الکامپ ۱۳۹۸ از دیدگاه تحریریه زومیت

چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
مطالعه 7 دقیقه
با اتمام بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ، به‌سراغ تحریریه‌ی زومیت رفتیم که در الکامپ ۹۸ حاضر بودند تا نظرشان را در رابطه با مهم‌ترین رویداد فناوری امسال بدانیم.
تبلیغات

بیست‌وپنجمین نمایشگاه الکامپ از تاریخ ۲۷ تا ۳۰ تیرماه برگزار شد. در نمایشگاه الکامپ امسال کسب و کارهای گوناگون حضور داشتند. با وجود تحریم‌ها و فشار اقتصادی که بسیاری از کسب و کارها را با مشکل جدی مواجه کرده، نزدیک به ۵۳۰ استارتاپ در بخش الکام استارز حضور داشتند که اتفاقی مبارک است. استقبال مردم از این نمایشگاه نیز با وجود گرمای هوا و دمای بیش از ۴۰ درجه پرشور بود و تا آخرین لحظات نمایشگاه، جمعیت زیادی در سالن‌های نمایشگاه حضور داشتند.

زومیت، پرمخاطب‌ترین رسانه‌ی فناوری کشور، نمایشگاه فناوری امسال حضور داشت تا علاوه‌بر پوشش الکامپ ۲۵، به‌طور مستقیم با شما کاربران عزیز در ارتباط باشد و از نظرات شما عزیزان آگاه شود. اکنون پس از گذشت نزدیک به یک هفته از اتمام نمایشگاه و فروکش کردن تب و تاب الکامپ ۲۵ به سراغ اعضای تحریریه حاضر در این رویداد رفتیم تا از نظر آنان در رابطه با مهم‌ترین رویداد فناوری سال آگاه شویم.

مهدی زارع

تحریریه الکامپ ۲۵

الکامپ ۱۳۹۸ با همه‌ی اخبار و حواشی به پایان رسید. الکامپی که از هرسال استارتاپی‌تر بود و خلوت شدن سالن‌های سنتی، بیش از همیشه در آن به چشم می‌خورد.

امسال گروه‌های جوان سهم عمده‌ای از سالن‌ها و بالطبع توجه شرکت‌کننده‌ها را به خود اختصاص داده بودند. گروه‌هایی که حتی وزیر ارتباطات را نیز به بازدید بیشتر از سالن‌های خود تشویق کردند. امسال، الکامپ یک سال جوان‌تر شد. با وجود زیبایی و شور و شوق جوانی الکامپ ۹۸ و الکام استارز، یک نکته بیش از همه من را نگران کرد. در گوشه‌گوشه‌ی سالن‌های شلوغ امسال، شرکت‌های متعددی دیده می‌شدند که با نام استارتاپ یا شرکت نوپا، گویی هدفی جز نمایش حضور و تبدیل شدن به ویترینی برای استارتاپی نشان دادن فضای کشور نداشتند. آن‌هایی که تنها راهی برای دریافت کمک‌هزینه از سازمان‌های دولتی بودند و برنامه، هدف و حتی شور و شوق پیشرفت را نشان نمی‌دادند. به‌هرحال چنین بازیگرانی شاید در اکوسیستم کشورهای دیگر هم دیده شوند، اما آنچه که ماندگار خواهد شد، تلاش، پشتکار، مقاومت و پیشرفت همان گروه‌های جوانی است که آینده‌ی بزرگی برای ایران را در سر می‌پرورانند.

جلیل علیزاده

اختتامیه الکام پیچ

برای من که بیشتر نویسنده مقالات علمی هستم، حضور در الکامپ جذابیت خاصی داشت. الکام استارز مهم‌ترین اتفاق الکامپ امسال بود. از نظر من اگر الکام استارز را از نمایشگاه امسال بگیریم، این رویداد به‌جز چند مکان تفریحی ایجادشده توسط شرکت‌های مختلف و کمپین‌های تبلیغاتی هیچ‌حرفی برای گفتن نداشت. عدم حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه الکامپ همچنان در ذوق می‌زند، گرچه با توجه به شرایط کشور، انتظار حضور فعال شرکت‌های خارجی کمی دور از انتظار است.

در نهایت الکام پیچ را نقطه‌ی عطف الکامپ امسال می‌دانم. از نظر من این رویداد مورد بی‌مهری رسانه‌ها و حتی مسئولان قرار گرفت، اما هیچ‌کدام از این دلایل از جذابیت این رقابت چهار روزه نکاست! درطول چهار روز شاهد ارائه‌ی بیش از ۵۰ استارتاپ بودیم. گرچه برخی از تیم‌ها مشکلات ساختاری داشتند، اما به جرات می‌توان گفت استارتاپ‌هایی وجود داشتند که من را تکان دادند و از صمیم قلب به موفقیت‌شان امیدوار هستم.

از طرفی در حاشیه‌های الکامپ، تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد که امیدوارکننده‌ هستند. امسال برای همه سخت بود، برای استارتاپ‌ها به یقین سخت‌تر! امیدواریم مسئولان و نهادهای مسئول از این گل‌های ظریف و نوشکفته مراقبت بیشتری به عمل آورند، چرا که اگر گل جوانمان پژمرده شود، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا گلی دیگر سر از خاک بیرون آورد!

محمدرضا اشتری

تنوع برندها و خدمات در نمایشگاه الکامپ امسال، بیش از سال‌های قبل به نظر می‌رسید. از نگاه من به‌عنوان نویسنده‌ی مقالات خودرو، حضور چند شرکت مرتبط با صنعت لوازم یدکی و قطعه‌سازی که در تلاش برای داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز خودروسازان بودند، جذابیت داشت.

حسین جعفری

تحریریه الکامپ ۲۵

پس از تحریم‌های ایالات متحده علیه کشورمان در سال‌های گذشته، شاهد خروج تدریجی نام‌های بزرگی از بازار و بالطبع نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور بودیم. این موضوع در وهله‌ی اول به وجهه‌ و جذابیت الکامپ ضربه‌ی قابل توجهی زد. اما در ادامه و طی سال‌های اخیر شاهد رشد و شکل‌گیری استارتاپ‌های داخلی برای تأمین نیازهای داخلی کشور بودیم. حضور پررنگ نام‌هایی مانند ابر آروان، کیلید، اسنپ و نشان در غرفه‌های بزرگ و جذاب که سال‌های گذشته در غرفه‌ای کوچک و سالنی دورافتاده کسب‌و‌کار خود را آغاز کرده بودند، دلیلی است بر صحت ادعای رشد اکوسیستم استارتاپی کشور. امیدواریم در آینده نیز شاهد رشد و حضور نام‌های جدید و توانمندی در حوزه‌ی فناوری کشور باشیم.

امیرعباس کهربا

تحریریه الکامپ ۲۵

آنچه من در الکامپ امسال شاهد بودم، حضور پرشور و شوق مدیران جوان و استارتاپ‌هایی بود که بعضی از آن‌ها ایده‌های برنده‌ای داشتند. واقعیت این است که قرار نیست همیشه تمام ایده‌ها به نحو احسن اجرایی شوند و به بار بنشینند، کما اینکه بسیاری از استارتاپ‌هایی که سال‌های گذشته متولد شدند رفته رفته ناپدید شدند. قرار این است که ذائقه‌ی جوان ایرانی از مصرف‌کننده‌ی صرف بودن به تولیدکننده شدن سوق پیدا کند و کشور گاهی با ایده‌های بکر و گاهی با تقلید از ایده‌های برتر موجود، به بالندگی و خودکفایی برسد.

از شور و شوق صاحبان غرفه‌ها که بگذریم، اشتیاق بازدیدکنندگانی که در گرمای شدید هوا خود را به محل برگزاری رسانده بودند، جالب توجه بود. شخصا، بازدیدکنندگان امسال را عموما از قشر دانشجو دیدم. در کنار این جوانان دانشجو، افراد سالخورده‌تری نیز بودند که از کنجکاوری‌ها و پرسش‌های موشکافانه‌ی آن‌ها مشخص بود آماده‌ی سرمایه‌گذاری روی ایده‌های برنده هستند.

از حق نگذریم، الکامپ امسال، یک تفاوت بزرگ داشت و آن حضور پرشور زومیت در آن بود. حس زیبای هم‌کلام شدن با مخاطبانی که شما را با کارهای‌تان به خاطر می‌آورند و تحسین شدن‌ها و نقد شنیدن‌ها، همه از تجربیات ناب من در الکامپ ۹۸ بود.

حمید ملکی

سال‌‌ها از آخرین حضور شرکت‌های نمایندگان شرکت‌های سخت‌افزاری در الکامپ می‌گذرد و جای خالی آن‌ها همچنان در الکامپ بیست‌وپنجم حس می‌شد. اما حضور استارتاپ‌ها، هر چند با نوآوری پایین، شور و هیجان خاصی به سالن‌ها داده بود به طوری که سایه‌ی الکام استارز به نوعی بر سر بخش‌های دیگر الکامپ سنگینی می‌کرد. الکامپ فرسنگ‌ها با نمایشگاه‌های جهانی فاصله دارد، اما هر فرصتی را برای گردهم آمدن حتی بخش کوچکی از شرکت‌های فناوری محور کشور باید قدر دانست.

شخصا به‌عنوان یک همراه قدیمی الکامپ کیفیت اجرایی الکامپ سال ۹۸ را نسبت به چند سال اخیر بهتر دیدم، اما جای خالی شرکت‌های بزرگ سخت‌افزاری را هیچ چیز برای من پر نکرد. اجرای خوب یک فیلم‌نامه‌ی بد هیچ‌وقت به اثر درخوری نمی‌انجامد!

مسعود توکلی

تحریریه الکامپ ۲۵

به‌لطف داشتن غرفه و حضور مستقیم در الکامپ امسال، فرصت مغتنمی پیش آمد تا اعضای خانواده‌ی زومیت هر روز و به‌صورت تمام‌وقت در این رویداد شرکت کنند. این موضوع باعث شد تا علاوه‌بر آشنایی با دیگر غرفه‌داران و شرکت‌کننده‌ها، بتوانیم ارتباط نزدیک‌تری با بازدیدکنندگان نمایشگاه نیز داشته باشیم.

در جریان تهیه‌ی گزارش از غرفه‌ها و استارتاپ‌های فعال در سالن الکام استارز (سالن ۸ و ۹) این فرصت را داشتم تا نظر شخصی بازدیدکنندگان از این سالن (که شاید جذاب‌ترین بخش الکامپ برای مخاطبان بخش فناوری زومیت باشد) را جویا شوم. از آنجایی‌ که پرسش‌ و پاسخ بدون حضور دوربین و میکروفن بود و بسیاری از افراد به من به‌ چشم «یکی دیگر از بازدیدکنندگان» نگاه می‌کردند، حدس می‌زنم پاسخ‌ها نیز بسیار صادقانه‌تر از مصاحبه‌های رسمی بودند.

آن‌گونه که از پاسخ‌ها برمی‌آمد، متأسفانه بیشتر بازدیدگنندگان از فضای استارتاپی نمایشگاه ناراضی بودند و بسیاری از ایده‌ها را تقلید سطحی از استارتاپ‌های خارجی یا در بهترین حالت، ایده‌ای تکراری، خام یا غیرخلاقانه می‌دیدند. اگرچه شخصا باور دارم برای اینکه ایده‌ای «ناب، بکر، خلاقانه و کاربردی» لقب بگیرد، حتما لازم نیست با پیشرفته‌ترین سطوح فناوری آمیخته باشد، اما برخی استارتاپ‌های حاضر در نمایشگاه به‌قدری با فناوری بیگانه بودند که ایده‌شان بدون بهره‌گرفتن از اپلیکیشن، تلفن هوشمند یا حتی اینترنت، تنها با استفاده از یک شماره تلفن نیز عملی بود. متأسفانه حضور پررنگ و پرتعداد چنین استارتاپ‌هایی در الکامپ امسال باعث شده‌ بود ایده‌های بکر و خلاقانه در سایه قرار بگیرند و کمتر دیده شوند و همین موضوع به نارضایتی بیشتر بازدیدکنندگان منجر شده بود.

مهرداد عیسی‌لو

الکامپ امسال برخلاف آنچه شرایط اقتصادی و مشکلات تحریمی در ذهنمان متصور می‌ساختند، به‌لحاظ فضای در دسترس برای شرکت‌ها و البته استقبال بازدیدکنندگان، بهبود چشمگیری نسبت به گذشته داشت؛ اما غیبت نام‌های بزرگ خارجی و صِرف حضور بسیار کمرنگ چند کشور باعث می‌شد تا الکامپ ۲۵ به‌جای رویدادی «بین‌المللی»، صرفا بستری برای عرض‌اندام شرکت‌ها و استارتاپ‌های بومی باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات