کروم شناسایی حالت ناشناس مرورگر ازسوی وب‌سایت‌ها را غیرممکن می‌کند

شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل امکان شناسایی کاربرانی را که از حالت ناشناس مرورگر کروم استفاده می‌کنند، از بین می‌برد. این تصمیم باعث اعتراض بسیاری از وب‌سایت‌های خبری شده است.
تبلیغات

گوگل به‌دنبال مسدودسازی رخنه‌ای در مرورگر کروم است که به وب‌سایت‌ها امکان می‌داد حالت ناشناس یا Incognito Mode در مرورگر کاربران را تشخیص دهند.

این تصمیم برای رسانه‌های بزرگ منتشرکننده محتوای متنی و دیجیتال خبر بسیار بدی محسوب می‌شود. بسیاری از این رسانه‌ها از سیستم metered paywalls استفاده می‌کنند که بازدیدکنندگان را ناچار می‌سازد برای دسترسی به محتوا حق اشتراک بپردازند. در این سیستم، بازدیدکنندگان ابتدا می‌توانند ماهانه به چهار یا پنج مقاله به‌طور رایگان دسترسی داشته باشند و پس از آن برای خواندن مطالب بیشتر باید مبلغی را پرداخت کنند.

یکی از حقه‌هایی که کاربران برای دور زدن این سیستم به‌کار برده‌اند، استفاده از حالت ناشناس مرورگر کروم است که به‌طور مکرر کوکی‌های اینترنتی مرورگر را بازنشانی می‌کند. این حقه می‌تواند وب‌سایت‌های خبری را فریب دهد، به شکلی که آن‌ها هر بار گمان می‌کنند که کاربر یک بازدیدکننده‌ی جدید است و بنابراین امکان خواندن چند مقاله‌ی رایگان دیگر را برای او فراهم می‌کنند.

با این‌ حال، بعضی از ناشران با مسدودکردن دسترسی کاربرانی که از حالت ناشناس کروم استفاده می‌کنند، به مقابله با این ترفند برخاسته‌اند. این دسته از وب‌سایت‌ها می‌توانند با بررسی فایل سیستم API مروگر که در حالت ناشناس غیرفعال می‌شود، این حالت را شناسایی کنند.

گوگل اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد این ایراد موجود در API کروم را با ارائه‌ی نسخه‌ی ۷۶ که در ۸ مرداد عرضه می‌شود، برطرف کند. گوگل در اطلاعیه‌ی خود ضمن دفاع از این اقدام اعلام کرده است:

ما می‌خواهیم شما بتوانید به‌طور خصوصی به وب دسترسی داشته باشید و این تصمیم شما هم محرمانه باقی بماند.

گوگل تأثیر این اقدام را بر ناشران خبری که از سیستم metered paywalls استفاده می‌کنند، تأیید کرده است. چنین اتفاقی درست زمانی رخ می‌دهد که صنعت رسانه برای داشتن بازده اقتصادی به‌شدت در حال تقلا کردن است. گوگل در این‌باره اعلام کرده است:

تیم خبری ما از سایت‌هایی که از سیستم metered paywalls استفاده می‌کنند، پشتیبانی می‌کند و هدف آن‌ها برای کاهش حقه‌های دور زدن این سیستم را درک می‌کند، ولی استفاده از هر رویکردی برای شناسایی وبگردی خصوصی کاربران، اساس حالت ناشناس مرورگر را زیر سؤال می‌برد.

گروه لابی رسانه‌ای News Media Alliance از این تغییر اصلا خوشحال نیست. مدیر این گروه رسانه‌ای در بیانیه‌ی خود نوشته است:

تحمیل‌گری یکجانبه‌ و مجدد گوگل علیه ناشران خبری تأسف‌آور است. از آنجایی که وبگردی در حالت ناشناس می‌تواند موجب دور زدن paywalls نرم شود و فرصت نمونه‌برداری رایگان را از بین ببرد، ممکن است ناشران مجبور شوند از paywalls سخت استفاده کنند که دسترسی کاربران به اخبار آنلاین را سخت‌تر می‌کند.

گوگل در مقابل اعلام کرده است:

ما همچنان راه‌حل‌هایی را که با اعتماد کاربران و اصول وبگردی خصوصی سازگار باشند، بررسی می‌کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات