آینده روشنی که درانتظار سبک زندگی فریلنسری است

چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
فریلنسرها سبک اشتغال را در دنیای مدرن متحول کرده‌اند و روند موجود و استقبال شرکت‌ها از این سبک کاری، نوید آینده‌ی پربارتر را برای آن‌ها می‌دهد.
تبلیغات

فریلنسر یا آزادکار به فردی گفته می‌شود که بدون استخدام یا عضویت در شرکتی، ازطریق انجام پروژه‌ کسب درآمد می‌کند. در سال‌های اخیر در سرتاسر جهان، این سبک کاری با استقبال فراوان همراه بوده و در آینده نیز، فرصت‌هایی بهتر برای فریلنسرها را شاهد خواهیم بود.

شرکت دیلویت، از بزرگ‌ترین شرکت‌های حسابرسی جهان، در جدیدترین گزارش خود از دنیای کسب‌وکار اعلام کرد شغل‌های ساختارشکن و جدید همچون فریلنسری و کارهای قراردادی و کارمندان اقتصاد گیگ را در مسیر تبدیل به بدنه‌ی اصلی دنیای اشتغال قرار دارند. به‌علاوه، شغل‌های استخدامی مبتنی‌بر مهارت، کاهش تقاضا را در سال‌های اخیر تجربه کرده‌اند.

با نگاهی به آمارهای منتشرشده، به این نتیجه می‌رسیم که شرکت‌ها در مسیر استراتژی‌های رشد خود، بیش‌ازپیش به انواع متنوع استخدام و جذب نیرو دقت می‌کنند. آن‌ها روش‌های جایگزین بهره‌برداری از نیروی انسانی همچون فریلنسرها و نیروهای قراردادی یا دورکار را در استراتژی‌های نیروی انسانی خود لحاظ می‌کنند.

آمارها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۰، تعداد افراد خوداشتغال در آمریکا به ۴۲ میلیون نفر خواهد رسید. در آماری دیگر، جامعه‌ی فریلنسرها بیشترین نرخ رشد را در میان نیروی انسانی بریتانیا ازآنِ خود کرده‌اند. بسیاری از سازمان‌ها نیز برای انجام وظایف حرفه‌ای خود، از روند جدید در به‌کارگیری نیروی انسانی بهره می‌برند.

گزارش دیلویت با نظرسنجی از ۱۰ هزار نفر در ۱۱۹ کشور جهان نوشته شد که ۳۳ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند در سازمان خود از قراردادهای کاری جدید برای بخش IT استفاده می‌کنند. همچنین، ۲۵ درصد برای کارهای عملیاتی و ۱۵ درصد برای بازاریابی و ۱۵ درصد نیز برای تحقیق‌و‌توسعه از نیروی انسانی حرفه‌ای‌تر بهره می‌برند. 

فریلنسر / Freelancer

به‌عنوان بخشی از نیروی محرکه‌ی روند ایجادشده در به‌کارگیری فریلنسرها، وب‌سایت‌های بازارچه‌ی فریلنسری همچون Upwork و Fivver را می‌توان نام برد. این پلتفرم‌ها تمرکز زیادی روی جذب کارفرمایان حرفه‌ای و فریلنسرهای بااستعداد کرده‌اند. اتصال عرضه و تقاضا در پلتفرم‌‌های این‌چنینی باعث شد روند به‌کارگیری فریلنسرها به‌مرور تسهیل شود. امروزه، سازمان‌ها با مراجعه به چنین وب‌سایت‌هایی می‌توانند افراد بسیار بااستعداد را برای کارهای خود جذب کنند. به‌علاوه، پلتفرم‌های اختصاصی برای برخی وظایف نیز ایجاد شده‌اند که از این میان، می‌توان به Kaggle اشاره کرد. پلتفرم مذکور با تمرکز روی وظایف علوم داده فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۱۷، گوگل آن را خریده است.

پلتفرم‌های همکاری با فریلنسرها با سرعت زیادی رشد می‌کنند

برخی سرویس‌های فریلنسری روی دسته‌ای مشخص از افراد تمرکز می‌کنند. به‌عنوان مثال، نمونه‌هایی مخصوص بازنشسته‌ها یا افراد هنرمند خانه‌دار در اینترنت فعالیت می‌کنند. از میان این سرویس‌ها می‌توان The Mom Project و The Second Shift و WeGoLook را نام برد که اکنون حدود دومیلیارد دلار پروژه در آن‌ها اجرا می‌شود.

دیلویت در بخشی دیگر از گزارش خود به شبکه‌های استعدادی درحال‌رشد اشاره می‌کند. همین شرکت برنامه‌ای به‌نام Pixel اجرا می‌کند که به سازمان‌ها امکان می‌دهد ایده‌های خود را ازطریق جمع‌سپاری و پیداکردن نیروی انسانی گیگ با استعداد خاص مدنظر اجرا کنند.

در بخش دیگری از گزارش، به سرمایه‌گذاری کامل روی استخدام نیروهای فریلنس یا قراردادی پرداخته شد. ۴۲ درصد از شرکت‌کنندگان اعتقاد داشتند چنین رویکردی حتما باید اجرا شود. کارشناسان دیلویت اعتقاد دارند این شرکت‌ها روند جدید را حیاتی می‌دانند و تصور می‌کنند فرصت‌ها با سرعت زیادی ایجاد می‌شوند و نباید از روند موجود عقب ماند. البته، تنها ۲۸ درصد از شرکت‌ها برای چنین تغییری آماده و تنها ۸ درصد زیرساخت‌های داخلی برای مدیریت نیروی کار مدرن را ایجاد کرده‌ بودند. گفتنی است اکثر شرکت‌ها هنوز فرایندهای داخلی همچون ابزارهای ارتباطی و امنیتی لازم برای کوچ به نیروی انسانی جدید را توسعه نداده‌اند.

فریلنسر / Freelancer

جذب نیروی کار فریلنسر و بهره‌برداری حداکثری از استعدادهای آن‌ها، علاوه‌بر زیرساخت و ابزار به فرهنگ نیاز دارد؛ فرهنگی که پذیرای این نیروی کار جدید باشد و همکاری آن‌ها را با کل سازمان تسهیل کند. استیون هاتفیلد، از مدیران دیلویت، درباره‌ی فرهنگ پذیرای فریلنسری می‌گوید:

شرکت‌ها باید به‌دنبال روش‌هایی برای جذب استعداد خاص موردنیاز خود باشند؛ اما آیا آن‌ها محیطی طراحی کرده‌اند که برای کارمندان این‌چنینی جذاب باشد؟ درواقع، مهاجرت به سبک کاری جدید به ترکیبی از جذب نیروهای ویژه و آماده‌سازی محیطی برای جذب آن‌ها نیاز خواهد داشت. چنین افرادی فقط زمانی برای شما کار خواهند کرد که فرهنگ سازمانی را بپسندند و کارکردن با شرکت نیز برایشان آسان باشد.

جذب نیروی فریلنسر علاوه‌بر ابزار به بهبود فرهنگ سازمانی هم نیاز دارد

اجرای بهینه‌ی فرایند جذب نیروهای فریلنسر نتایجی بسیار عالی برای سازمان به‌همراه خواهد داشت. دیلویت در گزارش خود ادعا می‌کند روند جدید بهره‌وری شرکت‌ها را افزایش می‌‌دهد. به‌عنوان مثال در شرکت بوش، مشاوران ارشد آزادکار نرخ رضایتی ۹۲ درصدی از مشتریان خود دریافت می‌کنند. درادامه‌ی گزارش، دیلویت ادعا می‌کند اگر حتی شرکت‌ها هنوز آماده‌ی پذیرش نیروی کار مدرن نباشند، تمایل آن‌ها برای تغییر مسیر می‌تواند فرصت‌های زیادی برایشان ایجاد کند.

یکی از حوزه‌هایی که با تقاضای بسیار بازار برای فریلنسرها همراه خواهد شد، نقش‌های مشترک هستند. چنین نقش‌ها و استعدادهایی را به‌‌نام ابَرشغل هم می‌شناسند. روند افزایش تقاضا برای استعدادهای چندکاره فرصت‌های درآمدزایی را برای فریلنسرهای متخصص افزایش می‌دهد و با دنیایی از فرصت‌های جدید روبه‌رو می‌شوند که فرصت کارکردن در موضوعات دلخواهشان را بیش‌ازپیش افزایش می‌دهد.

درنهایت، با نگاهی به آمارهای ذکرشده در این مطلب می‌توانیم آینده‌ی فریلنسرها را روشن بدانیم. آن‌ها با افزایش تقاضای شرکت‌ها روبه‌رو خواهند شد و قطعا فرصت‌های درآمدزایی نیز بیشتر می‌شوند. دراین‌میان، فریلنسرها هم باید با تمرکز روی یادگیری، افزایش مهارت را به‌عنوان وظیفه‌ای همیشگی بدانند و برای فرصت‌های جدید آماده باشند تا در بازار پررقابت آینده، خود را از دیگر همکارانشان متمایز کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات