با ترک کردن شبکه‌های اجتماعی، سالیانه چند کتاب می‌توان خواند؟

سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
اگر وقت زیادی صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنید، شاید برای شما جالب باشد که بدانید در این زمان چه تعداد کتاب می‌توانستید بخوانید.
تبلیغات

وب‌سایت Omni Calculator ابزار محاسباتی جدیدی تولید کرده است که به شما نشان می‌دهد اگر به‌جای بررسی حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی کتاب بخوانید، مجموعا در طول یک سال چند کتاب می‌توانید بخوانید. برای استفاده از این ابزار ابتدا وارد صفحه‌ی آن در وب سایت Omni Calculator شوید، سپس مجموع دفعات و مجموع زمانی‌که هر بار برای بررسی شبکه‌های اجتماعی یا هر وب‌سایت دیگری صرف می‌کنید را وارد کنید. Omni Calculator این زمان را براساس تعداد صفحات متداول کتاب‌ها و سرعت خواندن به تعدادی کتاب تبدیل می‌کند.

برای رسیدن به یک تخمین دقیق‌تر، می‌توانید با متغیرها کار کنید و آن‌ها را براساس فعالیت‌های خودتان تنظیم کنید. برای محاسبه‌ی سرعت خواندن متن خود نیز می‌توانید از وب‌سایت Reading Length استفاده کنید.

شما می‌توانید اغلب زمان‌هایی را که به خواندن پست‌های فیسبوک می‌گذرانید، به خواندن بخشی از یک کتاب الکترونیکی اختصاص دهید؛ این مقایسه عادلانه است. البته منظور این نیست که هرگز از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنید؛ این شبکه‌ها راه بسیار مناسبی را برای برقراری ارتباط با دوستان فراهم می‌کنند؛ ولی اگر زمان بسیار زیادی را صرف آن‌ها می‌کنید، این محاسبه‌گر به شما نشان می‌دهد که چقدر می‌توانستید مطالعه‌ی بیشتری داشته باشید.

در مقابل، Omni Calculator می‌تواند به شما بگوید در زمان مشابه چقدر می‌توانید به ورزش کردن یا تماشای تلویزیون بپردازید، ولی این مقایسه معقول نیست. بحث ما در مورد زمان صرف‌شده برای استفاده از گوشی در جایی مثل صف یا سرویس بهداشتی است. برای داشتن یک مقایسه‌ی عادلانه و معقول فقط باید دو فعالیتی که هر دو توسط گوشی انجام می‌شود را در نظر بگیریم.

برای آزمایش این ابزار با اطلاعات ساختگی، این مثال را در نظر داشته باشید؛ اگر فقط هر دو ساعت یک‌بار و برای پنج دقیقه از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم، چه می‌شود؟ جواب Omni Calculator این بود که اگر به‌جای استفاده از توییتر یا اینستاگرام از ابزارهای کتاب‌خوان الکترونکی مثل کیندل استفاده کنیم، در طول یک سال می‌توانیم ۳۲ کتاب بخوانیم. بنابراین آیا عاقلانه نیست اندکی از زمان هدررفته‌ی خود در شبکه‌های اجتماعی را صرف خواندن کتاب کنیم؟

برای دستیابی به این هدف می‌توانید از چند راهکار استفاده کنید. روی گوشی خود، اپلیکیشن کتاب‌ الکترونیکی را به صفحه‌ی اصلی منتقل کنید و اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی را در پوشه‌ای مخفی کنید یا آن‌ها را به‌طور کامل حذف کنید. برای استفاده از فیسبوک و توییتر، خود را به مرورگر موبایل محدود کنید. مقاله‌هایی مفیدی که می‌خواهید بخوانید را برای خود ایمیل کنید. با استفاده از اپلیکیشن Freedom، اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هایی را که موجب هدررفتن وقت شما می‌شود، در زمان‌های مشخصی از روز مسدود کنید. می‌توانید صبح‌ها از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، ولی بعد‌ازظهرها خود را مجبور کنید که به‌جای این کار کتاب بخوانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات