دانشمندان از روی اطلاعات شتاب‌سنج گوشی هوشمند شخصیت کاربر را حدس می‌زنند

چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
پیش‌بینی ویژگی‌های شخصیتی افراد همیشه موضوع جذابی بوده است. حال دانشمندان استرالیایی ادعا کرده‌اند با توجه به اطلاعات شتاب‌سنج گوشی هوشمند، می‌توانند ویژگی‌های شخصیتی کاربران را پیش‌بینی کنند.
تبلیغات

همه‌ی ما می‌دانیم گوشی‌های هوشمند اطلاعات زیادی از کاربران ذخیره می‌کنند. در این سال‌ها، همواره از اطلاعات تماس‌ها، پیام‌ها، برنامه‌های کاربردی و اطلاعات مکان برای تکمیل پروفایل کاربران استفاده شده‌ است. حال محققان مؤسسه‌ی فناوری سلطنتی ملبورن (RMIT) با استفاده از حسگر‌های کوچک تعبیه‌شده روی گوشی‌های هوشمند که کاربردهایی نظیر شمارش قدم کاربران را دارد، پنج مؤلفه‌ی اصلی شخصیتی افراد را پیش‌بینی کرده‌اند. 

مقاله‌ای که در انجمن کامپیوتر IEEE منتشر شده است، نشان می‌دهد محققان می‌توانند با استفاده از اطلاعات گوشی‌ هوشمند اطلاعاتی از این قبیل را استخراج کنند که کاربران با چه سرعتی و در چه مسافتی و چه بازه‌ی زمانی پیاده‌روی کرده‌اند. همچنین، با توجه به الگوهای تعریف‌شده و نوع استفاده‌ از تلفن‌همراه در ساعاتی پایانی شب، می‌توانند حقایق جالبی را درباره‌ی شخصیت کاربران بیان کنند. این گروه با مرتبط‌کردن فعالیت فیزیکی به ویژگی‌های شخصیتی، پیش‌بینی می‌کند افراد «دوست‌داشتنی» الگوهای فعالیت تصادفی دارند و در آخر هفته‌ها و بعد‌از‌ظهرها مشغله‌‌شان بیشتر است. زنان حساس ظاهرا به‌طور منظم شب‌ها گوشی خود را بررسی می‌کنند؛ اما مردان حساس دقیقا برعکس این کار را انجام می‌دهند و تعداد زیادی از افراد مبتکر و کنجکاو در مقایسه با دیگران تماس‌های تلفنی کمتری دریافت می‌کنند.

mobile

محققان عقیده دارند این اطلاعات می‌تواند در مواردی مثل پیشنهاد افراد بهتر برای دنبال‌کردن در شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های دوست‌یابی آنلاین و تبلیغات هدفمند استفاده شوند. افزون‌براین، آن‌ها معتقدند این اطلاعات می‌تواند باعث شود افراد بهتر خودشان را بشناسند و به آن‌ها بگوید چقدر افسرده هستند. البته، مشکلاتی در این تحقیقات وجود دارد؛ مانند این واقعیت که اطلاعات اشاره‌شده فقط از ۵۲ نفر جمع‌آوری شده و مبتنی‌بر نظرسنجی‌هایی است که درباره‌ی شخصیت افراد از خودشان انجام گرفته و افراد معمولا در پاسخ‌دادن به سؤالاتی درباره‌ی خود مطمئن نیستند. محققان قصد دارند این مطالعات را در استرالیا تکرار کنند تا بتوانند نظریه‌های خود را تأیید کنند. بدون توجه به نتیجه، شما می‌توانید مطمئن باشید شرکت‌ها به هر طریقی از داده‌های شتاب‌سنج‌ برای جمع‌آوری داده‌های کاربران استفاده می‌کنند.

شما درباره‌ی این موضوع چه فکر می‌کنید؟ آیا اعتقاد دارید می‌توان با اطلاعات جمع‌آوری‌شده ازطریق تلفن‌همراه، ویژگی‌های شخصیتی هر فرد را پیش‌بینی کرد؟ دیدگاه‌های خود را با زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات