بررسی استیم: پیشتازی ویندوز، انویدیا و اینتل در بازار گیمرها

جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
استیم با توجه به تعدد و گستره کاربران خود، همه‌ساله اقدام به برگزاری نظرسنجی می‌کند تا با ارایه‌ی آماری سیستم‌عامل و سخت‌افزار محبوب پی‌سی گیمرها را مشخص کند.
تبلیغات

طبق آخرین بررسی ولو (شرکت صاحب امتیاز استیم)، در خصوص سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد استفاده کاربران استیم، نتایج جالبی به دست آمده است که همگی نشان از نفوذ ویندوز ، اینتل و انویدیا بر بازار گیمینگ کامپیوترهای شخصی دارد.

این آمار فقط از کاربران استیم و کسانی که به‌صورت داوطلب در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، صورت گرفته است. البته باتوجه به تعدد و گستره‌ی کاربران استیم، نتایج این نظرسنجی قابل استناد هستند. دراین نظرسنجی سخت‌افزار و سیستم‌عامل مورد استفاده گیمرها مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج آن را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

ویندوز ۱۰

 از لحاظ سیستم‌عامل مورد استفاده، همان‌طور که می‌شد پیش‌بینی کرد، ویندوز همچنان با آمار نفوذ فوق‌العاده ۹۶/۴۶٪ محبوب‌ترین سیستم‌عامل میان گیمرها است. در مقابل تنها ۲/۷۵٪ از مک و ۰/۷۶٪ کاربران استیم از لینوکس برای بازی استفاده می‌کنند..

ازمیان تمام نسخه‌های ویندوز، ویندوز ۱۰ بیشترین کاربر را دارد. نسخه ۶۴ بیتی آن در ۷۰/۹۲٪ رایانه‌های شخصی کاربران نصب شده است که رشدی ۳/۰۸٪ را نسبت به سال‌ گذشته نشان می‌دهد. با نزدیک شدن به پایان عمر ویندوز ۷، مهاجرت به ویندوز ۱۰ نیز افزایش یافته است. ویندوز ۷ نیز با کاهشی ۲ درصدی، حالا تنها در ۲۱/۳۴٪ رایانه‌های کاربران استیم حضور دارد.

این خبر برای مایکروسافت بسیار خوشایند است، چرا که ردموندی‌ها همواره کاربران را به مهاجرت از ویندوز ۷ به ۱۰ ترغیب می‌کنند. با وجود اعلام رسمی مایکروسافت مبنی بر عدم پشتیبانی از ویندوز ۷ بعد از ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰، همچنان بسیاری از گیمرها این نسخه از ویندوز را رها نکرده‌اند.

نتایج نظرسنجی مربوط‌ به سخت‌افزار

اما در بخش سخت‌افزار، آمار ولو از ادامه‌ی حکم‌فرمایی اینتل و انویدیا در این بخش خبر می‌دهد. ۷۵/۵۳٪ کاربران استیم، از کارت‌های گرافیک انویدیا استفاده می‌کنند و در مقابل ۱۴/۷۵٪ از آن‌ها، کارت‌ گرافیک AMD را مورد استفاده قرار می‌دهند.

Nvidia Geforce GTX 1060

محبوب‌ترین کارت گرافیک، میان‌رده‌ی GeForce GTX 1060 انویدیا است که ۱۶٪ کاربران استیم از آن بهره می‌برند. در حقیقت‌ محبوب‌ترین‌ کارت‌های گرافیک، میان‌رده‌های شرکت انویدیا هستند. در طرف دیگر تنها یک درصد کاربران از RTX 2070 که جزو جدیدترین محصولات این شرکت است، استفاده می‌کنند. همچنین ۰/۴۲ درصد کاربران از GeForce RTX 2080 Ti، پرچم‌دار فعلی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا در کامپیوتر‌های شخصی خود بهره می‌برند. به نظرمی‌رسد انویدیا در متقاعد کردن کاربران برای خرید پرچمداران این شرکت عملکرد موفقی نداشته است.

از جدیدترین محصولات گرافیکی انویدیا می‌توان به RTX 2060 Super و RTX 2070 Super اشاره کرد که به‌تازگی معرفی شده‌اند. باید دید با عرضه این محصولات انویدیا می‌تواند کاربران را به خرید آن‌ها ترغیب کند یا خیر.

در طرف مقابل، محبوب‌ترین کارت گرافیک شرکت AMD که تنها  ۱.۳ کاربران استیم از آن استفاده می‌کنند، AMD Radeon RX 580 است.

اینتل

وقتی نوبت به بازار پردازنده‌ها می‌رسد، اینتل پیروز رقابت است و با در اختیار داشتن ۸۲٪ از بازار، حکم‌فرمایی می‌کند. AMD نیز با ۱۸٪ در رتبه‌ی بعدی قرار دارد. این نتایج برای AMD و طرفداران آن ناامیدکننده است؛ به‌خصوص در بازه‌ی فعلی که AMD محصولات بسیار جذابی عرضه کرده است. این ارقام وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که ولو از افت ۰/۱۳ درصدی محصولات AMD از ماه می خبر می‌دهد.

البته با توجه به عرضه‌ی پردازنده‌های نسل سوم رایزن و کارت‌های گرافیکی جدید AMD با معماری RDNA، پیش‌بینی می‌شود این شرکت در سال‌های آتی موفق به کسب سهم بیشتری از بازار گیمر‌ها شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات