اختلال فیسبوک، سازوکار برچسب‌گذاری هوشمند تصاویر در آن را آشکار کرد

پنج‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
بروز اختلال در فیسبوک، نشان داد که هوش مصنوعی این شرکت چگونه تصاویر را برچسب‌گذاری می‌کند.
تبلیغات

روز گذشته فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ دچار اختلال گسترده‌ای شده بودند که به‌موجب آن، بارگذاری و نمایش تصاویر در سرویس‌های یادشده با مشکل مواجه می‌شد. صرف‌نظر از مشکلات به‌وجود آمده، اختلال اخیر فیسبوک نشان داد که هوش مصنوعی این شرکت چگونه تصاویر را برچسب‌گذاری می‌کند.

در اثر اختلال اخیر فیسبوک، بسیاری از عکس‌ها و تصاویر موجود در این شبکه‌ی اجتماعی با برچسب‌هایشان جایگزین شده‌ بودند؛ برچسب‌هایی که سیستم بینایی کامپیوتری شرکت، به عکس‌ها اختصاص داده شده بودند. بدین ترتیب که به‌عنوان مثال عکس‌هایی با مضمون تعطیلات و غذا، برچسب‌هایی نظیر «افرادی در حال خندیدن، مراسم عروسی، محیط سرپوشیده» یا حتی «گربه» داشتند.

عکس‌های موجود اینستاگرام، علاوه‌بر برچسب‌های مشابه برای توصیف صحنه و اجسام، به‌لطف فناوری تشخیص چهره‌ی فیسبوک، پیشنهادهایی در مورد هویت افراد حاضر در عکس نیز داشتند. فیسبوک از سال ۲۰۱۷ برای عکس‌هایی نیز که کاربر در آن‌ها تگ نشده‌ است، انجام می‌دهد.

اختلال فیسبوک

فیسبوک از آوریل سال ۲۰۱۶، از یادگیری ماشین برای «خواندن» عکس‌ها استفاده می‌کند، این پروژه بخشی از تلاش‌های شرکت برای فراهم‌سازی دسترسی بهتر برای افراد کم‌توان به‌حساب می‌آید، بدین ترتیب که برچسب‌های یادشده، برای توصیف محتوای عکس‌ها و ویدیوها برای افراد کم‌بینا و نابینا به‌کار گرفته می‌شوند.

در حال حاضر مشخص نیست که آیا فیسبوک از برچسب‌ عکس‌ها به‌عنوان اطلاعاتی برای نمایش تبلیغات هدف‌دار استفاده می‌کند یا خیر. داده‌های بسیاری درباره‌ی زندگی افراد درون عکس‌هایشان وجود دارد که ممکن است که از دیده‌ی فیسبوک پنهان باشد: آیا کاربر، حیوان خانگی دارد یا خیر، سرگرمی‌های او چیست، مقصد دلخواهش در تعطیلات چیست یا به کدام خودروی کلاسیک علاقه دارد و...

اختلال فیسبوک

صرف‌نظر از آنکه اطلاعات موجود در عکس‌ها به‌ چه شکلی استفاده می‌شوند، سرک کشیدن به پشت پرده‌ی یکی از بزرگ‌ترین واحدهای جمع‌آوری داده در دنیا بسیار هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد. همچنین می‌توان پی برد که دنیا تا چه اندازه برای ماشین‌ها درک‌پذیر شده است.

پیشرفت‌های صورت‌گرفته در زمینه‌ی یادگیری عمیق طی سال‌‌های اخیر، انقلابی را در دنیای بینایی ماشین به‌پا کرده است؛ به‌طوری که امروزه محتوای بصری نیز به‌اندازه‌ی محتوای متنی برای ماشین‌ها درک‌پذیر شده‌ است. بدین ترتیب ذخیره‌سازی، تحلیل و استخراج اطلاعات نیز از چنین محتوایی ساده‌تر خواهد بود. 

تنها در شرایطی مانند اختلال شب گذشته در فیسبوک است که از آنچه اتفاق می‌افتد، آگاه می‌شویم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات