ژاپن، صادرات برخی اقلام حوزه فناوری به کره‌ جنوبی را محدود می‌کند

دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
وزارت تجارت ژاپن، محدودیت‌هایی جدیدی برای صادرات برخی مواد و اقلام مورد استفاده جهت تولید گوشی‌های هوشمند و تراشه به کره جنوبی را تعیین کرد.
تبلیغات

ساعاتی قبل، وزارت تجارت ژاپن، محدودیت‌های صادرات برخی اقلام و مواد مورد نیاز حوزه‌ی فناوری را به کره‌ی جنوبی تصویب کرد. یکی از این اقلام، پلی ایمیدهایی (polyimide) است که در تولید نمایشگر گوشی‌های هوشمند تاشدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند و شرکت‌هایی همچون سامسونگ الکترونیکس از این مواد برای تولید نمایشگر بهره می‌برند.  

گویا در زمان جنگ جهانی دوم، شهروندان کره‌ی جنوبی مجبور به کار در اردوگاه‌های کار اجباری ژاپن بودند و دادگاهی در کره به‌تازگی با ورود به این قضیه، درخواست پرداخت غرامت ازسوی طرف ژاپنی را مطرح کرده است. همین موضوع باعث بروز تنش و درادامه وضع قوانین صادراتی جدیدی در ژاپن شد.

ژاپنی‌ها فهرستی از اقلام و موادی که با محدودیت‌های صادرات به کره رو‌به‌رو خواهند شد، تهیه کرده‌اند و از تاریخ ۴ ژوئیه برابر با ۱۳ تیرماه، این محدودیت‌ها اجرایی می‌شود. این فهرست شامل پلی‌ایمیدهای مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند و نمایشگرهای LED تاشدنی، گازهای زدایش (etching gas) که برای زدودن بخش‌هایی از نیمه‌‌‌هادی به‌ کار برده می‌شود و همچنین مقاومت مورد استفاده در نیمه‌هادی‌ها می‌شود. براساس قوانین صادرات جدید وزارت تجارت ژاپن برای شرکت‌هایی که درنظر داشته باشند چنین اقلامی را به شرکت‌های کره‌ای همچون سامسونگ، ال‌جی و SK Hynix بفروشند، قرارداد مربوطه ابتدا باید به تأیید وزارت تجارت ژاپن برسد.

همچنین احتمال دارد دولت ژاپن، کره‌ی حنوبی را از فهرست کشورهایی که محدودیت‌های کمتری در تجارت حوزه‌ی فناوری دارند، حذف کند که خود می‌تواند پیامدهایی در موضوع امنیت ملی در پی داشته باشد.

اوایل سال جاری، دیوان عالی کره جنوبی دستور داد کارخانه‌های ژاپنی همچون نیپون استیل و سومیتومو متال و صنایع سنگین میتسوبیشی که زمان جنگ جهانی دوم از شهروندان کره‌ای در اردوگاه‌های کار اجباری استفاده می‌کردند، موظف به پرداخت غرامت به کره‌ی جنوبی هستند. در راستای حکم دیوان عالی کره‌ی جنوبی، بخشی از اموال این شرکت‌ها ضبط شد. اما دولت ژاپن ادعا می‌کند که این موضوع در سال ۱۹۶۵ حل‌و‌فصل شده و از کره‌ای‌ها درخواست کرد به‎جای چنین اقداماتی، موضوع را به یک هیئت داوری بین‌المللی ارجاع دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات