چاپ تصویر آلن تورینگ روی اسکناس‌های ۵۰ پوندی انگلستان

چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
مطالعه 5 دقیقه
آلن تورینگ از میان فهرستی شامل نام بزرگانی چون استیون هاوکینگ فیزیکدان و آیدا لاولیس ریاضیدان، به‌عنوان چهره‌ی برتر برای چاپ روی اسکناس بریتانیا انتخاب شد.
تبلیغات

تصویری از آلن تورینگ، یکی از دانشمندان پیش‌گام در حوزه‌ی محاسبات مدرن که سرنوشت تراژیکی برایش رقم خورد، به‌زودی روی اسکناس‌های ۵۰ پوندی بریتانیا چاپ خواهد شد. انتخاب او از میان فهرستی کوتاه از دانشمندان و روشنفکران برجسته کار بسیار دشواری بود.

مارک کارنی، رئیس بانک انگلستان ضمن اعلام این خبر در روز دوشنبه بیان کرد که اسکناس‌های پلیمری جدید ۵۰ پوندی منقوش به چهره‌ی آلن تورینگ تا پایان ۲۰۲۱ توزیع خواهند شد. کارنی در بیانیه‌ای وی را «ریاضیدان برجسته» نامید و وی را «غولی» توصیف کرد که «خیلی‌ها روی شانه‌های او ایستاده‌اند»:

دستاوردهای آلن تورینگ به‌عنوان پدر علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی و نیز به‌عنوان یک قهرمان جنگ، بسیار متنوع و دوران‌ساز بوده‌اند.

فرایند انتخاب چهره‌ی برتر برای چاپ روی اسکناس‌های جدید، به‌صورت همگانی انجام شد و تنها تفاوت این دوره با دفعات پیشین در آن بود که افراد نامزدشده باید دانشمندی بریتانیایی می‌بودند. بانک از مردم خواسته بود که پیشنهاد‌های خود را مطرح کنند و در عرض ۶ هفته، صدها هزار رای و در حدود هزار نام واجدشرایط به‌ثبت رسید. درنهایت، پس از انجام بررسی‌های لازم، اسامی زیر از میان آن‌ها انتخاب شد:

Alan Turing
  • ماری انینگ (۱۸۴۷ الی ۱۷۹۹)؛ دیرین‌شناس خودآموخته‌ای که به‌خاطر فسیل‌هایی که در زادگاهش، لایم رجیس در سواحل جنوبی انگلستان کشف کرد شهرتی جهانی دارد.
  • پل آدرین موریس دیراک (۱۹۰۲ الی ۱۹۸۴)؛ پژوهش‌های وی درک انسان‌ها را از کوچک‌ترین ماده‌ی جهان به‌طور کامل از این‌رو به آن‌رو کرد.
  • روزالیند فرانکلین (۱۹۲۰ الی ۱۹۵۸)؛ وی ساختار DNA را کشف کرد. این کشف گامی بسیار بزرگ برای پیشرفت دانسته‌های دانشمندان درباره‌ی بیولوژی زندگی به‌شمار می‌آید.
  • استیون هاوکینگ (۱۹۴۲ الی ۲۰۱۸)؛ او تأثیر چشمگیری در درک انسان‌ها از گرانش، فضا و زمان دارد.
  • ویلیام هرشل (۱۷۳۸ الی ۱۸۲۲) و کارولین هرشل (۱۷۵۰ الی ۱۸۴۸)؛ خواهر و برادر اخترشناسی که خود را وقف کشف اسرار جهان کرده بودند.
  • دوروتی کرافوت هاجکین (۱۹۱۰ الی ۱۹۹۴)؛ پژوهش‌های این بانوی دانشمند که با استفاده از کریستالوگرافی اشعه‌ی ایکس انجام می‌شد، منجر به اکتشافات تحول‌ساز عظیمی شد که ضمن شکل‌بخشیدن به علم مدرن، به نجات جان انسان‌ها کمک شایانی کرد.
  • آیدا لاولیس (۱۸۱۵ الی ۱۸۵۲) و چارلز ببیج (۱۸۷۱ الی ۱۷۹۱)؛ نوابغ آینده‌نگری که دوران کامپیوتر مدیون آن‌ها است.
  • جیمز کلرک ماکسول (۱۸۳۱ الی ۱۸۷۹)؛ اکتشافات وی، به‌عنوان مبنای نوآوری‌های فنی شناخته می‌شود که شیوه‌ی زندگی انسان‌ها را متحول کرد.
  • سرینیواسا رامانوجان (۱۸۸۷ الی ۱۹۲۰)؛ توانایی ذهنی باورنکردنی وی درخصوص اعداد به تحول ریاضیات مدرن کمک کرد.
  • ارنست رادرفورد (۱۸۷۱ الی ۱۹۳۷)؛ وی پرده از خواص تابش برداشت و راز اتم را فاش کرد. او با یافته‌های خود، بنیان علم فیزیک هسته‌ای را بنا گذارد.
  • فردریک سنگر (۱۹۱۸ الی ۲۰۱۳)؛ پژوهش‌های پیشگامانه‌ی وی را پایه‌های دانش امروز انسان‌ها درباره‌ی ژنتیک می‌دانند.
  • آلن تورینگ (۱۹۱۲ الی ۱۹۵۴)؛ کارهایی که وی در زمینه‌ی کامپیوترهای اولیه انجام داد، دستاوردهای وی در حوزه‌ی رمزگشایی و ایده‌های آینده‌نگرانه‌اش درباره‌ی هوش مصنوعی، او را به یکی از تاثیرگذارترین اندیشمندان قرن بیستم بدل کرده است.
Alan Turing

به‌ترتیب، از راست به چپ، آیدا لاولیس، استیون هاوکینگ و روزالیند فرانکلین، از چهره‌های سرشناسی که در فهرست نهایی به‌چشم می‌خورند

کارها و ایده‌های تورینگ در زمینه‌ی رمزگشایی، کامپیوترهای اولیه و هوش مصنوعی او را به یکی از مهم‌ترین دانشمندان قرن بیستم بدل کرده است

تک‌تک این افراد نقش بسیار تاثیرگذاری در حوزه‌ی کاری خود داشتند؛ اما طبق معمول قدر خیلی از آن‌ها در زمان حیات‌شان دانسته نشد. تورینگ، نمونه‌ی بارز آن است. تلاش‌های وی برای رمزگشایی در زمان جنگ جهانی دوم (که با همراهی همکارانش در بلچلی پارک انجام می‌شد) تأثیر بسزایی بر موفقیت‌های متفقین داشت و به آن‌ها این فرصت را می‌بخشید تا پیام‌های مخابره‌شده توسط قوای محور (متشکل از کشورهای ژاپن، ایتالیا و آلمان نازی) را مخفیانه بخوانند. تصور می‌شد این پیام‌ها توسط ماشین مبتکرانه‌ی انیگما رمزنگاری می‌شدند.

بخشی از این کار و مقالات تورینگ درباره‌ی نظریه‌ی محاسبات عمومی که در همان سال‌ها نوشته شد، پایه و اساس بسیاری از مفاهیمی را بنیان گذاشته است که بعدها زیربنای سیستم‌های محاسباتی امروزی را تشکیل داد. کامپیوتر مدرن حاصل پژوهش‌ها و تلاش‌های چندین نسل از دانشمندانی از کشورهای مختلف است که چندین دهه و زمان‌های مختلف روی آن کار کرده‌اند و تورینگ، یکی از طلایه‌داران نظریه‌پردازی و اجرا در این عرصه به شمارمی‌رود. او سال ۱۹۳۷ مقاله‌ای منتشر کرد که ایده‌ی پرورانده‌شده در آن را به‌نام ماشین تورینگ می‌شناسند و گفته می‌شود که اساس محاسبات مدرن است.

شمار زیادی از کارهای وی، از جمله رمزگشایی پیام‌های نازی‌ها در زمان جنگ جهانی دوم، باید چندین دهه مانند یک راز در سینه‌ها باقی می‌ماند و همین باعث شد تنها تعداد انگشت‌شماری از دستاوردهای وی باخبر باشند. او پس از جنگ به‌خاطر گرایش‌های خاص جنسی خود توسط دولت بریتانیا مورد تعیقب قضایی قرار گرفت. تورینگ که به انجام کارهای منافی عفت متهم بود، به درمان شیمیایی اجباری محکوم شد که به زعم عده‌ای، رفتاری تحقیرآمیز و ناعادلانه در قبال مردی است که جان هزاران و شاید میلیون‌ها انسان را نجات بخشید و به خلق یک فناوری که مشخصه‌ی بارز فناوری قرن بیستم است، کمک شایانی کرد.

Alan Turing

جسد بی‌جان وی را ۷ ژوئن ۱۹۵۷ در آپارتمانش پیدا کردند؛ گویی خودکشی کرده بود. او در سال ۲۰۱۴ به‌طور رسمی از طرف مقامات بریتانیا مورد عفو قرار گرفت. این بخشش را می‌توان حاصل توجه دوباره به اقدامات تورینگ و همکارانش در زمان جنگ و کارهایی در زمینه‌ی محاسبات آن‌ها، دانست.

حتی با چنین روایتی باز هم انتخاب تورینگ از میان خیل پرشمار چهره‌های سرشناسی که برای چاپ تصویرشان روی اسکناس نامزد شده بودند، کار سختی بود. هنوز کار طراحی خود اسکناس به پایان نرسیده؛ اما تقریبا شبیه آن چیزی است که در تصویر بالا می‌بینید. عکسی که برای این کار انتخاب شده، مشهورترین عکس تورینگ است؛ ارقام باینری که در آن دیده می‌شوند، به تاریخ تولد او (۲۳ ژوئن ۱۹۱۲) اشاره می‌کنند؛ و در بخش‌های دیگری از آن، نکاتی برگرفته از مقالات و دفترچه‌های یادداشتش، تصویری از ماشین محاسبات خودکار (اولین کامپیوتر دیجیتال که به شکستن کدهایی انیگما کمک کرد)، امضا و یک نقل‌قول معروف از وی و نکات ریز دیگری دیده می‌شود. این اسکناس از سال ۲۰۲۱ وارد چرخه‌ی دادوستد عمومی خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات