ایرباس از طرح جدید هواپیما به نام «پرنده‌ی شکاری» رونمایی کرد

سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ایرباس طرحی از هواپیمایی جدید رونمایی کرده که در آن از بال و پرواز پرندگان الهام گرفته شده‌ است. گفته شده است این هواپیما به سوخت کمتری نیاز خواهد داشت و می‌تواند از انرژی‌های سبز هم استفاده کند.
تبلیغات

شرکت هواپیمایی اروپایی ایرباس طرحی از هواپیمایی جدید ارائه کرده‌ است که در آن، از ویژگی‌های طبیعی عقاب و شاهین و دیگر پرندگان شکاری الهام گرفته شده‌ است. چند روز پیش در نمایشگاه بین‌المللی Royal International Air Tatto، لیام فاکس، مسئول تجارت بین‌‌الملل انگلیس، طرح این هواپیمای جدید معروف به «پرنده‌ی شکاری» را معرفی کرد.

فاکس در توییتی از طرح این هواپیما حمایت و درکنار آن، ویدئویی از «پرنده‌ی شکاری» منتشر کرد. طبق آنچه در ویدئو دیده می‌شود، این هواپیما پرهایی در انتهای هواپیما و در انتهای بال‌ها دارد.

براساس مطالب منتشرشده در وب‌سایت ایرباس، طرح تئوری این هواپیما پرنده‌ای هیبرید‌الکتریکیِ دارای پروانه است:

ازآنجاکه در طرح این هواپیما از مکانیک طبیعی پرندگان الهام گرفته شده‌ است، بال‌ها و دُم آن طوری طراحی شده که کاملا یادآور پرندگان شکاری است. ویژگی‌های خاص این طرح باعث می‌شود بتوان پرها را کنترل کرد و درنتیجه، کنترل پرواز فعالیتی پویا خواهد بود.

این هواپیما می‌تواند حداکثر ۸۰ مسافر را جابه‌جا کند و مصرف سوخت آن در مقایسه با هواپیماهای امروزی ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر است. پرواز هر هواپیمایی به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد و در‌حال‌حاضر، باتری‌هایی که بتوانند این مقدار انرژی را تولید کنند، بسیار سنگین هستند؛ بنابراین ساخت هواپیماهای برقی ممکن نیست. همچنین، چگالی انرژی یعنی مقدار انرژی‌ای که در سیستم ذخیره می‌شود، مسئله‌ی بسیار مهمی است و باتری‌های امروزی آن‌قدر انرژی کمی دارند که تقریبا نمی‌توانند هیچ هواپیمایی را از روی زمین بلند کنند. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، انرژی تولیدی سوخت جت‌ها ۴۳ برابر انرژی تولیدی باتری با وزن مشابه آن است.

حالا به‌نظر می‌رسد در طراحی این هواپیما هدف این بوده‌ است که با الهام از حرکت پرندگان نیاز به استفاده از سوخت‌های فسیلی را کمتر کنند تا صنعت هوانوردی به‌سمت استفاده از انرژی‌های پاک حرکت کند. به‌گفته‌ی مارتین استون، مدیر ارشد ایرباس، قرار نیست این هواپیما را واقعا ایرباس بسازد؛ اما طرح آن به این منظور داده شده‌ است که برای مهندسان هوافضای نسل بعدی انگیزه‌ ایجاد کند.

پرنده‌ی شکاری ما به این منظور طراحی شده است که برای جوانان الهام‌بخش باشد و با دیدن آن، چنان تعجب کنند که به آن‌ها کمک کند بتوانند در بخش‌های حساس هوافضا فعالیت‌های ثمربخش و هیجان‌انگیزی انجام دهند.

استون امیدوار است این پروژه باعث شود صنعت هوانوردی با الهام‌گرفتن از طبیعت مطمئن‌تر، پایدارتر، پاک‌تر و سبزتر باشد. او معتقد است:

در پروژه‌ی جت مسافربری A350 XWB متوجه شدیم طبیعت بهترین معلمی است که می‌توان از آن در طراحی‌ها کمک گرفت؛ پس چطور ممکن است نتوان از چنین موجوداتی (پرندگان شکاری) الهام گرفت؟

ایده‌ی ایرباس در طراحی این هواپیما تحسین‌کردنی است؛ اما آن، تنها شرکتی نیست که به این نتیجه رسیده‌ است که بال‌های هواپیماهای امروزی سنگین و ضخیم هستند و باید تغییر کنند. گروهی تحقیقاتی در ناسا روی طرحی کار می‌کنند که بال‌های منعطف دارد و حین پرواز تغییر می‌کند. این نمونه چهار متر عرض دارد و بال‌های آن از هزاران بلوک پلمیری تقویت‌شده تشکیل شده است. این بال‌ها با پرینتر سه‌بعدی ساخته شده و با دقت درکنار هم قرار گرفته‌اند و هنگام پرواز عملکردی مانند بال پرنده دارند.

nasa design

علاوه‌بر پرنده‌ی شکاری، ایرباس پروژه‌های دیگری هم دارد. این شرکت قصد دارد طراحی جدیدی برای صندلی هواپیماهایش به‌کار برد. فوریه‌ی امسال، ایرباس طراحی بریتانیایی لایر (Layer)، نمونه‌ای از نوعی صندلی را رونمایی کرد که برای استفاده در کابین اکونومی هواپیماهای ایرباس برای پروازهای کوتاه یا با زمان متوسط طراحی شده است و باعث ایجاد راحتی بیشتری در سفر می‌شود.

economy

این طرح جدید چند هدف را دنبال می‌کند و در طراحی آن، از الیافی استفاده شده که به حسگر هوشمند داخلی متصل است و به مسافر اجازه می‌دهد ازطریق اپلیکیشن در گوشی هوشمند خود، دما، کشش، فشار و حرکت صندلی را تنظیم کند.

business

افزون‌براین در آوریل، ایرباس اولین‌بار صندلی‌های جدید کابین بیزینس را رونمایی کرد که در آن، صندلی هواپیما مشابه مبلمان طراحی شده است و در‌عین‌حال، همه‌ی ویژگی‌های صندلی کابین بیزینس را در خود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات