مهندس ارشد مایکروسافت، ReactOS را حاصل دزدیدن کد کرنل ویندوز می‌داند

جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
سیستم‌عامل سبک، رایگان و متن‌باز ReactOS واکنش یکی از کارمندان ارشد مایکروسافت را برانگیخته است.
تبلیغات

اکسل ریتشین (Axel Rietschin)، مهندس ارشد کرنل در مایکروسافت، سیستم‌عامل ReactOS را «سرقتی از کرنل تحقیقاتی ویندوز» نامیده است. ری‌اکت‌ او‌اس، سیستم‌عاملی سبک و متن باز است که برای سازگاربودن با کدهای باینری برنامه‌ها و درایورهای ویندوز سرور ۲۰۰۳ به بعد نوشته‌شده و توسعه پیدا می‌کند.

اکسل ریتشین که مهندس ارشد نرم‌افزار است و روی هسته‌ی پایه‌ی ویندوز و فناوری کانتینرها کار می‌کند، در سایت کوئرا در پاسخ به پرسشی اینگونه نوشته است:

فکر می‌کنم این [سیستم‌عامل] سرقتی از کرنل تحقیقاتی ویندوز است که مایکروسافت آن را تحت مجوز خاص در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد. با قرارگرفتن کد برنامه در مکان‌های مختلف از جمله گیت‌هاب، واضح است این توافق توسط اشخاصی نقض شده است.من نگاهی به ساختار کد ReactOS انداختم و به نظرم هرگز ممکن نیست که این کد از ابتدا و تنها با استفاده از سندپردازی‌هایی (داکیومنتیشن‌هایی) که در دسترس عموم قرار دارد نوشته شده باشد.

به‌گفته توسعه‌دهندگانش ReactOS، این سیستم‌عامل از صفر نوشته شده است؛ هرچند رابط‌کاربری و نگاه کلی به آن و احساسی که این سیستم‌عامل به کاربر می‌دهد شما را به یاد دوران Windows XP خواهد انداخت. این سیستم‌عامل شباهت زیادی به سیستم‌عامل XP و سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر از آن دارد. از ویژگی‌های این سیستم‌عامل می‌توان به سرعت بالا، پشتیبانی از تقریبا تمام برنامه‌های ویندوزی و از همه مهم‌تر، حجم بسیار کم آن اشاره کرد. ReactOS تنها نزدیک به ۱۲۷ مگابایت حجم دارد.

اکسل در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفته است:

سناریوی شیطانی‌تر این است که احتمالا ReactOS، با توجه به میزان کدی که دارد و می‌توان آن را به‌راحتی در عرض چند دقیقه جست‌وجو در گوگل پیدا کرد، احتمالا برپایه‌ی کدهای فاش شده [ویندوز] ساخته شده است.با این حال، من یک وکیل نیستم و نمی‌دانم چرا به چنین چیزی اجازه‌ی انتشار داده شده است. احتمالا به این دلیل باشد که این سیستم‌عامل شبیه بچه پشه‌ای است که بر پشت فیلی بزرگ سوار شده است.

باوجود اظهارات مهندس ارشد مایکروسافت، ReactOS غیرقانونی نیست و می‌توانید با مراجعه به سایت اصلی آن و دانلود کردن این سیستم‌عامل، بدون هیچ هزینه‌ای، رابط کاربری و حال‌وهوای ویندوزهای کلاسیک مایکروسافت را در کامپیوتر مدرن خود تجربه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات