گوگل وب‌سایتی برای توسعه‌دهندگان فیوژا به راه انداخت

یک‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
گوگل اخیرا وب‌سایتی برای توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل فیوژا، جایگزین احتمالی اندروید، راه‌اندازی کرده است.
تبلیغات

گوگل پس‌از نقش‌داشتن در ناپدیدشدن سیستم‌های عامل‌ موبایل همچون سیمبین و بلک‌بری، اکنون می‌خواهد مطمئن شود بعد از اینکه اندروید عمر خود را سپری کرد، سیستم‌عامل دیگری را برای جایگزینی، آماده داشته باشد. به‌همین خاطر، غول موتور جست‌وجو، برای توسعه سیستم‌عامل فیوژا (Fuchsia)، دیگر پلتفرم متن‌باز گوگل، تیمی با بیش از ۱۰۰ عضو تشکیل داده است. طبق گزارش وب‌سایت اندروید پلیس، گوگل روز گذشته وب‌سایتی برای توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل جدید با آدرس Fuchsia.dev راه‌اندازی کرده است.

فیوژا، برخلاف سیستم‌های عامل اندروید و کروم از کرنل لینوکس استفاده نمی‌کند و درعوض از میکروکرنلی به‌نام زیرکن (Zircon) بهره می‌گیرد. گفتنی است که میکروکرنل، کوچک‌ترین میزان نرم‌افزار مورد‌نیاز برای اجرای یک سیستم محسوب می‌شود؛ بنابراین همان‌طور که انتظار می‌رود، فیوژا به شیوه متفاوت‌تری از اندروید اجرا می‌شود. خبر خوب آن است که کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) کراس‌پلتفرم فلاتر (Flutter)، توسعه‌دهندگان اندروید را قادر خواهد ساخت تا اپلیکیشن خود را برای سیستم‌عامل فیوژا نیز توسعه دهند. در نوامبر سال گذشته میلادی، سیستم‌عامل فیوژا پشتیبانی از تراشه کرین ۹۷۰ هواوی را اضافه کرد و با موفقیت روی آنر پلی (Honor Play) بارگذاری شد. با اینکه این اخبار خوشحال‌کننده به‌نظر می‌رسند؛ اما هنوز باید تلاش‌های بسیاری صورت بگیرد؛ چرا که جایگزینی سیستم‌عاملی که روی ۸۵ درصد گوشی‌های هوشمند جهان استفاده می‌شود، کار ساده‌ای نیست. در سال ۲۰۱۷ ویدئویی از یک گوشی هوشمند منتشر شد که نسخه بسیار ابتدایی از سیستم‌عامل فیوژا را با رابط کاربری به‌نام Armadillo اجرا می‌کرد. این رابطه کاربری برای نمایش برنامه‌های درحال اجرا، از اسکرول عمودی استفاده می‌کند. همچنین وقتی که کاربر یک عکس پروفایل را لمس می‌کند، دسترسی «quick settings» یا تنظیمات سریع به او داده می‌شود.

سیستم عامل فوشیا / Fuchsia os

سیستم‌عامل فیوژا از کرنل لینوکس استفاده نمی‌کند

راه‌اندازی وب‌سایت توسعه‌دهندگان فیوژا، به گوگل کمک می‌کند تا بتواند اطلاعاتی درباره این سیستم‌عامل به‌طور گسترده ارائه‌ دهد و به توسعه‌دهندگان اجازه دهد آن را بررسی کنند و فوت‌وفن کار با سیستم‌عامل جدید را بیاموزند.

به‌هرحال، گوگل هر فکری که برای فیوژا در سر داشته باشد، توسعه آن هنوز ادامه دارد. اگر قرار باشد فیوژا جایگزین اندروید شود، داشتن ویترینی پر از برنامه‌های مختلف برای آن حیاتی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات