پازل: تشریفات عروسی | جایزه هفته: دو دستگاه ایرباد TH 5360 تسکو

دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر دوست دارید کمی فسفر بسوزانید و خود را برای هفته‌ی جدید آماده کنید، با زومیت و دویست‌وهفتادویکمین قسمت از سری «پازل» همراه شوید.
تبلیغات

به «پازل» ۳۱ تیر ۱۳۹۸ خوش آمدید! سری «پازل» به‌صورت هفتگی منتشر می‌شود؛ اما این قسمت به‌دلیل برگزاری نمایشگاه الکامپ و حضور زومیت در این نمایشگاه با چند روز تأخیر برگزار می‌شود. دویست‌وهفتادویکمین قسمت از سری «پازل» شامل دو بخش است: پاسخ معمای دویست‌وهفتادم و البته «پازل» جدید. با زومیت همراه باشید.

پازل شماره‌ی دویست‌وهفتادویکم با حمایت تسکو برگزار می‌شود. این هفته به قید قرعه به دو نفر از افرادی که پاسخ صحیح بدهند، یک دستگاه ایرباد مدل TRUE PORTABLE EARBUDS TH 5360 تسکو اهدا خواهد شد. 

تسکو

پاسخ: ۱۲۷

احتمالا یکی از اولین نکاتی که در پاسخ به این پرسش به ذهن بسیاری می‌آید، این است که خرس سؤال ما در ۳۲ روز نیمی از تکه‌های گوشت را تمام می‌کند؛ چون اندازه‌ی نیمی از تکه‌ها فرد است؛ بنابراین، حداقل به تعداد گوشت‌هایی که اندازه‌شان فرد است، خرس زنده خواهد بود. بااین‌حال، تکلیف تکه‌هایی با اندازه‌ی زوج چه می‌شود؟ می‌دانیم که خرس تکه‌گوشت‌های به‌اندازه‌ی زوج را نصف می‌کند، نیمی از آن تکه را می‌خورد و نیم دیگر را ذخیره می‌کند؛ پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که علاوه‌بر ۳۲ روز حاصل از تکه‌های با اندازه‌ی فرد، خرس ۳۲ روز دیگر به‌دلیل نصفه‌های تکه‌های به‌اندازه‌ی زوج زنده می‌ماند؛ بنابراین، تا اینجای مسئله می‌دانیم خرس حداقل ۶۴ روز زنده خواهد بود. درضمن، ۳۲ قطعه گوشت دیگر داریم که حاصل نصف‌شدن تکه‌های زوج است.

سؤالی که ممکن است مطرح شود، این است که اندازه‌ی این ۳۲ تکه چه خصوصیتی دارد؟ زوج است؟ فرد است؟ یا هر دو؟ با توجه به خاصیتی ساده در اعداد زوج متوالی می‌توان دریافت که اگر اعداد زوج متوالی از ۱ تا n را بر ۲ تقسیم کنیم، دنباله‌ای از اعداد طبیعی متوالی از ۱ تا n/۲ را به ما می‌دهد. درنتیجه، همان تحلیل‌هایی را که برای ۶۴ تکه‌گوشت انجام دادیم و فهمیدیم تا اینجا خرس حداقل ۶۴ روز زنده است، این‌بار برای ۳۲ تکه‌گوشت انجام می‌دهیم و در این مرحله، می‌فهمیم خرس ۳۲ روز دیگر زنده است و به همین ترتیب ۱۶، ۸، ۴، ۲ و ۱. بنابراین، تعداد روزهایی که خرس غذایی برای خوردن دارد، برابر است با ۶۴ + ۳۲ + ۱۶ + ۸ + ۴ + ۲ + ۱ که درمجموع ۱۲۷ روز می‌شود. توجه به شکل زیر به درک بهتر مسئله کمک می‌کند.

پازل ۲۷۱

بـرنـده

۸۲۰ نفر از کاربران در پازل دویست‌وهفتادم زومیت شرکت کردند که ۴۱۳ نفر پاسخ صحیح دادند. و حالا این شما و برندگان خوش‌اقبال این قسمت از پازل:

خانم میترا اکبریآقای محمد وهابی‌رادآقای محمدامین وظیفه

معمای شماره‌ی دویست‌وهفتادویکم: دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸

فرض کنید برای برگزاری مراسم عروسی به تشریفات مجالس عروسی مراجعه می‌کنید. بسته‌ایکه این تشریفات ارائه می‌دهد به این شکل است که به‌ازای هرکدام از مهمانان شما نفری ۲۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. البته، این قیمت مشروط بر آن است که تعداد مهمانان شما حداقل ۲۰۰ نفر باشند و در‌صورتی‌که تعداد مهمانان کمتر از ۲۰۰ نفر باشند، ۱۵ درصد به مبلغ افزوده خواهد شد؛ یعنی مثلا اگر ۱۹۹ نفر مهمان داشته باشید، به‌جای نفری ۲۰۰ هزار تومان باید نفری ۲۳۰ هزار تومان پرداخت کنید. در این شرایط، چند حالت «غیرمنطقی» وجود دارد؟

حالتی را «غیرمنطقی» می‌گوییم که هزینه‌ی عروسی با تعداد مهمان بیشتر از هزینه‌ی عروسی با تعداد مهمان کمتر بیشتر نباشد. به‌عنوان مثال، هزینه‌ی برگزاری مراسم عروسی با ۲۰۰ نفر از هزینه‌ی برگزاری مراسم عروسی با ۱۹۹ نفر کمتر است که این یک حالت «غیرمنطقی» محسوب می‌شود.

 

منبع طرح معما‌های سری «پازل» اینترنت نیست؛ اما در دنیای اینترنت، ممکن است پاسخ هر چیزی یافت شود. پس اگر جوابی در اینترنت یافتید، به دوستان خود احترام بگذارید و آن را منتشر نکنید. علاوه‌‌بر‌این، از آنجا که بخش نظرات مقاله‌های «پازل»، محل تبادل‌‌نظر و راهنمایی محسوب می‌شود، برای احترام به حقوق خود و سایر کاربران، از ارسال نظرات غیرمرتبط خودداری کنید.

لطفا پاسخ خـود را تنـها به ایمیل زیر ارسال و از نوشتن پاسخ در بخش نظرات خودداری کنید.

اگـر قـصـد داریـد پاسـخ‌ خــود را ارسـال کنــید، لطـفـا به مــوارد زیـر تـوجــه کنید:آدرس ایمیل :  //  موضوع (Subject) ایمیل: Puzzle271در بدنه‌ی ایـمیل نیـز پـاســخ مـــعما، نام، سن و شـماره‌تـمـاس خـود را درج کنـیـد.

تا ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه هفته‌ی بعد فرصت دارید به این معما پاسخ دهید. برای بهترشدن «پـازل» دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را حتما با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات