شراکت AMD و سامسونگ پردازنده‌های گرافیکی رادئون را وارد دنیای موبایل می‌کند

جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
مطالعه 3 دقیقه
AMD قصد دارد طی شراکت راهبردی با سامسونگ پای تراشه‌های گرافیکی Radeon را به جهان پردازنده‌های موبایل باز کند.
تبلیغات

شرکت AMD به‌تازگی اعلام کرده که در پی شراکت راهبردی چندین ساله با سامسونگ است. ‏AMD قصد دارد امتیاز تولید تراشه‌هایی با معماری جدید RDNA را در ازای مبالغ و حقوق بهره‌برداری معینی در اختیار سامسونگ قرار دهد. هر دو شرکت می‌گویند این شراکت با تمرکز بر توسعه‌ی دستگاه‌های قابل حمل به‌ویژه گوشی‌های هوشمند تحقق پیدا خواهد کرد. دکتر لیزا سو مدیرعامل AMD گفته است:«این شراکت راهبردی پای تراشه‌های گرافیکی رده‌بالای Radeon را به بازار موبایل باز خواهد کرد و بدین ترتیب پایگاه کاربری رادئون و اکوسیستم توسعه را بیش‌ازپیش گسترش می‌دهد».

AMD سال‌ها تلاش کرده پردازنده‌های گرافیکی رادئون را ارتقا بخشد و جایگاه بهتری در بازار برای این محصولات ایجاد کند. این شرکت برای استیلا یافتن بر بازار گرافیک PC جایی که رقیب دیرینه وی ‏Nvidia موفقیت‌های بیشتری کسب کرده، تقلای زیادی کرده است. AMD به همین منظور از اوائل دهه میلادی کنونی رویکردی را در پیش گرفت که طی آن تراشه‌های سفارشی (Custom) محاسباتی یا گرافیکی را به شرکای خود می‌فروشد. نمونه‌ی بارز این رویکرد تراشه‌های فروخته شده به مایکروسافت و سونی برای استفاده در کنسول‌های ایکس‌باکس وان و PS4 است.

اگرچه معامله‌ی کنونی AMD و سامسونگ بر مبنای فروش تراشه‌های سفارشی نیست و AMD امتیاز بهره‌برداری از دارایی فکری یا IP خود را در اختیار شریک‌اش قرار می‌دهد، مفهوم و فحوای این معاملات مشابه یکدیگر است. AMD امتیاز دسترسی به معماری گرافیکی خود را به سامسونگ می‌فروشد و سامسونگ خود اقدام به ساخت تراشه‌های مورد نظر می‌کند؛ چرا که این بار سامسونگ خود یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه‌ی ریخته‌گری سیلیکون است. سامسونگ از معماری RDNA شرکت AMD برای ساخت تراشه‌های گرافیکی قدرتمندی با مصرف توان بسیار کم استفاده خواهد کرد.

شراکت AMD و سامسونگ رشته‌ی دیگری از داستان دنباله دار همکاری‌های این شرکت با دیگر غول‌های فناوری است. سونی و مایکروسافت برای حدود یک دهه با AMD  در ساخت کنسول‌های بازی خود همکاری کرده‌اند، PlayRuyi در چین یک APU سفارشی مبتنی بر معماری Zen و پلاریس را برای استفاده در کنسول هیبریدی خود به این شرکت سفارش داده است، حتی اینتل هم سفارش یک پردازنده‌ی گرافیکی AMD مبتنی بر معماری Vega را برای استفاده در پردازنده‌های Kaby Lake G در کارنامه‌ی خود دارد، اپل می‌خواهد در محصول جدید مک پرو از کارت گرافیک سفارشی بسیار قدرتمند Radeon Pro Vega II با قدرت محاسباتی ۱۴.۱ ترافلاپس استفاده کند و گوگل پردازنده‌های گرافیکی وگا را برای استفاده در سرورهای استریم بازی استیدیا برگزیده است.

اگرچه در ظاهر به نظر می‌رسد AMD تمام تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های گرافیکی خود را صرف بازار دسکتاپ به‌خصوص بازار گیمینگ می‌کند؛ اما این شرکت هم‌زمان راهکار برقراری شراکت با شرکای اینچنینی را برای فروش تراشه‌های گرافیکی سفارشی ساخت خود یا فروش معماری و واگذاری طراحی و ساخت تراشه به دیگران دنبال می‌کند. به‌طور قطع دیدن ثمره‌ی این شراکت میان سامسونگ و AMD جذاب خواهد بود، چرا که برای اولین‌بار پس از مدت‌ها شاهد حضور جدی محصولات AMD در دستگاه‌های موبایل خواهیم بود.

کانگ مدیر کسب‌و‌کار S.LSI سامسونگ الکترونیکس می‌گوید:

همان‌طور که ما آماده‌ی ایجاد تغییراتی خیره‌کننده در فناوری شده و فرصت‌های جدیدی را کشف می‌کنیم، شراکت با AMD به ما اجازه خواهد داد محصولات و راهکارهای گرافیکی  تحول آفرینی را به بازار دستگاه‌های موبایل عرضه کنیم. ما به آینده‌ی همکاری با AMD برای سرعت بخشیدن به نوآوری‌ها در عرصه فناوری‌های گرافیکی موبایل چشم دوخته‌ایم. این همکاری به ما کمک خواهد کرد که قدرت پردازش موبایل را به سطحی بالاتر هدایت کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات