نسخه بتای گوگل مپ مجهز به واقعیت افزوده به‌زودی منتشر می‌شود

شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
مطالعه 2 دقیقه
گوگل به‌زودی قابلیت جدید «ناوبری به‌کمک واقعیت افزوده» را به‌صورت آزمایشی به سرویس نقشه‌ی خود اضافه خواهد کرد.
تبلیغات

گوگل‌ مپ لایو ویو (Live View) نام قابلیت جدید ناوبری ازطریق واقعیت افزوده است که از تصویرسازی دوربین گوشی کاربر استفاده می‌کند. قابلیت مذکور در هفته‌های آتی به‌صورت بتا برای اندروید و iOS منتشر خواهد شد. لایو ویو از دوربین گوشی و دیتابیس گسترده‌ی گوگل‌ مپ استفاده می‌کند تا تجربه‌ی واقعیت افزوده‌ی منحصربه‌فردی ارائه دهد. این قابلیت رابط نقشه را با استفاده از گرفتن تصاویر بی‌درنگ (Real Time) لایه‌بندی می‌کند. لایو ویو تا پیش‌از‌این به‌صورت آزمایشی تنها دراختیار تعداد بسیار محدودی از کاربران منتخب و دارندگان گوشی‌های پیکسل قرار داشت؛ اما انتظار می‌رود گوگل اواخر این ماه، این قابلیت را به‌صورت همگانی منتشر کند.

برای استفاده از گوگل‌مپ لایو ویو به گوشی مجهز به ARKit در آیفون و ARCore در گوشی‌های اندرویدی نیاز خواهید داشت. به‌گزارش تِک‌کرانچ، حالت لایو ویو در مناطقی دردسترس خواهد بود که استریت ویو (Street View) در آنجا کاربردی است.

برای استفاده از لایو‌ ویو باید دکمه‌ی Start AR را فشرده دهید و گوشی خود را مانند منظره‌یاب نگه دارید. در این وضعیت، صفحه‌نمایش مثل یک بازی ویدئویی خواهد شد؛ به این معنا که کاربر دنیا را در اطراف خود همراه‌با عناصر مجازی مانند پیکان‌ها و علائم خواهد دید که در اطرافش لایه‌بندی شده‌اند.

برای مشخص‌کردن مختصات، گوگل‌مپ از مختصات گوشی و پایگاه داده‌ی تصویر گسترده‌ی استریت ویو به‌منظور تعیین دقیق موقعیت مکانی کاربر استفاده می‌کند. برای رسیدن به این هدف، برنامه تعدادی عکس از محیط پیرامون کاربر می‌گیرد که مکان شناخته‌شده‌ای دارند و آن‌ها را برای یافتن ویژگی‌های بصری اصلی مانند خطوط خارجی ساختمان‌ها و پل‌ها تجزیه‌و‌تحلیل می‌کند. با انجام این کار، گوگل فهرستی بزرگ از ویژگی‌های بصری شاخص در خیابان‌ها تهیه می‌کند. سپس، برای محلی‌کردن داده‌ها، سیستم ویژگی‌های موجود در پایگاه داده را با شبیه‌سازی‌های زنده‌ی دوربین مقایسه می‌کند.

حالت مذکور با استفاده از یادگیری ماشینی، ویژگی‌های گذرا مانند نورها و سایه‌های متغییر و فعالیت‌های ساخت‌و‌ساز و ویژگی‌های دائمی صحنه را می‌تواند تشخیص دهد. گوگل هشدار می‌دهد استفاده از لایو ویو در گوگل‌مپ، افزایش نسبی مصرف باتری و داده‌ی تلفن همراه را در پی خواهد شد. شایان ذکر است انتظار می‌رود این ویژگی در هفته‌های آتی به‌صورت بتا برای اندروید و iOS منتشر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات