قوی‌ترین مدل مک پرو بین ۳۵ تا ۵۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت

سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
مطالعه 6 دقیقه
مک پرو، هیولای جدید اپل، با مشخصات سخت‌افزاری بسیار قدرتمند، در چندین مدل عرضه می‌شود و قطعا قوی‌ترین مدل آن قیمت بسیار گرانی خواهد داشت.
تبلیغات

شاید بتوان نقطه‌ی عطف کنفرانس WWDC 2019 را که شب گذشته برگزار شد، کامپیوتر قدرتمند جدید اپل، یعنی مک پرو به‌حساب آورد. این دستگاه که از رونمایی آن زمان زیادی نمی‌گذرد، توانسته توجهات بسیاری را به‌خود جلب کند.  قیمت پایه‌ی مک پرو اپل ۶ هزار دلار است و مدل‌های قوی‌تر آن گران‌تر خواهند بود.

اپل شب گذشته بنابه‌ هردلیلی از اعلام قیمت قدرتمندترین مدل مک پرو خودداری کرد؛ اما با نگاهی کلی به سخت‌افزار به‌کار‌رفته در این مدل و حساب سرانگشتی ساده هم می‌توان قیمت نهایی را با تقریب دقیقی مشخص کرد. براساس محاسبات‌ ما،‌ قیمت توانمندترین مدل از این کامپیوتر حداقل ۳۳ هزار و ۷۲۰ دلار خواهد بود.

اپل مک پرو / mac pro apple

اگر فکر می‌کنید چنین قیمتی بیش‌از‌حد برای یک کامپیوتر سرسام‌آور است، بهتر است بدانید رقم یادشده بدون استفاده از چهار پردازنده‌ی گرافیکی به‌دست آمده است. اگر بخواهید این کارت گرافیک‌ها را هم در سیستم قرار دهید، قیمت نهایی تا ۴۵ هزار دلار افزایش خواهد یافت.

البته پرداخت چنین هزینه‌ای می‌تواند قدرت پردازشی بسیار زیادی برای کاربران مک پرو به‌ارمغان آورد. قوی‌ترین مدل Apple Mac Pro مجهز به پردازنده‌ی ۲۸ هسته‌ای زئون دبلیو اینتل (Intel Xeon W) خواهد بود و از ۱.۵ ترابایت حافظه‌ی رم بهره خواهد برد (درست شنیدید، ۱.۵ ترابایت رم!). این کامپیوتر درکنار ویژگی‌های یادشده، ۴.۵ ترابایت حافظه‌ی SSD نیز خواهد داشت و از چهار کارت گرافیک AMD Pro Vega II Duo برخوردار خواهد بود.

به این مشخصات سخت‌افزاری، مانیتور جدید 6K اپل، پرو دیسپلی ایکس‌دی‌آر (Pro Display XDR) و البته پایه‌ی گران‌قیمت مخصوص آن به‌نام پرو استند (Pro Stand) را هم اضافه کنید تا قیمت نهایی محصول به ۵۰ هزار دلار هم برسد.

به‌خاطر داشته باشید قیمت‌های یادشده از حاصل‌ جمع قیمت قطعات به‌کار‌رفته در مک پرو یا قطعات مشابه آن‌ها به‌دست آمده که در بازار موجود هستند و امکان اعمال تغییراتی در آن وجود دارد. این موضوع بدین‌دلیل اهمیت دارد که تجربه نشان داده اپل معمولا قیمت نهایی محصولات ازپیش‌ساخته‌شده‌ای نظیر مک پرو را بیشتر اعلام می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، اگر خودتان دست‌به‌کار شوید و سیستمی با مشخصات فنی مشابه جمع کنید، احتمالا متحمل هزینه‌ی کمتری خواهید شد.

Mac Pro / مک پرو

در ادامه نگاهی به قیمت هریک از قطعات می‌اندازیم:

یک دستگاه مک پرو (قیمت: ۶ هزار دلار)

محاسبه‌ی قیمت را با مدل پایه‌ی یک دستگاه مک پرو شروع می‌کنیم؛ محصولی که اپل اعلام کرده آن را با قیمت پایه‌ی ۶ هزار دلار می‌فروشد. ازآنجاکه نمی‌توانید صرفا کیس این محصول را بخرید و خودتان قطعات را در آن قرار دهید، درهرصورت برای استفاده از قوی‌ترین مدل مک پرو هم ناچار به تهیه‌ی مدل پایه هستید. این قیمت قطعاتی همچون مادربورد، منبع تغذیه، سیستم خنک‌کننده و بدنه‌ی اصلی را شامل می‌شود. طبیعتا مدل پایه به یک CPU و کارت گرافیک و چند گیگابایت رم هم مجهز خواهد شد.

۱۲ عدد استیک رم ۱۲۸ گیگابایتی DDR4 از نوع ECC (قیمت: ۱۷ هزار و ۸۶۷.۸۸ دلار)

مک پرو از حافظه‌ی رم بسیار زیادی بهره می‌گیرد و تخمین قیمت این قطعه کار ساده‌ای است. درواقع، کامپیوتر قدرتمند اپل ۱۲ اسلات DIMM خواهد داشت که رم‌های DDR4 ECC در آن‌ها جای خواهند گرفت. برای دستیابی به ۱.۵ ترابایت حافظه‌ی رم، به ۱۲ استیک رم ۱۲۸ گیگابایتی نیاز پیدا خواهیم کرد که هرکدام تقریبا ۱٬۳۸۸.۹۹ دلار قیمت دارند. جمع نهایی قیمت این قطعات نشان می‌دهد فقط برای دستیابی به رم ۱.۵ ترابایتی مک پرو، باید ۱۷ هزار و ۸۶۷.۸۸ دلار هزینه کنید. 

دو عدد حافظه‌ی دو ترابایتی SSD (قیمت: ۲,۴۰۰ دلار)

اپل برای به‌روزرسانی آی‌مک پرو به حافظه‌ی داخلی چهارترابایتی از نوع SSD، هزینه‌ای معادل ۲٬۴۰۰ دلار را از کاربرانش دریافت می‌کند. با درنظرگرفتن این موضوع، پیش‌بینی قیمت حافظه‌ی ذخیره‌سازی مک پرو کار سختی نیست. درواقع، پیش‌بینی می‌کنیم استفاده از حافظه‌ی چهارترابایتی در مک پرو، دقیقا همین‌قدر هزینه‌بر باشد. فعلا مشخص نیست کاربر خودش می‌تواند این حافظه را ارتقا دهد یا خیر؛ اما این موضوع به‌ویژه بدین‌دلیل سؤال‌برانگیز است که این حافظه‌ها را تراشه‌ی T2 اپل رمزنگاری می‌‌کند. با‌این‌اوصاف، اگر تهیه‌ی این حافظه بیش از ۲,۴۰۰ دلار هزینه‌بر باشد، تعجب نخواهیم کرد.

اپل مک پرو / mac pro apple

یک پردازنده‌ی ۲۸ هسته‌ای Xeon W اینتل با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز (قیمت: تقریبا ۷٬۴۵۳ دلار)

مک پرو از بهترین پردازنده‌ی ممکن بهره خواهد گرفت. پردازنده‌ی ۲۸ هسته‌ای اینتل زئون دبلیو با فرکانس پایه‌ی ۲.۵ گیگاهرتز و امکان بوست‌کردن تا ۴.۴ گیگاهرتز به‌عنوان قلب تپنده‌ی مک پرو، از پس هر پردازشی بر‌می‌آید. این پردازنده جمعا ۶۶.۵ مگابایت حافظه‌ی کش دارد و حداکثر از دو ترابایت رم با فرکانس ۲٬۹۳۳ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. 

اپل به‌طوردقیق مشخص نکرده کدام‌یک از پردازنده‌های ۲۸ هسته‌ای زئون را با مک پرو عرضه خواهد کرد، اما با نگاهی کلی به قیمت محصولات اینتل متوجه می‌شویم این پردازنده به‌احتمال قوی،‌ Intel Xeon W-3275M است. قیمت عرضه‌ی CPU اینتل را ۷٬۴۵۳ دلار اعلام کرده‌اند که این قیمت را هم بهتر است به‌عنوان قیمت حداقلی در نظر بگیریم. البته، با درنظرگرفتن حافظه‌ی کش یادشده‌ی اپل، احتمالا W-3275M پردازنده‌ی به‌کار‌رفته در مک پرو نیست. بااین‌حال، سایر مشخصات، به این پردازنده شباهت زیادی دارند.

دو عدد کارت گرافیک AMD Radeon Pro Vega II (قیمت: نامشخص - پیش‌بینی: حداقل  ۱۲ هزار دلار)

سخت‌ترین بخش برای پیش‌بینی قیمت نهایی مک پرو، به کارت گرافیک آن مربوط می‌شود. AMD ساعاتی پس از معرفی مک پرو، کارت گرافیک جدیدش، یعنی رادئون پرو وگا ۲ را معرفی کرد و این، یعنی در‌حال‌حاضر عملا اطلاعات خاصی از این کارت نداریم و نمی‌دانیم با چه قیمتی قرار است روانه‌ی بازار شود. حتی هنوز نمی‌دانیم امکان خرید جداگانه‌ی این کارت گرافیک وجود دارد یا نه؛ هرچند با درنظرگرفتن نحوه‌ی کارکرد ماژول MDX اپل، فکر نمی‌کنیم این امکان وجود داشته باشد.

اپل درمجموع نهایتا چهار عدد کارت گرافیک وگا را به کاربرانش می‌فروشد. این کارت‌ها دو مدل Vega II Duo هستند که همان‌طورکه از نامشان پیدا است، هرکدام شامل دو کارت گرافیکِ متصل‌به‌هم هستند. با‌ فرض‌ اینکه AMD بخواهد کارت جدیدش را با قیمتی مشابه کارت گرافیک‌های رده‌ حرفه‌ای جدید انویدیا، یعنی Quadro RTX عرضه کند، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم رادئون پرو وگا ۲ حداقل ۱۲ هزار دلار قیمت خواهد داشت. با درنظرگرفتن ماژول‌های MDX و سیاست قیمت‌گذاری اپل، باید انتظار این را داشته باشیم که قیمت نهایی این کارت گرافیک‌ها بسیار بیشتر از این باشد. 

اپل مک پرو / mac pro apple

یک دستگاه مانیتور Pro Display XDR (قیمت: ۵ هزار دلار)

پرو دیسپلی XDR مانیتور جدید و فوق‌العاده‌ی اپل است که شب گذشته به‌همراه مک پرو معرفی شد. البته، این نمایشگر تنها گزینه نیست و کاربر می‌تواند با پرداخت هزینه‌ای کمتر، به مانیتورهای باکیفیت دیگری هم دسترسی داشته باشد. بااین‌حال، مانیتور مذکور به‌طور‌ویژه برای مک پرو ساخته شده و احتمالا اگر قصد تهیه‌ی مک پرو را داشته باشید، یک دستگاه از این مانیتورها را نیز تهیه خواهید کرد یا حتی اگر دوست داشتید، می‌توانید ۶ مانیتور بخرید! مک پرو از ۶ مانیتور پشتیبانی می‌کند.

یک عدد پایه‌ی Pro Stand برای مانیتور Pro Display XDR (قیمت: هزار دلار)

پایه‌ی این مانیتور به‌طورجداگانه با قیمت هزار دلار فروخته می‌شود. عملا غیرممکن است کسی در فکر تهیه‌ی مانیتور باشد؛ اما نخواهد پایه‌ی آن را تهیه کند. 

یک مجیک کیبورد و یک مجیک ترک‌پد ۲ (قیمت: ۲۲۸ دلار)

برای استفاده از این کامپیوتر، به تهیه‌ی ماوس و کیبورد هم نیاز پیدا خواهید کرد. مجیک کیبورد و مجیک ترک‌پد ۲ را اپل جداگانه با قیمت ۲۲۸ دلار می‌فروشد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی قیمت مک پرو جدید چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات