پازل: مقایسه‌گر دیجیتال | جایزه هفته: سه دستگاه پاوربانک ۱۰ هزار میلی‌آمپری بلکین

یک‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اگر دوست دارید کمی فسفر بسوزانید و خود را برای هفته‌ی جدید آماده کنید، با زومیت و دویست‌وهفتادودومین قسمت از سری «پازل» همراه شوید.
تبلیغات

به «پازل» ۶ مرداد ۱۳۹۸ خوش آمدید! سری «پازل» به‌صورت هفتگی منتشر می‌شود؛ دویست‌وهفتادودومین قسمت از سری «پازل» شامل دو بخش است: پاسخ معمای دویست‌وهفتادویکم و البته «پازل» جدید. با زومیت همراه باشید.

پازل شماره‌ی دویست‌وهفتادودوم با حمایت آواژنگ برگزار می‌شود. این هفته به قید قرعه به سه نفر از افرادی که پاسخ صحیح بدهند، یک دستگاه پاوربانک ۱۰ هزار میلی‌آمپرساعتی بلکین اهدا خواهد شد. 

پازل ۲۷۲

پاسخ هفته ۲۷۱: ۳۹۰

برای پاسخ به این سؤال که چند حالت غیر منطقی وجود دارد؛ ابتدا باید قادر باشیم تا بازه‌ها را تعیین کنیم؛ به این معنی که متوجه شویم مثلا برای ۲۰۰ نفر از چه عددی تا عدد ۱۹۹ غیر منطقی است؟ برای ۲۰۱ نفر چطور ؟ و... .

از طرفی نیاز داریم تا مثلا برای ۱۹۹ نفر، بدانیم از عدد ۲۰۰ تا چه عددی غیر منطقی خواهد بود؟ برای ۱۹۸ نفر چطور ؟ و... .

این کار را در حالت عادی و با استفاده از ریاضیات ساده، می‌توانیم با چند حدس ساده انجام دهیم. باتوجه‌به جدول زیر بازه‌ی این اعداد مشخص شده و سپس اعداد داخل این بازه‌ها را با هم جمع می‌کنیم. به ازای تعداد مربع‌های سبز حالت غیرمنطقی خواهیم داشت که این تعداد برابر ۳۹۰ است. که در این روش حل، لازم نیست که حتما هر ۳۹۰ جفت را محاسبه کنیم؛ به‌عنوان مثال برای ۱۹۹ نفر وقتی فهمیدیم عدد ۲۲۰ غیر منطقی است، بنابراین از ۲۰۰ تا ۲۱۹ هم غیرمنطقی خواهد بود و احتیاجی به محاسبه ندارد و از طرفی وقتی اولین عدد (کوچک‌ترین عدد) که برای ۱۹۹ غیرمنطقی نیست را یافتیم، یعنی بعد از آن هم غیر منطقی نخواهد بود؛ بنابراین برای عدد ۱۹۹ از عدد ۲۲۹ به بعد غیرمنطقی نخواهد بود.

پازل ۲۷۲

بـرنـده

۵۳۰ نفر از کاربران در پازل دویست‌وهفتادویکم زومیت شرکت کردند که ۸۸ نفر پاسخ صحیح دادند. و حالا این شما و برندگان خوش‌اقبال این قسمت از پازل:

  • علی‌اصغر نظری
  • رضا قهقایی

معمای شماره‌ی دویست‌وهفتادودوم: یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸

فرض کنید ۳۲ کارت الکترونیکی داریم که در هر کدام از آن‌ها یک عدد متفاوت نوشته شده است؛ حال می‌خواهیم به کمک یک دستگاه که می‌تواند اعداد نوشته شده درون کارت الکترونیکی را خوانده و با هم مقایسه کند، دومین بزرگ‌ترین عدد (یعنی عددی که بعد از عدد حداکثر، از همه بزرگتر است) را بدست آوریم. این دستگاه در هر مقایسه تنها می‌تواند اعداد دو کارت را با هم مقایسه کند و هر کارتی که شامل عدد بزرگتری باشد، با روشن کردن چراغ سبز زیر آن کارت به ما نشان می‌دهد. حال می‌خواهیم بدانیم حداقل با چند بار مقایسه به کمک این دستگاه می‌توانیم دومین عدد بزرگ‌تر را پیدا کنیم؟

 

منبع طرح معما‌های سری «پازل» اینترنت نیست؛ اما در دنیای اینترنت، ممکن است پاسخ هر چیزی یافت شود. پس اگر جوابی در اینترنت یافتید، به دوستان خود احترام بگذارید و آن را منتشر نکنید. علاوه‌‌بر‌این، ازآنجاکه بخش نظرات مقاله‌های «پازل»، محل تبادل‌‌نظر و راهنمایی محسوب می‌شود، برای احترام به حقوق خود و سایر کاربران، از ارسال نظرات غیرمرتبط خودداری کنید.

لطفا پاسخ خـود را تنـها به ایمیل زیر ارسال و از نوشتن پاسخ در بخش نظرات خودداری کنید.

اگـر قـصـد داریـد پاسـخ‌ خــود را ارسـال کنــید، لطـفـا به مــوارد زیـر تـوجــه کنید:آدرس ایمیل :  //  موضوع (Subject) ایمیل: Puzzle272در بدنه‌ی ایـمیل نیـز پـاســخ مـــعما، نام، سن و شـماره‌تـمـاس خـود را درج کنـیـد.

تا ساعت ۱۲ ظهر روز جمعه هفته‌ی بعد فرصت دارید به این معما پاسخ دهید. برای بهترشدن «پـازل» دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را حتما با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات