گوگل قوانین جدید حفظ حریم خصوصی را برای افزونه‌های کروم اعلام کرد

دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
حریم خصوصی کاربران و اهمیت محافظت از آن امروزه به موضوعی مهم برای شرکت‌های بزرگ دنیا، ازجمله گوگل، تبدیل شده است.
تبلیغات

گوگل به‌تازگی با هدف حفظ بیشتر حریم خصوصی کاربران دو قانون جدید به توسعه‌دهندگان افزونه‌های مرورگر کروم ابلاغ کرده است. از تابستان امسال، توسعه‌دهندگان افزونه‌های کروم ملزم هستند فقط به داده‌هایی دسترسی داشته باشند که برای اجرای ویژگی‌های مدنظر خود به آن نیاز دارند.

علاوه‌بر‌این، گوگل قصد دارد تعداد بیشتری از توسعه‌دهندگان افزونه‌های کروم را به رعایت این قانون جدید ملزم کند. همچنین، این غول دنیای جست‌وجو از تغییرات صورت‌گرفته در‌زمینه‌ی استفاده‌ی توسعه‌دهندگان شخص ثالث از رابط برنامه‌نویسی گوگل‌درایو به‌منظور ارائه‌ی دسترسی کاربران به اطلاعات ذخیره‌شده خود سخن به‌میان آورده است.

موارد مذکور همگی بخشی از پروژه‌ی استروب گوگل است که تلاش این شرکت برای بازنگری و تجدیدنظر در نحوه‌ی دسترسی توسعه‌دهندگان به اطلاعات موجود در حساب کاربری گوگل یا گوشی‌های هوشمند اندرویدی کاربران را به‌همراه داشت. به‌عنوان مثال، گوگل به‌وسیله‌ی پروژه‌ی استروب توانست مشکلات رابط نرم‌افزاری شبکه‌ی اجتماعی گوگل‌پلاس را کشف کند و پایان‌یافتن فعالیت این شبکه‌ی اجتماعی را سرعت بخشد.

بن اسمیت، همکار و معاون مهندسی گوگل، در یادداشتی در این رونمایی می‌نویسد:

برنامه‌های شخص ثالث و وب‌‌سایت‌ها سرویس‌هایی ایجاد می‌کنند که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آن‌ها استفاده می‌کنند تا کارهای خود را به‌سادگی انجام دهند و تجربه‌ی آنلاین خود را دگرگون سازند. برای به‌موفقیت‌رساندن این اکوسیستم، کاربران باید اطمینان داشته باشند داده‌هایشان در امنیت کامل هستند و توسعه‌دهندگان نیز به قوانین روشن و واضحی در مسیر توسعه‌ی خود نیاز دارند.

با انتشار این اطلاعیه‌ها، گوگل قصد دارد این قوانین و قواعد جدید را به‌منظور اجرا مهیا سازد. این مسئله برای توسعه‌دهندگان افزونه‌های کروم، به این معنا است که اگر آن‌ها برای انجام یا پیاده‌سازی ویژگی‌های مدنظر خود به دسترسی‌های مختلف و چندگانه‌ای نیاز داشتند، باید به حداقل میزان اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشند. آنچه در گذشته این شرکت توصیه کرده، اکنون به الزام تبدیل شده است.

نکته‌ی جالب ماجرا این است که تا پیش‌ازاین، تنها توسعه‌دهندگانی که افزونه‌های مبتنی‌بر اطلاعات کاربر توسعه می‌دادند، باید سیاست‌های حفظ حریم خصوصی کاربران خود را به‌شکل شفاف اعلام می‌کردند. حال این الزامات شامل افزونه‌هایی خواهد بود که هرگونه محتوا یا اطلاعات ارائه‌شده‌ی کاربر یا هرگونه ارتباطات شخصی را اداره می‌کنند.

اسمیت درادامه افزود:

البته، افزونه‌ها باید همچنان به شفافیت کار خود درباره‌ی این موضوع ادامه دهند که چگونه اطلاعات کاربران را جمع‌آوری و اداره و استفاده می‌کنند و حتی این اطلاعات را چگونه و در کجا به‌اشتراک‌ می‌گذارند.

همان‌گونه که درزمینه‌ی رابط برنامه‌نویسی گوگل‌درایو، این شرکت اساسا برای سرویس خود درمقایسه‌با قبل محدودیت‌هایی به‌منظور دسترسی اشخاص شخص ثالث اعمال کرده که فقط به برخی از فایل‌های خاص محدود شده است. برنامه‌هایی که دسترسی‌های گسترده‌تر دارند، ازجمله سرویس‌های پشتیبان، باید خود گوگل تأیید کند. گفتنی است تغیرات ذکرشده تا سال آینده در رابط برنامه‌نویسی گوگل‌درایو اعمال نخواهند شد.

باتوجه‌به مشکلات گفته‌شده که پیش روی شرکت‌های بزرگی همچون گوگل قرار گرفته و حساسیت‌های بسیاری که موضوع حریم خصوصی کاربران با خود به‌همراه دارد، فکر می‌کنید این شرکت آمریکایی خواهد توانست نیاز امنیت کاربران پلتفرم و اکوسیستم خود را بیش‌ازپیش مهیا سازد یا آنکه بهبود بخشد؟ دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات