نارضایتی مبتکر «ریتوییت» از ابداع این قابلیت

پنج‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
وترل، مبتکر ریتوییت، می‌گوید ایده‌ی او برای این قابلیت همه‌چیز را خراب کرده است.
تبلیغات

مبتکر قابلیت بازنشر (ریتوییت) توییت اعتقاد دارد ایده‌ی او برخلاف آنچه در ابتدا انتظار داشته، ایده‌ی بدی بوده است. او می‌گوید این قابلیت مثل این است که اسلحه‌ی پر را دراختیار کودکی چهارساله قرار دهید. کریس وترل که یکی از طراحان اصلی سرویس تعطیل‌شده‌ی گوگل‌ریدر بود و در سال ۲۰۰۹ به تیم توییتر ملحق شد، در گفت‌وگو با بازفید گفت درابتدا، اضافه‌‌کردن چنین قابلیتی به این پلتفرم اضافه‌کردن قابلیتی ساده برای کمک به کاربران برای اشتراک‌گذاری توییت بوده است. قبل از اینکه قابلیت ریتوییت به توییتر اضافه شود، کاربران برای اشتراک‌گذاری مجدد توییت مجبور بودند تمام آن توییت را به‌سادگی کپی کنند.

وترل در این مصاحبه اعلام کرد زمانی‌که تیم فنی توییتر کار روی قابلیت ریتوییت را آغاز کرد، دغدغه‌ی اصلی آن‌ها کارکرد چنین قابلیتی در شرایطی مثل اطلاع‌رسانی درباره‌ی زلزله بوده است و آن‌ها به‌هیچ‌وجه آماده‌ی تغییرات بنیادینی نبودند که این قابلیت در پلتفرم توییتر ایجاد کرد.

وترل در این‌ باره به بازفید گفت:

به‌ندرت کسی سؤال اجتماعی کلی‌تر و جالب‌تر از این سؤال مطرح کرده  استکه «چه چیزی به اشتراک گذاشته شد؟»

بلافاصله بعد از آغاز به کار قابلیت ریتوییت، وترل از میزان تغییری شگفت‌زده شد که این قابلیت در فرایند گسترش اطلاعات ایجاد کرد او درباره‌ی این‌ موضوع گفت:

ریتوییت کارهایی به مراتب فراتر از آنچه برایش طراحی شده بود انجام داد. این ویژگی قدرتی برای ایجاد تغییر داشت که قابلیت‌های دیگر پلتفرم از آن بی بهره بودند.

ریتوییت به افراد این قدرت را می‌دهد قبل از اینکه قربانی فرصت دفاع از خود پیدا کند، به‌صورت دسته‌جمعی به او حمله کنند و چهره‌ای دروغین از او بسازند 

مثل اغلب شرکت‌های فناوری که قابلیت‌های ابتکاری خودشان را بازطراحی می‌کنند، وترل هم سراغ بازنگری قابلیت طراحی‌شده‌ی خودش رفته است. این ایده زمانی در او تقویت شد که سال ۲۰۱۴ شاهد بود تعداد زیادی از کاربران راست‌گرای افراطی، به پویش انتخاباتی حامی فمنیست‌ها حمله کردند.

او در این‌ باره گفت:

آسیب‌رساندن به کسی که از او خوششان نمی‌آمد، برای آن‌ها خیلی ساده بود. اگر از قربانیان این حمله‌ها سؤال کنید، به شما می‌گویند ریتوییت‌کردن به مهاجم فرصت می‌داد قبل از اینکه قربانی فرصت پاسخ‌دادن بیابد، تصویری غلط از او معرفی کند. چنین رفتاری باعث شد به این نتیجه برسم که این‌ها گروه کوچکی با رفتارهای ناخودآگاه نیستند؛ بلکه این نوعی رفتار جمعی خودآگاه است. این مسئله من را تا سرحد مرگ به وحشت انداخت. به‌یاد دارم که روزی یاد این عبارت معروف افتادم: «قدرت را دراختیار مردم قرار دادیم». با خودم فکر کردم چه اتفاقی رخ می‌دهد اگر این عبارت را کمی تغییر دهیم: «ما قدرت را به دست‌های مردم سپردیم».
توییتر

وترل معتقد است زمان برای تغییر رویه‌ی اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی گذشته است؛ چون این کار ممکن است به‌طور مثال شبکه‌های اجتماعی بازی را به‌سمتی هدایت کند که قدرت کاربرانی با دنبال‌کنندگان زیاد را برای افزایش سطح تولید محتوا افزایش دهد. وترل پیشنهاد داد تغییر رویه‌ برای یکپارچه‌کردن مخاطبان برای این شبکه‌ها و حذف تمام قابلیت‌های اشتراک‌گذاری گسترده و کلی بهتر خواهد بود.

جک دورسی، مدیرعامل توییتر، درباره‌ی اظهارات وترل به بازفید گفت:

ما قطعا به همه‌ی تأثیراتی فکر می‌کنیم که قابلیت‌های توییتر ممکن است داشته باشند. به‌عنوان مثال، ریتوییت‌کردن همراه‌ با اظهارنظر، می‌تواند قبل از انتشار بررسی شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات