هواوی: وعده‌ی کاهش محدودیت‌ها وضعیت را تغییر نداده است

شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
چند هفته پس از از دستور اجرایی ترامپ مبنی‌بر اجازه‌ی شرکت‌های آمریکایی به داد‌و‌ستد با هواوی در شرایط مشخص، وضعیت مبهم این شرکت چینی همچنان ادامه دارد.
تبلیغات

هواوی می‌گوید با وجود صحبت‌های اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، هیچ تغییر مثبتی در محدودیت‌های وضع‌شده علیه این شرکت به‌چشم نمی‌خورد. به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، لیانگ هوا، مدیر اجرایی هواوی گفت: «تا‌کنون هیچ تغییر مهمی ندیده‌ایم». این اظهارنظر تنها چند‌ هفته بعد از این رخ می‌دهد که ترامپ در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت در شرایطی مشخص به شرکت‌های آمریکایی اجازه‌ی داد‌و‌ستد با هواوی را خواهد داد. 

لیانگ درادامه می‌گوید با اینکه وضعیت در مقایسه‌با ماه‌های اخیر ثبات بیشتری دارد و این آرامش نتیجه‌ی پذیرش محدودیت‌ها است، هواوی نباید در فهرست سیاه ایالات متحده باشد. او گفت:

 معتقدیم حضور ما در فهرست سیاه ایالات متحده باید متوقف شود.

دستور ترامپ در اوایل ژوئیه بعد از گفت‌و‌گو با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، در حاشیه‌ی اجلاس بیست قدرت برتر اقتصادی در ژاپن اعلام شد. سؤالی‌ که پیش می‌آید این‌ است که چرا تغییر عمده‌ای در وضعیت هواوی پیش نیامده‌ است؟ در حالی‌ که این بیانیه برای خیلی‌ها به‌عنوان حرکت در مسیری درست تعبیر شد، تنها محصولات و سرویس‌هایی را پوشش می‌دهد که به‌عنوان تهدید علیه امنیت ملی محسوب نشوند. شاید این هشدار و ادامه‌ی حضور هواوی در فهرست سیاه بیانگر این نکته باشد که هیچ چیزی تغییر نکرده‌ است.

huawei

ویلبور راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده، درباره‌ی این وضعیت و در جواب به فرمان اجرایی ترامپ، در سخنرانی‌اش در ماه ژوئیه، توضیحاتی ارائه کرد:

بازرگانی مجوزهایی صادر خواهد‌ کرد که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا نباشند. هواوی همچنان در فهرست سیاه ایالات متحده باقی خواهد ماند و این اطلاعیه وسعت محدوده‌ی موارد نیازمند به مجوزهای وزارت بازرگانی را تغییر نخواهد داد. البته، این به‌معنی جسارت و سرپیچی از فرمان اجرایی نیست. به‌ عبارت‌ دیگر، برنامه‌های کاربردی برای فروش به هواوی، نیازمند یکسان‌سازی ارزیابی هستند؛ اما برخی از مجوزها در صورتی‌ صادر خواهند شد که تشخیص داده شود امنیت ملی این کشور را تهدید نمی‌کنند.

به‌نقل از خبرگزاری رویترز در همان کنفرانس خبری، نازک نیک‌اختر (Nazak Nikakhtar)، معاون وزیر صنعت گفت امیدوار است تصمیمات مربوط به صدور مجوزها برای صادرات به هواوی به‌زودی گرفته شود. به‌ نظر می‌رسد این مجوزها در حال صادر‌ شدن هستند؛ اما بروکراسی و کاغذبازی اداری این روند را کُند کرده‌ است.

وضعیت هواوی همچنان مانند سابق خواهد ماند؛ اما طبق گفته‌ی این شرکت، این ممنوعیت‎ها تأثیری منفی روی آن نگذاشته است. اخیرا در مصاحبه‌ای با دیجیتال ترندز (Digital Trends)، هواوی این پیام را رساند که تجارت این شرکت مانند گذشته ادامه دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات