گوگل به محبوبیت بیشتر نوار ناوبری سنتی اندروید اذعان کرد

شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
مطالعه 4 دقیقه
طبق گفته‌ی گوگل، کاربران گوشی‌های اندرویدی سه دکمه‌ی سنتی نوار ناوبری اندروید را ازلحاظ ارگونومی به ژست‌های حرکتی تمام‌صفحه ترجیح می‌دهند.
تبلیغات

درست یک‌ روز پس‌ از انتشار آخرین نسخه‌ی آزمایشی اندروید Q، گوگل نخستین‌بار به‌طور مفصل به ژست‌های حرکتی جدید نوار ناوبری پرداخت و از برتری‌های این ژست‌ها در مقایسه با نمونه‌های پیشین سخن گفت. 

آلن هوانگ و روآن شاه، مدیران محصول بخش رابط‌ کاربری گوگل می‌گویند:

با حرکت به‌سمت مدل مبتنی‌بر ژست برای سیستم ناوبری، می‌توان فضای بیشتری در صفحه‌نمایش برای اپلیکیشن‌ها فراهم کرد و تجربه‌ی همه‌جانبه‌تری ارائه داد.

با‌ اینکه درباره‌ی مزیت‌ ژست‌های حرکتی در گوشی‌‌های تمام‌صفحه هیچ تردیدی وجود ندارد، وجود دکمه‌ی بازگشت در سیستم‌عامل اندروید از دیرباز، یکی از عوامل مهمی بود که گوگل را در اجرای بهینه‌ی ژست‌های حرکتی با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو کرده است؛ از‌این‌رو، تمام راه‌حل‌هایی که اهالی مانتین‌ویو تاکنون به آن دست پیدا کرده‌اند، در مقایسه‌ با سیستم ناوبری سه‌دکمه‌ای سنتی اندروید در اولویت ثانویه کاربران قرار می‌گیرد. 

هوانگ و شاه در ادامه می‌گویند: 

برای فهمیدن نحوه‌ی دردست‌گرفتن گوشی به‌وسیله‌ی کاربران شروع به تحقیق کردیم. اینکه معمولا کجا‌ها را لمس می‌کنند و انگشتشان بیشتر اوقات در کدام قسمت‌‌ها حرکت می‌کند. از‌ این‌جا به‌بعد، نمونه‌های اولیه متعددی ساختیم و آن‌ها را از جهات مختلفی نظیر سودمندی، سرعت دستیابی، ارگونومی و موارد دیگر آزمودیم. در آخر، طرح نهایی خود را از‌طریق طیف وسیعی از مطالعات ارزیابی کردیم؛ مواردی ازقبیل سرعت یادگیری کاربران در استفاده از سیستم جدید، روند عادت‌کردنِ کاربران به سیستم ناوبری مبتنی‌بر ژست و احساسشان درباره‌ی آن.

در تصویر پایین، نقاطی نمایش داده شده‌اند که کاربران در آن نواحی به‌راحتی و با یک دست می‌توانند ژست‌های حرکتی را اجرا کنند. همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، این نقاط در گوشه‌های نمایشگر پررنگ‌تر هستند و گوگل نیز به‌ همین‌ دلیل، در اندروید Q دکمه‌ی بازگشت را با ژستی در گوشه‌ی صفحه‌‌نمایش جایگزین کرده است. 

Android Heat Map

تصویر سمت راست مربوط‌ به انگشت شست دست راست و تصویر سمت چپ مربوط‌ به انگشت شست دست چپ است.

گوگل تصدیق می‌کند ژست‌های حرکتی جدید دسترسی به برنامه‌های اخیر را کندتر از سابق می‌کند؛ زیرا کاربر به‌جای لمس یک دکمه، باید انگشت خود را از پایین‌ به‌سمت بالا حرکت دهد؛ اما طبق گفته‌ی گوگل، در نوار ناوبری جدید کاربران نصف روش پیشین به صفحه‌ی چندوظیفگی مراجعه می‌کنند. 

نکته‌ی مهمی که در آمار ارائه‌شده‌ی گوگل قرار دارد، مربوط‌ به ارگونومی بهتر دکمه‌های سنتی نوار ناوبری می‌شود. این دکمه‌ها در‌ مقایسه‌ با ژست‌های حرکتی اندروید Q که نمره‌ی ۵.۳۹ را دریافت کرده، امتیاز ۵.۷۸ را ازحیث راحتی کارکرد در دست کسب کرده است. با‌این‌حال، طبق نظر کاربران استفاده از ژست‌های حرکتی با یک دست راحت‌تر از شیوه‌ی سنتی است.

امتیازات نوار ناوبری اندروید

نمره‌ی کاربران به‌راحتی‌ کارکرد (آبی) و استفاده با یک دست (نارنجی) در حالت‌های مختل نوار ناوبری اندروید (نمره‌ی بیشتر به‌معنای بهتر‌بودن است).

آماری که گوگل ارائه کرده، نشان می‌دهد ژست‌های حرکتی اندروید Q به کاربران اجازه داده است کارها‌ را سریع‌تر از دیگر روش‌ها انجام دهند.

ژست‌های حرکتی تغییر بزرگی برای کاربران است و همین‌ امر باعث شده بین یک تا سه روز برای خو‌گرفتن با آن زمان صرف کنند؛ به‌طور ویژه افراد با سوایپ به‌ سمت راست یا چپ و همچنین دکمه‌ی بازگشت سر‌‌و‌کله می‌زدند. در مطالعات کیفی دریافتیم پس‌ از گذشت دوره‌ی یک تا سه‌روزه، کاربران به‌ این ژست‌ها مسلط می‌شوند و همواره بین ژست‌های حرکتی تمایز قائل می‌شوند. درواقع، اکثر کاربران پس‌ از گذشت این مدت دیگر تمایلی برای بازگشت به سیستم ناوبری سه‌دکمه‌ای پیشین ندارند.
Android Q Navigation

زمان لازم برای استفاده از برگشت به صفحه‌ی خانه یا بازگشت به منو قبلی در سیستم‌‌های ناوبری متفاوت (زمان کمتر به‌معنای بهتر‌بودن است).

در روز‌های نخستین اندروید Q، گوگل متوجه شد کاربران از بازگشت در سیستم‌ ناوبری جدید کمتر استفاده می‌کنند؛ اما پس‌ از گذشت چند روز، آمار دوباره به‌مانند قبل شد. بنابراین، گوگل تصمیم گرفته است ژست‌های ناوبری جدید اندروید Q را نهایی‌سازی کند. در‌ این‌ راه برای جلوگیری پراکندگی، اهالی‌ مانتین‌ویو با تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند نظیر سامسونگ، الجی، وان‌پلاس، موتورولا، شیائومی، نوکیا و اوپو مذاکره کردند کهطبق آن، تمامی شرکت‌‌های اشاره‌شده در گوشی‌های آتی خود که با اندروید Q روانه‌ی بازار‌ می‌شوند، به‌صورت پیش‌فرض از ژست‌های حرکتی ساختِ گوگل بهره خواهند گرفت.

با‌این‌حال، گوگل برخلاف رویه‌ای که با اندروید ۹ و گوشی‌های پیکسل ۳ و پیکسل ۳ ایکس ال پیش گرفت، در نسخه‌ی آتی اندروید به کاربران اجازه می‌دهد درصورت تمایل‌نداشتن به استفاده از سیستم‌ ناوبری جدید، دوباره به نوار ناوبری سنتی اندروید برگردند که ترکیبی از سه دکمه‌ بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات