لوگوهای ماندگار؛ بررسی جزئیات طراحی ۱۰ لوگوی معروف دنیا

چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
لوگوی بسیاری از برندهای معروف جهان، معمولا بعد از طراحی اولیه‌ی آن تغییری چندانی نمی‌کند؛ چه چیزی باعث ماندگاری لوگوی برند در ذهن مردم می‌شود؟
تبلیغات

طراحی لوگوی یک کسب‌وکار، محصول همکاری بازاریاب برند و متخصص برند است. بهترین و شناخته‌شده‌ترین لوگوها معمولا در سه ویژگی یعنی سادگی، ماندگاری و انتزاعی بودن مشترک هستند؛ لوگوهایی که حتی به سمبل محصول تولیدی آن تبدیل می‌شوند. به‌عنوان مثال همه‌ی مردم جهان لوگوی کوکاکولا را نماد نوشابه می‌دانند.

همچنین گاهی‌اوقات لوگوهایی که طراحی می‌شوند هیچ ارتباطی با محصول شرکت ندارند. به‌عنوان مثال لوگوی اپل یک سیب گاززده است که هیچ ارتباطی با محصول تولید این شرکت یعنی کالاهای الکترونیک ندارد. یا به‌عنوان مثال لوگوی استارباکس یک پری دریایی است اما تمام محصولات شرکت به‌نوعی با قهوه سروکار دارند. سه مفهوم سادگی، ماندگاری و انتزاعی بودن چه معنایی در طراحی لوگو دارند و لوگوهای معروف چگونه این سه اصل را به کار گرفته‌اند؟

logo design

سادگی

اگر دقت کرده باشید اغلب لوگوهای معروف از نظر گرافیکی ساده هستند اما این به این معنا نیست که طراحی آن‌ها هم ساده است. تبدیل کردن یک ایده به یک سمبل، معمولا سخت‌ترین بخش فرایند طراحی لوگو است. بسیاری از لوگوهای ماندگار هیچ افزودنی گرافیکی ندارند و تنها نام برند با فونتی خاص در یک پس‌زمینه‌ی رنگی نوشته شده است. به‌عنوان مثال لوگوی برندهایی مانند کوکاکولا، فداِکس، لگو، سونی و آی‌بی‌ام که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم، همگی یک نوشته‌ی ساده با فونتی خاص هستند که در طول چندین سال بعد از طراحی، در ذهن مخاطب ماندگار شده‌اند.

ماندگاری

به یاد آوردن لوگوی یک برند رابطه‌ی مستقیمی با سادگی آن دارد. تمامی لوگوی‌های موفقی که در ادامه بررسی می‌کنیم، یک مفهوم تصویری دارند که آن‌ها را به سمبلی ماندگار در ذهن ما تبدیل کرده است. بااین‌حال لوگوی بسیاری از شرکت‌های بزرگ و موفق در ذهن مخاطب ماندگار نمی‌شوند زیرا نمی‌توانند با ایده‌ی اصلی برند ارتباط برقرار کنند؛ شاید به این دلیل که بیش از اندازه پیچیده یا بیش از اندازه ساده هستند. لوگوی یک برند زمانی ماندگار می‌شود که نه بسیار پیچیده و نه بسیار ساده باشد.

انتزاع

یک اشتباه رایج در طراحی لوگو این است که تلاش می‌شود یک سمبل، برند را به‌معنای واقعی کلمه، توصیف کند؛ اما گاهی‌اوقات کمی حواس‌پرتی و برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب توصیه می‌شود. به‌عنوان مثال لوگوی اپل یک سیب گاز زده است که با نام آن هم‌خوانی دارد اما بزرگ‌ترین نکته‌ی انحرافی این است که اپل یا همان سیب، هیچ ارتباطی با محصولات تولیدی این شرکت ندارد. استفاده از چنین نمادهایی شاید ارتباطی با فعالیت اصلی برند نداشته باشند اما در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود.

زمان، دقیق‌ترین و سخت‌گیرترین معیار سنجش موفقیت یک لوگو است. لوگوی برندهای معروف از طوفان‌های اقتصادی با موفقیت عبور می‌کنند و هویت برند را در طول چند دهه به خوبی نمایش می‌دهند. تمامی لوگوهایی که در ادامه بررسی می‌کنیم سه ویژگی سادگی، ماندگاری و انتزاعی بودن را دارا هستند.

۱۰- لگو (Lego): فونت حبابی

lego

سال طراحی: سال ۱۹۵۴ (نوشته‌ی حبابی شکل)، سال ۱۹۷۳ (نسخه‌ی فعلی)، سال ۱۹۹۸ (به‌روزسانی کوچک)

طراح: چندین کارمندان شرکت لگو

سال‌های استفاده از لوگو: از سال ۱۹۵۴ تا امروز (۶۶ سال)

لگو، یکی از محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های دوران بچگی هر کودکی است. برند لگو با طراحی محصولات خود تلاش می‌کند حس خلاقیت، آزادی و سرگرمی را در بچه‌ها تقویت کند و رنگ‌های روشن استفاده‌شده در طراحی لوگو نیز، همین پیام‌ها را به مخاطب منتقل می‌کنند.

lego

اولین نسخه‌ی فونت حبابی

لوگوی این شرکت در سال‌های اول بعد از راه‌اندازی آن تغییرات زیادی داشت و اولین‌بار در سال ۱۹۵۴ مورد استفاده قرار گرفت. لوگوی فعلی از سال ۱۹۷۳ تغییر زیادی نداشته و تنها در سال ۱۹۹۸ کمی به‌روزرسانی شده است.

لوگو در بازار رقابتی اسباب‌بازی‌ها، همچنان قوی حرکت می‌کند.

۹- یو‌پی‌اس (UPS): پاپیون

UPS

سال طراحی: سال ۱۹۶۱

طراح: پاول راند

سال‌های استفاده: از سال ۱۹۶۱ تا ۲۰۰۳ (۴۳ سال)

یوپی‌اس یک شرکت حمل‌ونقل آمریکایی است و پاول راند، یکی از بزرگ‌ترین طراحان گرافیست قرن ۲۰ که نامش در پروژه‌های طراحی لوگوی معروفی مانند آی‌بی‌ام، ای‌بی‌سی و واشنگتن هاوس به چشم می‌خورد، لوگوی این شرکت را در سال ۱۹۶۱ بازطراحی کرد. وی برای طراحی لوگوی جدید از طراحی قدیمی الهام گرفت و یک پاپیون به بالای لوگو اضافه کرد. این لوگو در سال ۲۰۰۳ بازهم تغییر کرد و پاپیون بالای آن حذف شد.

ups

نسخه‌ی طراحی راند درکنار طراحی جدید (طراحی سال ۲۰۰۳)

۸- فراری (Ferrari): اسبی که روی دو پا بلند شده است

Ferrari

سال طراحی: ۱۹۴۷ (همراه‌با عبارت Ferrari)

 طراح: ناشناخته/ نماد سنتی cavallino rampante یا همان اسبی که روی دو پا بلند شده است

سال‌های استفاده از لوگو: از سال ۱۹۴۷ تا امروز (۷۳ سال)

تاریخچه‌ی اسب معروف لوگوی فراری به هواپیمای جنگی یکی از خلبان‌های معروف ایتالیایی برمی‌گردد. فرانچسکو باراکا یکی از خلبان‌های ایتالیایی معروفی است که در سال ۱۹۱۸ کشته شد و روی هواپیمای او تصویر اسبی بود که روی دو پای خود بلند شده بود. انزو فراری (بنیان‌گذار برند فراری) تصمیم گرفت ملاقاتی با والدین این خلبان معروف داشته باشد و در جریان همان دیدار، مادر خلبان از او می‌خواهد تصویر اسب معروف را برای افزایش شانس روی خودروی خود نصب کند.

انزو فراری در دهه‌ی ۲۰ و ۳۰ میلادی در آلفا رومئو فعالیت می‌کرد و چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۴۷ تصویر اسب سرکش برای اولین‌بار روی خودروهای فراری ظاهر شد. لوگوی فراری نه به خاطر داستان جالب آن، بلکه به خاطر سادگی و خاطره‌انگیز بودنش در ذهن مردم ماندگار شد و دیدن یک اسب سرکش حسی از قدرت و سرعت را در ذهن تداعی می‌کند؛ دقیقا همان مفهومی که یک خودروی اسپرت باید داشته باشد.

۷- فداِکس (FedEx): علامت فِلِش

FedEx

سال طراحی: ۱۹۹۴

طراح: لیندون لیدر

سال‌های استفاده از لوگو: از سال ۱۹۹۴ تا امروز (۲۶ سال)

اگر نمی‌دانستید در طراحی لوگوی فداکس از یک فلش استفاده شده است، احتمالا در نگاه اول متوجه این موضوع نخواهید شد. لیندون، لوگوی فداکس را در سال ۱۹۹۴ طراحی کرد و در نگاه اول به نظر می‌رسد تنها نام برند با یک فونت و رنگ خاص نوشته شده باشد؛ یعنی کاری که پاول رنر در سال ۱۹۲۷ برای طراحی لوگوی این برند انجام داد.

اما اگر دقیق‌تر نگاه کنید، متوجه می‌شوید در طراحی جدید بین فضای خالی میان e و x یک فلش کوچک سفیدرنگ وجود دارد. همان‌طور که در موسیقی، سکوت به اندازه‌ی نت‌ها اهمیت دارد، رنگ سفید نیز در طراحی گرافیک به‌عنوان یک عنصر مثبت کاربردی است.

۶- مک‌دونالدز (McDonald’s): کمان‌های طلایی

McDonald’s

سال طراحی: ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۸

طراح: استنلی کلارک مستون و دیگران

سال‌های استفاده از لوگو: ۱۹۶۸ تا امروز

لوگوی کمان‌های طلایی مک‌دونالد در سال ۱۹۵۲ توسط بنیان‌گذاران مک‌دونالد یعنی ریچارد و موریس مک‌دونالد، طراحی مفهومی پیدا کرد و در طول دو دهه‌ی بعد چندین بار تغییر کرد. نسخه‌ی فعلی لوگو بیش از ۵۰ سال است که استفاده می‌شود.

در لوگوی مک‌دونالد نیز مانند سایر لوگوهای معروف، از رنگ‌های شناخته‌شده‌ی برند یعنی قرمز و زرد استفاده شده است. لوگوی فعلی برند، بخشی جداشده از لوگوی این برند در سال‌های گذشته است که از همان رنگ‌های معروف در آن استفاده شده و تغییرات کوچک دیگری روی آن اعمال شده است.

۵- کوکاکولا (Coca-Cola): دست خط

Coca-Cola

سال طراحی: ۱۸۸۶

طراح: فرانک ماسون رابینسون

سال‌های استفاده از لوگو:  ۱۸۸۶ تا امروز (۱۳۴ سال)

لوگوی کوکاکولا یکی از قدیمی‌ترین لوگوهایی است که هنوز به همان شکل استفاده می‌شود. این لوگو نیز مانند لوگوی مک‌دونالدز و لوگوی بسیاری از برندهای دیگر، توسط یک طراح متخصص، طراحی نشده است. درواقع رابینسون، حسابدار جان استیث پمبرتون، مخترع نوشابه‌های کوکاکولا بود.

cocacola

بیلبورد معروف کوکاکولا در سیدنی استرالیا

لوگوی کوکاکولا بر پایه‌ی نوعی دست خط معروف به نام اسپنسرین (Spencerian) که در آن زمان در آمریکا معروف بود، طراحی شده است. کوکاکولا در تمام این سال‌ها از همان لوگوی قدیمی خود استفاده کرده و این باعث شده است تا به‌عنوان نماد نوشابه در سراسر جهان شناخته شود.

ناگفته نماند سایر عناصر مانند بطری‌های شیشه‌ای معروف نوشابه نیز در ماندگاری برند آن در ذهن مردم نقش پررنگی داشته است.

۴- استارباکس (Starbucks): پری دریایی

Starbucks

سال طراحی: ۱۹۸۷

طراح: گوناگون

سال‌های استفاده از لوگو: ۱۹۸۷ تا امروز (۳۳ سال)

لوگوی پری دریایی استارباکس به سال ۱۹۷۱ برمی‌گردد اما در طول سال‌های بعد کمی ساده‌سازی شد تا اینکه درنهایت در سال ۲۰۱۱ لوگوی فعلی آن طراحی شد.

starbucks

تغییرات لوگوی استارباکس

استارباکس یکی دیگر از برندهایی است که لوگوی آن یعنی پری دریایی تقریبا هیچ ارتباطی با مفهوم اصلی برند و حوزه‌ی فعالیت آن یعنی قهوه ندارد. درواقع همین موضوع استارباکس را در بازار شدیدا رقابتی قهوه، به نامی متمایز تبدیل کرد؛ ساده شدن لوگو در طول این چند سال، ماندگاری آن را افزایش داده است.

۳- وولمارک (Woolmark): چرخش

Woolmark

سال طراحی: ۱۹۶۴

طراح: فرانکو گرینیانی

سال‌های استفاده از لوگو: از سال ۱۹۶۴ تا امروز (۵۵ سال)

لوگوها برای تولیدات و استانداردهای صنعتی ساخته می‌شوند اما این موضوع همیشه نادیده گرفته می‌شود. دبیرخانه‌ی بین‌المللی پشم در سال ۱۹۶۴ با برگزاری یک مسابقه‌ی طراحی، سفارش ساخت لوگویی نمادین برای محصولی از جنس صددرصد پشم را داد.

فرانکو گرینیانی یکی از هنرمندان معروف ایتالیایی به‌عنوان یکی از داوران این مسابقه حضور داشت. او که از کیفیت طراحی شرکت‌کنندگان ناراضی بود، تصمیم گرفت با نام مستعار فرانچسکو سارولیا در مسابقه شرکت کند. او برای انتخاب طرح نهایی به طرحی غیر از طرح خودش رأی داد تا کسی به این موضوع شک نکند. درنهایت طرح او به‌عنوان نماد برگزیده انتخاب شد و لوگوی وولمارک به یکی از معروف‌ترین لوگوهای قرن ۲۰ تبدیل شد.

۲- اپل (Apple): گازی از یک سیب

apple

سال طراحی: ۱۹۷۷

طراح: راب جانوف

سال‌های استفاده از لوگو: از سال ۱۹۷۷ تا امروز (۴۳ سال)

لوگوی اپل از تغییرات عمده‌ی شرکت و همچنین شکست تجاری آن در سال‌های ۱۹۹۰ و حتی موفقیت جهانی آن در سال‌های اخیر، جان سالم به در برد.

apple

لوگوی اصلی، تصویری از آیزاک نیوتون که توسط استیو جابز و رونالد وین طراحی شد و تنها یک سال دوام داشت

داستان لوگوی اپل تا حدودی شبیه به داستان لوگوی استارباکس و یادآور کشف قانون جاذبه توسط آیزاک نیوتون و داستان سیبی است که به سر او برخورد کرد. اما فرایند ساده‌سازی لوگوی اپل برخلاف استارباکس، طولانی نبود. جانوف در سال ۱۹۷۷ لوگوی رنگی‌رنگی اپل را طراحی کرد. بعد از آن شکل اصلی لوگو تغییر چندانی نکرد اما تا سال ۱۹۹۹ استایل آن کمی دست‌خوش تغییر شد.

۱- نایکی (Nike): اسووش

Nike

سال طراحی: ۱۹۷۱

طراح: کارولین دیویدسون

سال‌های استفاده از لوگو: از سال ۱۹۷۱ تا امروز (۴۹ سال)

نایکی اسووش (Swoosh) یکی از معروف‌ترین لوگوهای جهان است که با گذر زمان تغییر کرده است. لوگوی نایکی در سال ۱۹۷۱ توسط طراحی به نام کارولین دیویدسون، دانشجوی دانشگاه پورتلند بازطراحی شد و هدف از طراحی‌اش این بود که حس حرکت را در بیننده القا کند.

nike

طرح اصلی دیویدسون

دیویدسون بابت طراحی این لوگو، ۳۵ دلار از نایک دریافت کرد و همچنین مدتی بعد سهام این شرکت را نیز دریافت کرد. نایکی درحال‌حاضر رتبه‌ی ۸۹ را میان ۵۰۰ شرکت برتر دنیا دارد و ارزش بازار آن به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات