استفاده از شارژر سریع ۴۵ واتی گلکسی نوت ۱۰ پلاس برای همه کاربران ممکن نیست

جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
مطالعه 3 دقیقه
استفاده از فناوری شارژر فوق سریع ۴۵ واتی گلکسی نوت ۱۰ پلاس نیازمند خرید شارژر مخصوص ۵۰ دلاری سامسونگ است که ممکن است برای همه مقرون‌به‌صرفه نباشد.
تبلیغات

سامسونگ امسال برای نخستین بار در تاریخ عرضه‌ی گوشی‌های گلکسی نوت، دو نسخه از این گوشی یعنی گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس را روانه‌ی بازار کرد. گلکسی نوت 10 پلاس علاوه بر اینکه بزرگ‌تر از گلکسی نوت 10 است، ویژگی‌های دیگری نیز دارد که در برادر کوچکترش دیده نمی‌شوند. برخورداری از فناوری شارژ سریع ۴۵ واتی یکی از این ویژگی‌ها به شمار می‌رود؛ البته در صورت تمایل برای شارژ گلکسی نوت 10 پلاس با این توان، شارژر سریع ۴۵ واتی سامسونگ به‌صورت جداگانه با قیمت ۵۰ دلار بخرید؛ زیرا شارژر همراه گوشی، ۲۵ واتی است؛ البته برخی از شرکت‌های دیگر نیز مدعی هستند که در آینده چنین شارژر پرقدرتی را عرضه می‌کنند.

البته شارژر ۲۵ واتی همراه گوشی هم شارژر سریع و پرقدرتی محسوب می‌شود و نسبت به شارژر سایر گوشی‌های سامسونگ و گوشی‌های اندرویدی دیگر، برتری کامل دارد. یادآوری می‌شود که حتی شارژرهای ۱۸ واتی هم هنوز متداول هستند؛ اما از سوی دیگر شارژر ۳۰ واتی وان‌‌پلاس و شارژر ۴۰ واتی هواوی، به مراتب سریع‌تر از شارژرهای سریع بازار هستند. شارژر همراه گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس برخلاف فست شارژر سایر گوشی‌ها، دارای استاندارد USB-PD است که به میزان گسترده‌ای از آن استفاده می‌شود؛ البته شارژر ۴۵ واتی از نسخه‌ی بسیار خاصی از استاندارد USB-PD بهره می‌برد.

شارژر سریع سامسونگ

استاندارد USB-PD یا Power Delivery (انتقال نیرو) دارای حالت‌های مختلفی است؛ شارژرهای ۳ آمپر ۵ ولتی (۱۵ واتی) و شارژرهای ۲ آمپری  ۹ ولتی (۱۸ واتی) متداو‌ل‌ترین شارژرهای دارای این استاندارد هستند. برخی از لپ‌تاپ‌ها مثل پیکسل‌بوک یا مک‌بوک‌ پرو با استفاده از شارژرهای مجهز به پورت USB-C دارای استاندارد Power Delivery با توان ۴۵ تا ۶۰ وات نیز شارژ می‌شوند. برای شارژ تمام این وسایل از ولتاژ ثابتی برای دستیابی به میزان خاصی از نیرو استفاده می‌شود؛ اما در مورد نوت 10 پلاس این چنین نیست.

احتمالا فقط شارژر ۴۵ واتی سامسونگ می‌تواند گلکسی نوت 10 پلاس را با این توان شارژ کند.

سامسونگ برای شارژ این گوشی، فناوری جدیدی به‌نام Programmable Power Supply (منبع‌ تغذیه برنامه‌ریزی شده) یا PPS طراحی کرده است. در این فناوری برای دستیابی به میزان وات مورد‌نظر از ولتاژ متغیر و جریان ثابت استفاده می‌شود. پشتیبانی از فناوری PPS برخلاف استاندارد USB-PD اختیاری است؛ بنابراین بسیاری از شارژرهای که به نظر می‌رسد با گلکسی نوت 10 سازگار خواهند بود، برخلاف ادعای سازنده‌ی خود قادر نیستند این گوشی را با توان ۴۵ وات شارژ کنند.

در منبعی خبری به نام Ice univerce که اطلاعات سامسونگ را منتشر می‌کند، به کاربران توصیه شده است شارژر ۴۵ واتی را از خود سامسونگ بخرند؛ اما باید قیمت ۵۰ دلاری این شارژر را نیز در نظر بگیریم! در‌حال‌حاضر تنها تعداد معدودی از شارژرها از فناوری PPS پشتیبانی می‌کنند؛ اما این گوشی‌ها ارزان‌قیمت نیستند. با توجه به اینکه تعداد زیادی از شارژهای دارای استاندارد USB-PD با توان وات بالا، از فناوری PPS پشتیبانی نمی‌کنند، استفاده‌ی سامسونگ از این فناوری کمی عجیب است. به نظر می‌رسد سامسونگ تنها برای محدود کردن نسخه‌های مختلف شارژر و سوق‌دادن کاربرها به سمت خرید شارژر گران‌قیمت، از PPS استفاده می‌کند، شاید دستیابی به این دو هدف بتواند توجیه خوبی برای دنبال‌کردن چنین رویکردی باشد. اگر صاحب گلکسی نوت 10 پلاس هستید و در‌حال‌حاضر استفاده از فناوری فست شارژ ۴۵ واتی آن اهمیت چندانی برای شما ندارد، می‌توانید کمی صبر کنید تا ببینید کدام یک از شرکت‌ها در آینده شارژی مشابه فست شارژ سامسونگ با توان ۴۵ وات را عرضه خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات