همراه اول فناوری تولید HSM را برای تأمین امنیت سیم‌کارت بومی کرد

شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
همراه‌اول موفق شده فناوری تولید ماژول HSM یا ماژول سخت‌افزاری امن را بومی‌سازی کند. از این فناوری برای ذخیره‌سازی کلید‌های رمزنگاری استفاده می‌شود.
تبلیغات

همراه‌اول به‌عنوان اولین اپراتور مخابراتی کشور موفق شده فرایند تولید کلید و انتقال و ورود آن به سیم‌کارت و تجهیزات شبکه‌ی ارتباطی را به‌واسطه‌ی بهره‌گیری از ماژول HSM که به‌صورت بومی تولید شده، امن‌تر از قبل کند. به‌گفته‌ی محمد طالبی، مدیرکل ایمنی شبکه‌ی اپراتور همراه‌اول، وظیفه‌ی اصلی HSM یا ماژول سخت‌افزاری امن، ذخیره‌سازی ایمن کلیدهای رمزنگاری است. این موضوع در تولید سیم‌کارت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و با افشای کلیدهای یادشده، امکان شنود اطلاعات و نشت داده‌های سیم‌کارت وجود خواهد داشت. وظیفه‌ی این ماژول مدیریت و توزیع امن کلید‌ها است؛ به‌طوری‌که اجازه‌ی هر نوع دست‌کاری و سرقت اطلاعات را از روی سیم‌کارت غیرممکن و از لورفتن کلید جلوگیری می‌کند.

تولید ماژول HSM به‌صورت داخلی از این نظر اهمیت دارد که درصورت حملات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، برای دسترسی به اطلاعات داخلی HSM این امکان وجود دارد که ماژول گفته‌شده داده‌های خود را از بین ببرد و اطلاعات داخلش را به‌صورت کامل حذف کند. همچنین، احتمال هر نوع دستیابی به کلیدهای داخل ماژول ناممکن می‌شود.

محمد طالبی در‌این‌باره توضیح داد:

نشت این کلیدها که پیش‌تر برای برخی از اپراتورها اتفاق افتاد، می‌تواند حریم خصوصی مشترکین را به‌‌خطر بیندازد و به دسترسی به بخشی از داده‌های مشترک و اطلاعات مکالمه آن‌ها منجر شود. از‌این‌رو، این شرکت تولید خودکار کلیدهای حیاتی سیم‌کارت و انتقال امن آن‌ها به مجموعه‌های تولید سیم‌کارت داخلی و نگه‌داری آن به‌وسیله‌ی پیمانه‌ی سخت‌افزاری امن بومی را در اولویت قرار داده و در‌حال‌حاضر، نگه‌داری تمامی کلیدها در HSM بومی این مهم را تحقق بخشیده است.

مدیرکل ایمنی شبکه‌ی اپراتور اول به این نکته اشاره کرده که تولید HSM بومی نتیجه‌ی پروژه‌ای پنج‌ساله است و اکنون، همراه‌اول در فرایند اجرای سفارش ۸۰ هزار تایی این پیمانه‌ی سخت‌افزاری امن است و پس از انتقال تمامی اطلاعات به مؤلفه‌ی جدید، محصولات غیربومی از چرخه‌ی تولید سیم‌کارت‌های اپراتور اول حذف خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات