اظهارات ایلان ماسک درباره احتمال فروپاشی جمعیت جهان در ۳۰ سال آینده

یک‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲
مطالعه 2 دقیقه
دو سال پس از اظهارات جنجال‌‌برانگیز ماسک درمورد قریب الوقوع‌‌بودن انفجار بمب جمعیتی، او این‌‌بار تاریخ دقیقی را برای اتفاق یادشده مشخص کرده است.
تبلیغات

ایلان ماسک از پیش‌‌بینی تاریک خود درباره‌‌ی آینده‌‌ی تمدن بشری سخن گفته است. ماسک اصطلاح «بمب جمعیتی» را به‌‌کار برده و اظهار داشته است که درصورت تلاقی نرخ رشد فزاینده‌‌ی جمعیت پیر جهان با نرخ روبه کاهش زادوولد باید منتظر انفجار این بمب باشیم. این اولین‌‌بار نیست که ماسک از یک فروپاشی در جمعیت جهان سخن می‌‌گوید؛ اما این‌‌بار او با صراحت از پدیدارشدن آثار جدی این پدیده در سال ۲۰۵۰ صحبت کرده است.

او اولین‌‌بار در سال ۲۰۱۷ چنین موضوعی را در پاسخ به توئیتی از مجله‌‌ی New Scientist مطرح کرد. او در توئیتی راجع‌‌به مقاله‌‌ای که آن زمان باهمین موضوع منتشر شده بود، اظهار کرد:

جمعیت جهان با سرعت زیادی به‌‌سوی فروپاشی پیش‌‌می‌‌رود؛ اما تعداد افراد محدودی واقعا از این مسئله آگاه بوده یا اهمیتی برای آن قائل‌ هستند.

حال، گویا ماسک دوباره طی جمعه‌‌ی گذشته در پاسخ به یک پست توئیتری دیگر درمورد ازدیاد جمعیت، استدلال‌‌های خود را در ارتباط‌‌ با پیری جمعیت و مشکلات حوزه‌‌ی جمعیت‌‌شناسی در سال ۲۰۵۰ چنین مطرح کرده است:

مشکل واقعی، پیری و کاهش جمعیت جهان در سال ۲۰۵۰ خواهد بود و نه ازدیاد جمعیت. برآوردهای رندرز بسیار دقیق‌‌تر از سازمان ملل بوده است.

ماسک در توئیت خود به اظهارات پژوهشگری نوروژی به‌‌نام جوگن رندرز اشاره دارد. سال ۲۰۱۲، رندرز در کتابی باعنوان «۲۰۵۲: یک پیش‌‌بینی جهانی برای چهل سال آینده» گفته بود که جمعیت جهان در حوالی سال ۲۰۴۰ به‌تدریج رو به کاهش خواهد گذاشت.

البته این ایده به‌‌صورت جهانی موردپذیرش واقع نشد. گزارش چشم‌‌انداز جمعیت جهان سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ نیز برآورد کرده است که جمعیت زمین تا سال ۲۰۵۰ به ۹.۷ میلیارد نفر خواهد رسید. در این گزارش عنوان شده افزایش رشد کلی جمعیت جهان کند بوده ولی نرخ پیری جمعیت قابل‌‌چشم‌‌پوشی است.

بااین‌حال، ماسک در ادامه‌ی توئیت خود توضیح داده که نمودارهای جمعیت‌‌شناسی طبقه‌‌بندی‌‌شده براساس سن، شبیه‌‌به یک هرم وارونه است که جمعیت زیادی از افراد مسن در بالا و جمعیت جوان اندکی در زیر آن جای گرفته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات