چرا ساتوشی ناکاموتو تعداد بیت کوین ها را روی عدد ۲۱ میلیون محدود کرد؟

سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
علت محدودیت ۲۱ میلیونی برای بیت‌کوین چیست؟ آیا علتی ریاضی پشت این انتخاب وجود دارد یا تنها به‌صورت تصادفی تعیین شده است؟
تبلیغات

بیت‌کوین اولین دارایی به‌کلی غیر‌متمرکز دیجیتالی در جهان بود که یک دهه پیش توسط ساتوشی ناکاموتو جهت عرضه در بازار به‌وجود آمد و تا زمان نگارش این مطلب، بزرگ‌ترین ارز رمز‌پایه در جهان، با بازاری به بزرگی ۲۱۹ میلیارد دلار و ۷۰ درصد سلطه بر بازار ارزهای دیجیتال است.

بیشتر بخوانید: مفاهیم پایه بیت کوین و ارز دیجیتال

ساتوشی با تلاش فراوان و تفکری عمیق، بیت‌کوین را ایجاد کرد اما بعد از گذشت یک دهه، هنوز دو نکته‌ی مبهم در این مورد وجود دارد. نکته‌ی اول اینکه، هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مجهول مانده‌ و معلوم نیست آیا او یک شخص، مرد یا زن یا نمادی از یک گروه توسعه‌دهنده‌ی ناشناس است.

ساتوشی می‌خواست شباهت‌هایی بین بیت‌کوین و ارزهای بی‌پشتوانه وجود داشته باشد

همچنین ساتوشی طراحی بیت‌کوین را به‌گونه‌ای انجام داده که حداکثر تعداد آن در ۲۱ میلیون محدود بماند. به‌عبارت دیگر در صورتی که تغییری ایجاد نشود، حتی یک بیت‌کوین بیشتر از ۲۱ میلیون تولید نخواهد شد. این واقعیت که هیچ‌کس دلیل محدودیت تعداد بیت‌کوین در عدد ۲۱ میلیون را نمی‌داند، دومین نکته‌ی مبهم در مورد آن است.

satoshi nakamoto

موجودی ثابت بیت‌کوین

درک این موضوع که چرا بیت‌کوین به‌صورت محدود تولید شد، با دانستن اینکه چنین محدودیتی باعث جلوگیری از تورم می‌شود، خیلی هم سخت نیست. بیت‌کوین به‌عنوان Block rewards استخراج می‌شود. به این معنی که بخشی از بیت‌کوین استخراج‌شده به ماینر بازپرداخت می‌شود و به‌گونه‌ای تنظیم شده که در هر ۲۱۰ هزار بلاک یا به‌عبارتی، هر چهار سال این بازپرداخت نصف می‌شود. در حال حاضر به ازای هر بلاک، ۱۲.۵ بیت‌کوین عاید ماینرها می‌شود که بعد از ماه مه سال ۲۰۲۰، این مقدار ۶.۲۵ بیت‌کوین خواهد شد. این راه‌حلی قابل ستایش برای کنترل میزان بیت‌کوین عرضه‌شده است ولی هنور علت محدودیت عرضه دقیقا روی ۲۱ میلیون بیت‌کوین را توضیح نمی‌دهد.

ساتوشی می‌خواست شباهات‌هایی بین بیت‌کوین و پول بی‌پشتوانه (Fiat money) وجود داشته باشد. یکی از موارد اثبات این ادعا در مکاتبات بین او و مایک هین، توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار دیده می‌شود. در یکی از این ایمیل‌ها ساتوشی می‌گوید طراحی تعداد بیت‌کوین‌ها و برنامه‌ی توزیع آن‌ها «برآورد تجربی» و انتخابی سخت بود.

درواقع، ساتوشی تلاش دارد تمایل به برخی شباهت‌ها بین بیت‌کوین و فیات را توضیح دهد، در حالی‌که دشواری مربوط به تغییرات هر دوی این ارزها، در آینده در نظر گرفته شده‌ است. بااین‌حال، صرف‌نظر از شباهت‌های درنظرگرفته‌شده، ساتوشی معتقد بود همه‌گیر شدن بیت‌کوین، ارزش آن به‌ازای هر واحد را به‌صورت چشم‌گیری افزایش خواهد داد.

برخی از این مکاتبات توضیحات مختصری در مورد اینکه ناکاموتو، برای ایجاد محدودیت چه چیزی در ذهن داشت، ارائه می‌دهد اما تفکر واقعی یا محاسباتی که منجر به ایجاد سقف ۲۱ میلیون برای این محدودیت شد را همچنان مجهول می‌گذارد.

طی چند سال گذشته، حدس‌های زیادی در مورد عدد ۲۱ میلیون وجود داشته و اینکه آیا محاسبات یا معانی واقعی برای آن وجود دارد یا خیر. در حالی‌که افرادی، توضیحات ریاضی برای آن پیشنهاد دادند، عده‌ای دیگر بر تصادفی بود این انتخاب تأکید کردند.

آلن اِوارت، بنیان‌گذار یک FinTech (شرکتی که با کمک فناوری، خدمات مالی ارائه می‌دهد) و سردبیر، معتقد است محدودیت ۲۱ میلیونی برای بیت‌کوین مفهومی عمیق‌تر از آنچه به‌نظر می‌رسد را دارا است. برای او عدد ۲۱ نشانگر روحی خلاق است.

برخی دیگر از افراد هستند که فکر می‌کنند سر در آوردن از چرایی ۲۱ میلیون بودن محدودیت، کاملا غیرضروری است. برای آن‌ها، تنها محدود‌بودن تعداد بیت‌کوین‌ها اهمیت دارد. بنابرابن در نهایت ثابت‌بودن تعداد بیت‌کوین‌ها روی عدد ۲۱ میلیون یا ۲۱۰ میلیون، موضوعی بی‌اهمیت است.

bitcoin

شاید جذاب‌ترین تئوری، مربوط به توضیحی ریاضی از یکی از اعضای انجمن StackExchange باشد. براساس توضیحات پست او، تعداد بلاک‌ها در هر چرخه می‌توانند با ضرب در عدد ۶ (بلاک‌هایی که در هر ساعت ساخته‌ می‌شوند) و ضرب در عدد ۲۴ (ساعات روز) و ضرب در ۳۶۵ (تعداد روزهای سال) و ضرب در ۴ (سال‌های تداوم چرخه) دریافت شود. درنهایت، جواب، عدد ۲۱۰۲۴۰ است که با گرد کردن آن به عدد ۲۱۰ هزار می‌رسیم.

علاوه‌بر این جمع بازپرداخت بیت‌کوین برای ماینرها از ابتدا به ازای هر بلاک برابر با ۵۰+۲۵+۱۲.۵+۶.۲۵+۳.۱۲۵ بوده که عدد حاصل ۹۶.۸۷۵ است و با گرد‌کردن آن به عدد ۱۰۰ می‌رسیم. حاصل ضرب این دو عدد نیز ۲۱ میلیون خواهد بود.

اگرچه مهم است که یاد‌آوری کنیم این توضیحات پس از تعیین آن توسط ساتوشی شکل یافته و فرضیاتی بر پایه‌ی ریاضی است که جواب واقعی و قطعی برای تفکر پشت محدودیت ۲۱ میلیونی به‌شمار نمی‌روند.

شاید روزی، ساتوشی ناکاموتو هویت واقعی خود را فاش کند و ما همه‌ی این سوالات گیج‌کننده را از اون بپرسیم اما تا آن زمان تنها جواب ما برای این سوالات، حدس و گمان‌ها و مکاتباتی است که آن‌ها را «برآورد تجربی» می‌داند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات