرار داد و دوم اینکه هیچگونه بخش مشخصی در رابط‌کاربری برای موزیک ویدئو‌ها درنظر گرفته نشده است.

در‌آن‌سو، اگرچه اپل موزیک نیز نقص‌هایی دارد؛ اما در بخش موزیک ویدئو، خوب و رضایت‌بخش عمل می‌کند. متأسفانه در اپل موزیک نیز شاهد بخش مناسبی برای ورود به قسمت موزیک ویدئو‌ها نیستیم و به‌ناچار باید در صفحه‌ی Browse تا انتهای صفحه پیمایش کنید تا گزینه‌ی موزیک ویدئو را بیابید. با ورود به این بخش، انبوهی از موزیک ویدئو‌های جدید از خوانندگان سراسر دنیا دراختیارتان قرار می‌گیرد.

دیگر نکته‌ی مثبت‌ درباره‌ی اپل موزیک اینکه شما می‌توانید موزیک ویدئو‌ها را با زیرنویس انگلیسی، اسپانیایی و... مشاهده کنید که لذت تماشا را دوچندان می‌کند؛ به‌ویژه برای ما ایرانی‌ها که همواره درک کلامی زبان‌های خارجی یکی‌از معضلاتمان بوده است.

خوشبختانه موزیک ویدئو‌های هنرمندان ایرانی نیز در این بخش وجود دارند؛ اگرچه تعداد کمی از این ویدئو‌ها را می‌توان در اپل موزیک یافت؛ اما وجودشان قطعا نکته‌ی مثبت دیگری برای کاربران ایرانی به‌شمار می‌رود.

پیروز: اپل موزیک

جمع‌بندی

 ما برای بررسی و مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای شاخصه‌های متفاوتی را درنظر گرفتیم که احتمالا برای کاربر ایرانی از اهمیت بیشتری برخوردار است. اینکه کدام سرویس بر دیگری برتری دارد، تا حد بسیاری به سلیقه‌ی افراد و دیدگاه‌شان نسبت‌به شاخصه‌های مختلف مربوط می‌شود.

اپل موزیک و اسپاتیفای هردو سرویس‌های خوبی هستند که ویژگی‌های قابل‌توجهی را به کاربرانشان ارائه می‌کنند؛ اما باتوجه‌به آرشیو بزرگتر اپل موزیک نسبت‌به اسپاتیفای و برتری‌هایی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، به‌نظر می‌رسد که استفاده از اپل موزیک برای ایرانی‌ها تجربه‌ کاربری بهتری را رقم می‌زند؛ به‌ویژه اینکه به‌لطف آیتونز، در اپل موزیک شاهد حضور پررنگ‌تر خوانندگان ایرانی‌ و فارسی‌زبان هستیم. درنظر داشته باشید که اپل موزیک از نسخه تحت‌وب بهره‌مند نیست و متأسفانه روی پلتفرم ویندوز و اندروید، عملکردی به‌خوبی iOS و macOS ندارد. 

با‌این‌حال، از نقاط قوت اسپاتیفای نیز نمی‌توان گذشت. هوش‌مصنوعی قوی‌تر، ظاهر مدرن‌تر، پشتیبانی از پادکست ها و عملکرد پایدار روی پلتفرم‌های مختلف از‌جمله شاخصه‌های برتر اسپاتفای نسبت‌‌به اپل موزیک به‌شمار می‌رود. 

با‌تمامی‌ این‌ اوصاف، اگر صرفاً به شنیدنِ موسیقی‌های خارجی علاقه‌ دارید و متن ترانه‌ها نیز برایتان اهمیتی ندارد، اسپاتیفای گزینه‌ی مناسبی برایتان خواهد بود؛ اما اگر می‌خواهید درکنار موسیقی‌های ایرانی، به ترانه‌های خارجی نیز گوش دهید، اپل موزیک بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. 

درکل به‌نظر می‌رسد که اپل موزیک به ذائقه‌ی کاربران ایرانی بیشتر از اسپاتیفای نزدیک باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات