احیای ۵۰ کسب‌وکار کوچک در پل دختر، هدف اولیه پویش سیل کارآفرینی

دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
پویش سیل کارآفرینی با هدف‌گذاری اولیه‌ی ۴۳۰ میلیون‌تومانی، کسب‌وکارهای آنلاین کشور را در بهبود وضعیت کسب‌و‌کارهای کوچک منطقه‌ی سیل‌زده‌ی پل‌دختر سهیم خواهد کرد.
تبلیغات

سیل و دیگر بلای طبیعی شاید در نگاه نخست، تهدیدی گذرا برای جان انسان‌ها باشند اما زندگی پس از آن برای بازدماندگان و آسیب‌دیدگان دشوارتر خواهد بود. کسب‌وکارهای تعطیل‌شده، مغازه‌های خالی و هیجان رخت‌بربسته از فضای تولید در مناطق مذکور نه‌تنها اقتصاد خانواده‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد بلکه مهاجرت‌های گسترده با هدف اشتغال را در پی خواهد داشت. شاید ماه‌ها از سیل ویرانگر غرب و شمال کشور گذشته باشد اما هنوز چالش‌های زیادی پیش روی مردم این مناطق وجود دارد؛ مغازه‌ها و کسب‌وکارهای زیادی هنوز در شهرهایی چون پل‌دختر غیرفعال هستند که برای فعالیتِ دوباره نیازمند همیاری و کمک هستند.

پویش «سیل کارآفرینی» بخشی از برنامه‌ی جدید جشنواره وب‌ و موبایل ایران برای تحقق مسئله‌ی مسئولیت‌های اجتماعی کسب‌وکارهای مجازی است؛ برای فاز نخست این پویش که با همکاری رانگو انجام می‌شود، در حال حاضر ۵۰ پروژه تعریف شده که امید است تا زمان برگزاری اختتامیه‌ی جشنواره وب‌ و موبایل تمامی این پروژه‌ها انجام شود.

سیل کارآفرینی

حمیده‌ حبیبی، بنیان‌گذار رانگو، بیان کرد این تعداد پروژه حداقل میزانی است که می‌توان برای شروع یک حرکت در بهبود وضعیت مناطق سیل‌زده انجام داد. پروژه‌ها هم‌اکنون در وب‌سایت رانگو  فعال هستند و عدد درنظر گرفته شده برای هر یک از این پروژه‌ها رقمی بین ۵ تا ۱۰ میلیون‌‌تومان است؛ رقم کلی درنظر گرفته شده برای کل این پروژه‌‌ها ۴۳۰ میلیون تومان تخمین‌ زده شده است که به اعتقاد شایان شلیله، بنیان‌گذار جشنواره وب‌وموبایل ایران این رقم ظرفیت افزایش تا یک میلیارد تومان را نیز خواهد داشت. شاید رقم‌های مطرح شده تأثیر بزرگی در وضعیت مردم پل‌دختر نداشته باشد اما ظرفیت‌ شبکه‌های اجتماعی امکان گسترده شدن چنین کمپین‌هایی را فراهم می‌کند؛ به طوری که به دور از هیجان مرحله‌ی کمک‌رسانی اولیه، بار دیگر نیازهای مردم این مناطق دیده شود. شایان شلیله در مورد هدف این پویش چنین گفت:

هدف نیازمند کردن افراد نیست، بلکه مستقل کردن آن‌ها در کسب‌دوباره‌ی درآمد هدف اصلی ما محسوب می‌شود. امیدواریم که یک میلیارد تومان برای این کار جمع شود.

همان‌طور که عنوان شد، این پویش با هدف مشارکت کسب‌وکارهای آنلاین در بحث کمک‌رسانی شکل گرفته است؛ از این رو نمایندگان شرکت‌هایی همچون اسنپ و دیجی‌کالا نیز در این نشست حضور داشتند. استارتاپ‌های بزرگ کشور به راحتی قادر به گنجاندن مسئولیت‌های اجتماعی در پلتفرم‌های خود هستند، همچنین می‌توان با جدی‌تر شدن این بحث به‌دنبال راهکارهای جدیدتری نیز برای مشارکت بود. 

رضا الفت‌نسب، دبیر اجرایی جشنواره وب‌و‌موبایل و بنیان‌گذار خیریه‌ی بساز از امکان جمع‌آوری وسایل و ابزار موردنیاز در کنار کمک‌های نقدی سخن‌ گفت. بازدید منطقه‌ای، شناسایی و تأیید مغازه‌ها و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده و انتخاب ۵۰ پروژه‌ی قابل انجام به‌عنوان مرحله‌ی نخست تا به امروز انجام شده است و پروژه‌ها هم‌اکنون برای مشارکت در رانگو ثبت شده‌اند. شفافیت همواره یکی از ارکان ایجاد اعتماد محسوب می‌شود، حمیده حبیبی امیدوار است با انجام پروژه‌ها تا زمان اختتامیه‌ی جشنواره وب‌و‌موبایل، گزارش کاملی از عملکرد این پویش را شاهد باشیم. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات